Musiikki

Lähiöstä kertovassa musikaalissa 17-vuotias tyttö tulee yllättäen raskaaksi – räppäri Paleface teki taustatyön: ”Elämänmakuista settiä”

Julkaistu:

musikaali
– Hain aikoinani myös teatterikouluun. Onneksi en päässyt. Kaikki hienot levyt olisivat jääneet tekemättä, Paleface miettii.
Paleface alias Karri Miettinen on mukana tekemässä musikaalia turkulaislähiö Varissuosta. Hän on tehnyt kaikki musikaalin laulutekstit ja osittain myös käsikirjoituksen yhdessä Satu Rasilan kanssa.

– Minut tunnetaan rapjutuista, mutta Varissuo ei ole kokonaisvaltaisesti rapmusikaali, vaikka rappia on käytetty ehkä enemmän kuin missään aikaisemmassa suomalaismusikaalissa, Paleface kertoo.

Tekstejä hän on tehnyt rapkohtausten lisäksi niin iskelmäsävellyksiin kuin Otto Donner -henkiseen taidemusiikkiin.

– Iskelmätekstit ovat vähän kuin tribuuttia Junnu Vainiolle. Olen suomalaisena niiden biisien kanssa varttunut ja faijan kanssa laulanut Kulkuria ja joutsenta. Ymmärrän sen perinteen.


Kaikkiaan Paleface teki tekstit pariin kymmeneen biisiin, joka musiikkimittoina merkitsee tuplalevyllistä materiaalia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ihan hirvee duuni, koska oma rima on niin korkealla. On myös pitänyt miettiä mitä kappaleet musikaalin sisällä kertovat. Sen lisäksi mukana on läpiräpättyjä kohtauksia, joissa näyttelijöiden dialogi on rappia.

– Ikään kuin toimeksiannosta olen tekstejä tehnyt. Satu on ehdottanut, että tähän voi sopia tämmönen numero. Yhdessä on niitä sitten rakennettu. Satu tuntee musikaalin muodon, itse tulen lyriikan puolelta.

Satu Rasilan mukaan Paleface pyydettiin mukaan, koska muutenkin tekemässä ovat vain parhaat. Räppäri taas kehuu Rasilan osaamista.


Teattereita on Palefacen mukaan alkanut rap kiinnostaa enenevässä määrin sen jälkeen, kun Broadwaylla tuli 2015 ensi-iltaan historiallinen pukudraama Hamilton, jossa kaikki teksti oli rappia.

– Tämä liittyy rapin kypsymiseen marginaalikulttuurista populaarikulttuuria määrittäväksi ilmiöksi. On luontevaa, että perinteisemmät kulttuuri-instituutiot kiinnostuvat rapista.

Palefacelle teatteri on luontevaa jatkoa muulle tekemiselle.

– Minulla on teatteritausta nuoruudesta. Hain aikoinani myös teatterikouluun. Onneksi en päässyt. Kaikki hienot levyt olisivat jääneet tekemättä.

Teatterissa Paleface tekee tekstejä muiden esitettäväksi. Se on vaihtelua ja uusi haaste, kun yleensä sanat on sovitettu omaan suuhun. Mukana on paljon nuoria näyttelijöitä, joille rap ei ole mikään erikoisuus. He ovat kasvaneet sen kanssa.

– On siisti fiilis, kun tyypit ottavat mikrosekunnilleen haltuun biisit. Puhutaan siitä, että tyypit ovat kulttuurin sisällä. Ollaan aitoja ja eletään sitä tekstiä. Sehän olisi vaarallinen yhdistelmä, jos Pirkka-Pekka Petelius alkaisi räpätä.


Varissuolla on levottoman lähiön maine, joka tunnetaan kaupungin ulkopuolellakin. Varissuo on tuttu myös Palefacelle.

– Olen ollut Vakkessa keikalla ja mulla on paljon kavereita, jotka ovat asuneet siellä. Lähiö- tai kaupunginosaelämä ei kauheasti poikkea kaupungista toiseen.

– Onhan Varissuolla jännä oma, vähän eksentrinen maine. Senkin takia se on hyvä musikaalin kohde ja herättää varmaan, varsinkin turkulaisissa, kaikenlaisia ajatuksia. Kyllä Vakke tiedetään Helsingissäkin.

Varissuo on Turun kaupunginteatterin Turku-trilogian päätösosa. Edelliset olivat Kakola ja Seili. Kaikissa ollaan kahlittuna johonkin, vangit Kakolaan, sairaat Seilin saareen. Varissuon kohdalla ei kyse ole lähiöstä vaan läheisistä ihmisistä.

– Musikaalissa on vahvaa elämänmakuista settiä. Emme ole päästäneet käsistämme mitään keskeneräistä.

Musiikin ovat säveltäneet Tuomo Prättälä, Jori Sjöroos ja Jussi Vahvaselkä.

Varissuon ensi-ilta on 7. syyskuuta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt