Mitä tehdä, jos räppi tökkii? Paleface kirjoitti 500-sivuisen käsikirjan puherunonlausujille – ”Räpin riimeissä on omat säännöt” - Musiikki - Ilta-Sanomat

Mitä tehdä, jos räppi tökkii? Paleface kirjoitti 500-sivuisen käsikirjan puherunonlausujille – ”Räpin riimeissä on omat säännöt”

Paleface teki käsikirjan räppäreille. Muhkeassa kirjassa hän selittää, mitä eroa on perinteisillä laulu- ja räp-riimeillä.

Karri Miettisen muusikon elämää täyttää uran ja muiden projektien rinnalla myös puoliso ja perheen kaksi pientä lasta.­

24.5.2019 12:18

Cheek veti 90 000 ihmistä olympiastadionille ja mäkimonttuun, mutta yli viisi miljoonaa suomenkielistä ihmistä ei mennyt paikalle.

Suomi-räp on suositumpaa kuin koskaan, mutta monimuotoista musiikkityyliä vieroksuvat eivät ymmärrä rytmikkään puherunonlausunnan estetiikkaa – monet eivät haluakaan ymmärtää.

Paleface eli Karri Miettinen, 40, on suomalaisen räpin veteraani, mutta hän tuntee myös perinteisen laulun ja laulelman kirjoitustavat.

Palefacen tänään perjantaina ilmestyvä Kolmetoista kertaa kovempi – räppärin käsikirja (Otava), vastaa myös kysymykseen: mitä tehdä, jos räppi tökkii?

Miksi räppiriimit eivät putoa, vaikka on tottunut Reino Helismaan, Juha Vainion ja Juice Leskisen sanoitusten luovaan kielenkäyttöön?

Kyse on eri lajista, Paleface vastaa.

– Räpin riimeissä on omat säännöt. Riimien ei tarvitse olla puhtaita. Joku on sanonut hauskasti, että räp on vokaalien ympärillä tanssimista, hän täsmentää.

Esimerkki: sanaan ”maksa”, Vexi Salmi tai aiemmin mainitut vanhan koulukunnan sanoittajamestarit olisivat hakeneet täsmällisesti, puhtaasti rimmaavat sanat kuten ”jaksa” tai ”Saksa”.

– Räpissä riittää, että vokaalit pysyvät samoina. Siksi räpissä tuon ”maksan” kanssa rimmaavat vaikkapa ”fatwa”, ”patja” ja ”safka”.

Kun tämän hyväksyy, saattaa päästä jyvälle räpistä niin kuin niin monet ovat jo päässeet!

 

Palefacen mielestä suomenkielinen räp, varsinkin kaikkein menestyneimmät suomiräpin hitit ovat kuitenkin hyväksyneet sääntöjä myös Helismaalta ja kumppaneilta.

Hän muistuttaa, että Miljoonasateen Heikki Salo, itsekin sanoittamisesta kirjan kirjoittanut ja sitä opettanut arvostettu lauluntekijä teki Pyhimyksen Jättiläinen-kappaleen kertosäkeen.

Suomenkielinen räp on toki paljon kulttuurisesti velkaa yhdysvaltalaiselle hip hop -kulttuurille.

– Minulta kysytään usein, mikä oli ensimmäinen räp-kappale. Vastaan, että se syntyi Amerikassa silloin, kun Afrikasta alettiin viedä sinne orjia, Paleface sanoo – mustan musiikin juuret ovat siis tosiaankin Afrikassa.

– Olen kuullut, kuinka siellä lauletaan historian tapahtumia ja uutisia. Kuulostaako tutulta? Samasta on kyse myös suomalaisessa kansanmusiikissa, protestilaulussa ja räpissä. Joku tuntee tarvetta kertoa musiikillaan, miten asiat ovat!

 

Suomiräp venyy cheekmäisestä hittiräpistä, Elastisesta ja Mikael Gabrielista kokeilevaan ja marginaaliseen taideräppiin ja huumoriin – ja ties mihin.

Kirjaa varten Paleface haastatteli 70 tekijää, joiden maailmankatsomus ja musiikkityyli saattavat olla erilaisia, mutta silti ne mahtuvat saman käsitteen alaviitteiksi – ne kaikki ovat suomiräppiä.

– Ne ovat yhteydessä toisiinsa, ilman yhtä ei olisi toista. Esimerkiksi Paperi-T:n nynnyräppiä ei olisi ilman räpmaailman toksista maskuliinisuutta. Se on reaktio, Paleface näkee.

Räp on kuitenkin ollut katujen ja kellarien musiikkia. Tarvitaanko sen tekemiseen 500-sivuista opaskirjaa?

– Kyllä. Moni kirjaan haastatelluista on selannut nyt sitä ja sanonut, että olisipa minulla ollut aloittaessani tämä!

 

Kirja syntyi kahden vuoden työn tuloksena. Paleface on ollut ahkera, sillä samaan aikaan hän on tehnyt musiikkia omissa nimissään ja osana Julkinen sana -ryhmää, kirjoittanut pari muuta kirjaa ja musikaalin.

Aikaa on myös perhe-elämälle, kahdelle lapselle ja puolisolle.

– Esikoisen syntymä muutti minut tehokkaammaksi. Kun työhön on rajoitettu aika, se tulee tehtyä. Muu aika on sitten legoilla leikkimistä, todellista vastapainoa musiikille ja kirjoittamiselle.

Palefacen kirja Kolmetoista kertaa kovempi - räppärin käsikirja julkaistaan tänään, samoin uusi kappale Käsi iskee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?