Kommentti: Rockjätti Muse on suomalaisten uskollinen ystävä – ja siihen on erittäin hyvä syy

Julkaistu:

konsertti
Muse on 2020-luvun stadionbändi, koska yhdistää stadionrockin menneisyyden ja tulevaisuuden, kirjoittaa musiikkitoimittaja Pasi Kostiainen.
Vilkas konserttikesä 2019 jatkoi tutulla, suomalaisyleisölle rakkaalla vieraalla.

Muse on 2000-luvun rockyhtye, joka jatkaa muun muassa Uriah Heepin, Iron Maidenin ja Metallican linjaa. Kaikki nuo bändit ovat vierailleet uskollisesti Suomessa osana maailmankiertueitaan jo vuosikymmeniä sitten – ja vierailut jatkuvat yhä.

Musen ensimmäisestä Suomen-keikasta Helsingin Tavastialla on kulunut 19 vuotta. Juhannuksen alla tiistaina koettiin Helsingin Suvilahdessa yhtyeen 14. Suomen-esiintyminen. Yleisöä oli saapunut lämpimään kesäiltaan 18 500 ihmistä, joista suuri osa pystyi hoilaamaan mukana ainakin suurimpien hittien kertosäkeet.


Vaikka suomalaista konserttiyleisöä syytetään joskus uusien kokemusten kalastelusta ja ahkerien vierailijoiden hylkäämisestä, Musen tapauksessa ihmiset palkitsevat uskollisuuden uskollisuudella.

Englantilaisyhtye nousi Tavastialta stadionbändiksi (Muse esiintyi olympiastadionilla 2013) aikana, jolloin hoettiin, ettei uusia stadionesiintyjiä enää synny.

Mikä Musessa vetoaa?

Rockin uudistajia on viime vuosikymmeninä ollut vähän. Varsinkaan yhtyeissä, jotka pääsevät vetämään stadionin tai Suvilahden tapaisissa paikoissa omia keikkojaan. Festivaaleilla nähdään tietysti monenlaista.

Mutta Muse on kulkenut omaa musiikillista polkuaan. Sen musiikin suurieleisyys ja yhtyeen tunnistettava soundi on yhtä aikaa valettu Queenin kaltaisen klassisen, mahtipontisen ja melodisen rockin tuttujen keinojen ja laulaja-kitaristi-biisintekijä Matthew Bellamyn, 41, omaperäisen, tulevaisuuteen kurottelevan musiikkimaiseman päälle.

Suvilahdessa nähtiin ja kuultiin taas, että varta vasten Bellamya varten rakennetut Manson-sähkökitarat soivat eri tavoin kuin mikään muu rockin historiassa ennen häntä.


Uudistuksesta tai ainakin omaperäisyydestä käy sekin, että laulujensa aiheissa Bellamy pohtii nykyajan ja tulevaisuuden haasteita näkökulmista, jotka edellyttävät häneltä tieteis- ja tiedekirjallisuuden lukemista ja tulkitsemista. Esimerkiksi viime syksynä julkaistulla levyllä Simulation Theory hän pohtii, elämmekö mahdollisesti rinnakkaistodellisuudessa.

Live-Muse oli kuitenkin ihan täyttä totta Suvilahdessa. Jo koulupoikina Englannin Teignmouthissa yhdessä soittaneet Bellamy, basisti Chris Wolstenholme ja rumpali Dominic Howard ovat aiemmissa Suomen-konserteissa osoittautuneet energisiksi ja yhtyeen suurieleisen musiikin tarpeiden mukaan esiintymiseen eläytyviksi – eikä tämä käsitys nyt muuttunut. Vimmaa riitti.


Yhtyeen tieteisrock antaa mahdollisuudet näyttäviin visuaalisiin ratkaisuihin. Muse onkin tunnettu Instagram-ajan tarpeisiin sopivana rockyhtyeenä: se näyttää siltä, miltä kuulostaa.

Tällä kiertueella Musen show-kalustoa kuljettaa 60 rekkaa. Niiden tilasta ison osan vie valtava, lavan levyinen näyttö, joka toi bändin lähelle. Näytön kuvituksesta iso osa oli bändiä, livekuvaa Suvilahdesta. Ratkaisu toimi, sillä bändiähän ihmiset olivat tulleet katsomaan.

Aluksi yhtye – ja yleisö – esitettiin mustavalkoisessa livekuvassa, sitten värillisessä, ja sitten The Dark Side -kappaletta visualisoitiin dalimaisella, surrealistisella digipiirrosvideolla.

Biisi biisiltä yleisö sai enemmän – se ei ollut sattumaa.