Musiikki

Kommentti: Eppu Normaalin perustajiin lukeutuneelle Mikko Saarelalle sanoittaminen oli helppo leikki – ja se kuului

Julkaistu:

Perjantaina kuollut Mikko Saarela kuului sanoittajana sukupolvensa huippuihin. Hän kirjoitti Eppu Normaalille sanoituksia, jotka jäävät elämään Pelle Miljoonan, Hassisen Koneen ja Leevi & The Leavingsin tekstien tavoin, kirjoittaa musiikkitoimittaja Pasi Kostiainen.
Mikko Saarela olisi täyttänyt ensi keskiviikkona 61 vuotta, mutta pitkäaikainen sairaus vei voimat. Eppu Normaali tiedotti Facebook-sivullaan perjantai-iltana, että bändin perustajiin kuulunut basisti Saarela on kuollut.

Saarela kuoli varhain, mutta hän ehti jättää jälkensä suomalaiseen musiikkihistoriaan monella tavalla.

Eppu Normaalin lisäksi hänen yhtyeitään olivat muun muassa Organ, Freud, Marx, Engels & Jung ja U-bayou. Eput ammensivat uransa aluksi 1977 Saarelan johdolla Ramones-punkista, mutta yhtä palavasti tamperelaissyntyinen musiikki-intoilija hurmaantui 1980-luvun alussa syntetisaattoripopista (syntyi Organ), muutamaa vuotta myöhemmin vaihtoehtoisesta kantrista (perusti Freud, Marx, Engels & Jungin yhdessä muun muassa Pekka Myllykosken ja Arto Pajukallion kanssa) ja 1990-luvun alussa zydeco-musiikista (U-Bayou).

Jo 1980-luvulla huomion oli vienyt myös ns. maailmanmusiikki, angloamerikkalaisen kevyen musiikin valtavirtakulttuurin ulkopuolelta vaikutteita ottanut populaari etnomusiikki. Sekin intohimo toi työpaikan, Saarela työskenteli pitkään Maailmanmusiikin keskuksessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Viime vuodet hän toimi maantieteen ja biologian opettajana Suutarinkylän peruskoulussa Helsingissä.


Saarela ei vaikuttanut aikoihin aktiivisesti yhtyeissä, mutta niissä hän teki elämäntyönsä, joka tunnetaan laajasti. Saarela oli lahjakas sanoittaja, jonka teksteissä yhdistyivät omintakeinen riimeillä leikittely ja huumori ajatuksia herättäviin pohdiskeluihin.

Tyyli erottui Eppu Normaalin neljällä ensimmäisellä levyllä, joiden sanoituksista Saarela vastasi – hän siis kirjoitti myös kolmannen ja neljännen albumin laulujen sanat, vaikka erosi yhtyeestä toisen levyn jälkeen. Esimerkiksi Suomi-ilmiö (1980) ihmetteli suomalaista energiakeskustelua ja -propagandaa Yhdysvaltain Harrisburgissa sattuneen Three Mile Islandin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen.

Vaikka Harrisburgissa täytyy ikkunat sulkea

Voi Suomessa aina huoletta kulkea

Terävimmillään Saarela kirjoitti monitasoisesti kuin vuotta häntä aikaisemmin syntynyt Gösta Sundqvist Leevi & The Leavingsille. Vakavakin sanoma oli verhottu huumoriin. Saarela ei saarnannut eikä julistanut, toisin kuin moni muu aikalainen.

Freud, Marx, Engels & Jungissa sama linja jatkui. Saarela luotti kuulijan ymmärryskykyyn. Esimerkiksi Buuri Johannesburgista (1986) oli pintatasoltaan julkean rasistinen, mutta kun laulun kertoja oli Etelä-Afrikan valkoisen vähemmistön edustaja ja tuolloin rotusortojärjestelmää pyörittäneen eliitin edustaja, biisi toi nokkelasti ja mieleen jäävästi esille alistetun Afrikan alkuperäisväestön tilanteen.

Herra antoi, Herra otti

Tyydy siihen hottentotti

Tasa-arvohan on silkkaa

Jumalan pilkkaa

Olen buuri Johannesburgista

Kiitän herran hyvästä tuurista

Ettei mussa virtaa

Neekeriveren tilkkaa


Sanoittaminen oli Saarelalle helppoa, kuin leikkiä. Ja helppous kuuluu vaikkapa Eppu Normaalin alkuajan sanoituksissa. Ne toimivat vaikuttajina monille myöhemmille suomirokin sanoittajille – tosin harvat opetuslapset ovat yltäneet sanoituksissaan samaan luontevuuteen kuin Saarela.

Eppu Normaali kutsui Saarelan sanoittamaan vielä 1993 ja syntyi yksi yhtyeen bravuureista Hipit rautaa, yhdessä Martti ja Pantse Syrjän kanssa.

Miks kaikki kaunis on niin naiivia

Ja markkinoiden voimissa vain draivia?

Miks kaikki kaunis on vain vitsiä

Onni rihkamaa vain ja kitschiä

Oli piiput ennen puuta, hipit rautaa

Nyt ne kaiken kauniin hautaa

Haudalle laitan kukkasen

Ja kukoistavan toivon edes sen

Mikko Saarela juhli lähes päivälleen 11 vuotta sitten 50-vuotispäiväänsä Helsingin Tavastialla. Silloin hän esiintyi kaikkien jutussa mainittujen yhtyeittensä riveissä.

– Olen kuunnellut bändejä täällä tänään. Kaikille niille tekemäni biisit ovat samantyylisiä, mukamas vitsikkäitä. On ne sitten soitettu millä vempeleellä tahansa, hän itse vähätteli tuolloin IS:lle ja kommentoi ikääntymistä näin:

– Olen toistaiseksi keskittynyt vuosisadan ensimmäiseen puolikkaaseen. Ehkä seuraava on vielä parempi.

Valitettavasti hän sai elää tuosta vuosisadan puolikkaasta vain runsaat kymmenen vuotta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt