Osa Bo Kaspers Orkesterin yleisöstä pettyi täpötäydellä keikalla: ”Tilanne oli kaoottinen” – tapahtuman tiedottajaa valitukset hämmentävät

Julkaistu:

Osa Bo Kaspers Orkesterin keikan yleisöstä järkyttyi siitä, miten tapahtuma oli järjestetty. Järjestäjät eivät allekirjoita väitteitä.
Espoolainen Sakari, 70, matkusti Bo Kaspers Orkesterin keikalle Hankoon lauantaina vaimonsa kanssa. Yhtye soitti Hangon Casinolla.

Valitettavasti ilta ei ollut sitä, mitä Sakari vaimoineen odotti. He joutuivat lähtemään keikalta kesken pois, koska Casino oli niin täynnä, ettei siellä voinut liikkua.

Sakari kertoo, että esimerkiksi terassille pääseminen raittiin ilman haukkaamiseksi oli työn ja tuskan takana.

Lisäksi väenpaljous aiheutti niin kovaa puheensorinaa, että musiikista oli vaikeuksia kuulla rytmiä. Sakarin mukaan musiikki kuului siksi hyvin kakofonisena.

Väenpaljouden selittää se, että Bo Kaspers Orkesterin oli määrä esiintyä Hangon Casinolla myös sunnuntaina. Keikka oli kuitenkin jouduttu perumaan. Sunnuntain konserttiin jo ostettu lippu kävi siten myös lauantaina.

Sakari kertoo maksaneensa hänen ja vaimonsa lipuista 70 euroa kappale ja matkustamisesta 40 euroa lisää. Hän aikookin pyytää konserttilippujen hintaa takaisin.

– Me olemme harrastaneet vaimoni kanssa molemmat 12-vuotiaasta asti tanssia. Meillä oli nytkin oletus, että siellä mahtuisi vähän tanssimaan, Sakari kertoo harmistuneena.

– Tilanne oli hyvin kaoottinen.

Sakarin kokemus keikasta ei ole ainoa laatuaan. Tapahtuman Facebook-sivuille oli sunnuntai-iltaan mennessä kirjoitettu useampi vihainen kommentti keikkajärjestelyistä.

Vantaalainen Maria, 33, oli keikalla miehensä kanssa, ja myös he olivat järkyttyneitä siitä, miten keikka oli järjestetty.

– Paikka oli aivan ylibuukattu. Se oli täpötäynnä. Jouduimme olemaan ulkona, eikä sinne nähnyt eikä kuullut mitään, Maria kuvailee.

Hän kertoo miehensä jonottaneen keikalla juotavaa yli tunnin. Pariskunnan mukaan joku oli myös pyörtynyt pitkässä juomajonossa.

– 90 prosenttia asiakkaista oli hyvin vihaisia.

– Vaikutti siltä, että keikkajärjestäjä puuttui kokonaan, Maria tuhahtaa.

Marian seurueesta osa oli lähtenyt kesken keikan kotiin. Maria kertoo myös heidän aikovan karhuta konserttilippujen hintaa järjestäjältä takaisin.

Ilta-Sanomien sunnuntaina tavoittama Hangon Casinon Timo Ojanaho sanoo, että Casino vuokrasi tilat konsertin järjestäjälle Eeastway Livelle. Myös järjestyksenvalvojat olivat talon puolesta. Ojanaho sanoo, ettei Casinon väen korviin kantautunut lauantaina, että ihmiset olisivat olleet erityisen tyytymättömiä järjestelyihin.

Ojanaho sanoo, että terassi mukaan luettuna paikalla on luvat tuhannelle ihmiselle.

Myös tapahtuman tiedottaja Tomi Lindblom on hämmentynyt nettiin kirjoitetuista valituksista. Hän ei sunnuntai-iltana osannut kertoa, paljonko väkeä keikalla tarkalleen ottaen oli, mutta myös Lindblom sanoo, etteivät keikkajärjestäjät kuulleet valituksia konsertista lauantaina.

– Sanoisin, että yli 95 prosenttia yleisöstä oli kyllä tyytyväisiä. Yhtye oli tykännyt keikasta ja paikasta, ja järjestäjien korviin oli kantautunut yleisöltä vain hyvää palautetta.

– Tässä on nyt kyse muutaman ihmisen subjektiivisista kokemuksista. Murto-osa siitä, mikä on todellinen tila, Lindblom arvelee nettipalautteeseen viitaten.

– Kun on sadoittain ihmisiä paikalla, niin olipa festivaali mikä hyvänsä, jonoja syntyy, kun kaikkia ei voi palvella samanaikaisesti. Paikalla olleiden järjestäjien mukaan siellä ei kuitenkaan ollut mitään katastrofaalista tilannetta.

Lindblom miettii, että mikäli järjestelyt olisivat olleet täysin epäonnistuneet, yleisö olisi kyllä esittänyt vastalauseen lauantaina ja ongelmakohtiin olisi puututtu.

Lindblom sanoo järjestäjien olevan pahoillaan järjestelyihin pettyneiden puolesta, mutta toteaa, että on liian aikaista arvioida, korvaako Eastway Live liput niille, jotka pettyivät keikkaan pahasti.

– Kaikki moitteet kyllä käsitellään asianmukaisesti.

Taloussanomat uutisoi helmikuussa, että verottaja on jättänyt konkurssihakemuksen Eastway Livestä eli Live Entertainment Finland Oy:sta. Hakemuksen mukaan verottajalla on tapahtumajärjestäjältä saatavia yhteensä 660 410,15 euron edestä.

Lue lisää: Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

Eastway Liven helmikuussa julkaiseman tiedotteen mukaan yritys on hakeutunut yrityssaneeraukseen, mikä pysäyttäisi konkurssiprosessin. Tiedotteessaan yhtiö vakuutti, että sen toiminta jatkuu normaalisti.

Lue lisää: Live Entertainment aikoo hakeutua yrityssaneeraukseen – vakuuttaa etteivät konsertit ole vaarassa

Helmikuussa julkaistun Taloussanomien jutun mukaan Live Entertainment oli perunut lyhyen ajan sisällä ainakin kolme konserttia. Perutut keikat olivat Hectorin keikka, saksalaisen heavylaulaja Doron eli Dorothee Peschin keikka sekä Kim Wilden keikka.

Taloussanomat kertoi, että lehden saamien tietojen mukaan suuri osa ihmisistä ei ollut helmikuussa saanut lipuista rahojaan takaisin. Myös maaliskuussa Live Entertainment joutui kyseenalaiseen valoon, kun yritys myi edelleen lippuja jo peruuntuneelle keikalle.

Lue lisää: Legendaarinen lauluyhtye ei ole tulossa Suomeen toukokuussa – silti konsertteihin myytiin lippuja