Mika Kalliolle onnenpotku! Intoa uhkuva suomalaiskuski paljastaa MotoGP-paluunsa taustat ja suuren tavoitteen: ”Älytöntä”

Julkaistu:

motogp
Mika Kallio kertoo Ilta-Sanomille äkillisestä paluustaan ratamoottoripyörien kuninkuusluokkaan.
Ratamoottoripyörien MM-sarjan MotoGP-luokassa kilpaileva KTM ilmoitti tiistaina, että se on siirtänyt ranskalaiskuljettaja Johann Zarcon sivuun kisakuljettajan paikalta. Ilmoitus oli onnenpotku KTM:n testipilottina toimineelle Mika Kalliolle, joka korvaa loppukauden kisoissa Zarcon.

Zarcon syrjäyttämistä osattiin odottaa, sillä ranskalaisen tulokset KTM:llä ovat olleet surkeita. Silti äkillinen ilmoitus palaamisesta MotoGP:n kisakuljettajaksi tuli lopulta pienenä yllätyksenä myös Kalliolle.

– En ole hirveästi ehtinyt asiaa sulattelemaan. On tietysti älyttömän hienoa, että saan taas mahdollisuuden osoittaa kykyni kisoissa, Kallio iloitsi tiistai-iltana Ilta-Sanomille puhelimitse.

Moto2-luokan kaksinkertainen maailmanmestari Zarco siirtyi täksi kaudeksi suurin odotuksin KTM:lle. Hänen aikansa tallissa oli kuitenkin synkkä.

Alun perin kaksivuotisen sopimuksen solminut Zarco pyysi jo elokuussa KTM:ltä, että jälkimmäinen vuosi hänen kontrahdistaan puretaan. Pyyntö oli poikkeuksellinen, mutta Zarco myönsi, ettei KTM:n pyörän kesyttäminen ole häneltä onnistunut.

Edellä mainittujen käänteiden jälkeen Zarcon jatkaminen edes kuluvan kauden loppuun oli epävarmaa. Taustalla hänen paikkaansa kärkkyi 36-vuotias testikuljettaja Kallio, joka siis tiistaina sai himoitsemansa pestin.


KTM:llä on riveissään myös espanjalainen testikuljettaja Daniel Pedrosa, joka on tilastojen valossa menestyneempi kuljettaja kuin Kallio.

Kallio ei tiedä, tarjottiinko kisakuljettajan paikkaa myös Pedrosalle. Joka tapauksessa suomalaispilotilla on nyt edessään kuusi loppukauden kilpailua MM-sarjassa.

Jos Kallio onnistuu loppukauden kisoissa, voi hän napata vakituisen kisakuljettajan paikan KTM:ltä ensi kaudeksi.

– Täytyy hyödyntää tämä mahdollisuus niin hyvin kuin pystyy. Toivottavasti pystyn täyttämään kisakuljettajan saappaat myös ensi kaudeksi.

Kallion edellisestä kisaviikonlopusta on aikaa jo yli vuosi. Se päättyi vakavaan onnettomuuteen, kun hän kaatui rajusti Saksan GP:n harjoituksissa. Kallion polvi leikattiin heinäkuussa 2018 ja kuntoutuminen kesti puolisen vuotta.

Kuntouduttuaan hän on ajanut testejä normaalisti. Kallio ei aluksi aseta kisoihin itselleen tiukkoja tulostavoitteita.

– Toivottavasti pääsen nopeasti kisarytmiin taas mukaan.

– Joka tapauksessa uskon, ettei vauhtini ole kadonnut mihinkään ja pystyn ottamaan pyörästämme irti kaiken mahdollisen. Aika näyttää, riittääkö se kisakuskin paikkaan ensi kaudeksi. Se on kuitenkin suuri tavoitteeni.


Kallion etuna on se, että hän tuntee KTM:n pyörän läpikotaisin. Silti ajokkiin on haettava omat säädöt, sillä testeissä Kallio on ajanut kisakuljettajina toimivien miesten toiveet huomioiden.

– Työt kisoissa alkavat nimenomaan omien säätöjen löytämisestä. Tällä kokemuksella homma pitäisi kuitenkin saada hyvin toimimaan.

KTM:n viimeaikainen vauhti lupailee hyvää. Espanjalainen Pol Espargaro ajoi KTM:llä MotoGP-luokan edellisessä kisassa Misanossa seitsemänneksi. Aika-ajossa hän oli jopa toinen.

MM-sarjan seuraava osakilpailu kaasutellaan Espanjan Aragonissa jo ensi viikonloppuna.

Kallion paluu MM-sarjaan ei myöskään tee pahaa ensi kesänä KymiRingillä ajettavan Suomen MotoGP-kilpailun markkinoinnille, vaikka täyttä varmuutta Kallion osallistumisesta kotikisaan ei tässä vaiheessa olekaan.

– Kaikki vaikuttaa kaikkeen, Kallio totesi KymiRingin kilpailusta.

Kallio on aiemmin ajanut KTM:n MotoGP-pyörällä valikoiduissa MM-osakilpailuissa villillä kortilla. Hän kilpaili vakituisesti MM-sarjassa vuoden 2001 lopulta vuoden 2015 loppuun. Hän on voittanut yhteensä kolme MM-hopeaa ja yhden MM-pronssin. Mitalisijat ovat tulleet 125- ja 250-kuutioisissa sekä Moto2-luokassa.

– Onhan se taas hienoa päästä täräyttämään tällainen pitempi, useamman kilpailun siivu, konkarikuljettaja Kallio myhäilee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt