Video: Karmeaa menoa Mika Kallion kyydissä! MotoGP-kuski antoi kauhunsekaiset maistiaiset KymiRingin radasta

rac

Julkaistu:

Ratamoottoripyöräily
Moottoripyöräilijä Mika Kallio ajoi 260 km/h ja keuli Ilta-Sanomien toimittaja kyydissään KymiRingin GP-radalla.
Baana on vielä osin sateen kastelema ja työkoneet ovat nostaneet asfaltin pintaan pitoa heikentävää hiekkapölyä.

Alla on liki 200-hevosvoimainen moottoripyörä, jonka kuski aikoo ajaa lähes 300 kilometrin tuntivauhtia. Ja tämänkö kyytiin pitäisi nyt hypätä?

Lähtökohtaisesti tempaus vaikuttaa perheelliselle miehelle suurelta typeryydeltä – jopa kuoleman halveksunnalta. Mutta luvattu mikä luvattu. Takapenkille vaan ja Herran haltuun.

Pientä lohtua tuo se, että 1300-kuutioisen KTM Super Duke –pyörän sarvissa on rutinoitunut GP-kuljettaja Mika Kallio.

Näyttämönä on vasta hiljattain asfalttipinnan saanut KymiRingin GP-rata Iitissä, jolla on määrä ajaa ratamoottoripyörien MM-osakilpailu ensi vuonna.


Luottamusta ei herätä se, että Kallio on vasta äskettäin tutustunut rataan ja ajanut ensimmäiset kierroksensa sillä.
Kallio ottaa matkustajalta luulot pois heti varikkosuoralla. Hän keulii pitkän matkaa etupyörä ilmassa. Hemmetti näitä valkeakoskelaisia kukkoilijoita, ajattelen.

Pian päästään niin sanotusti tositoimiin. Ensimmäinen mutka tulee silmille. Pyörään varta vasten asennetuille ”kauhukahvoille” on käyttöä.

Mutkat seuraavat toisiaan ja maisema vaihtuu. Yritän myötäillä Kallion liikkeitä. Ammattimies saa tästä lisää kimmoketta ja lataa seuraaviin kurveihin vielä kovempaa.

Mietin mielessäni, että KymiRingillä ei ole vielä ratasairaalaa, enkä nähnyt paikalla ambulanssiakaan.

Kyyti on kylmää – se on vielä astetta huimempaa kuin WRC-autossa suomalaisella soratiellä. On uskomatonta, miten KTM:n renkaista löytyy pitoa, vaikka pyörää kallistetaan aggressiivisesti kovassa vauhdissa.

Sitten tuleekin jo pääsuora… nyt mennään! Suoran päässä erittäin aggressiivinen, suorastaan väkivaltainen jarrutus. Ja kyllä pysähtyy – ampuakseen mutkasta taas uuteen menoon.

Pian tullaankin varikon ohi menevälle suoralle. Ei jumankauta! Kallio haluaa näyttää kykyjään kuin murrosikäinen. Hän keulii liki koko suoran matkan.

Suora on melko lyhyt, mutta etupyörä ilmassa ajettuna se voi tuntua takana istuvalta aika pitkältä.


On aika toisen kierroksen. Kierroksen, jolla Kallio ajaa vielä kovempaa kuin ensimmäisellä.

Mutta hengissä selvitään! Oli se vähän erilaista kuin Mäkitalon Mikon kevytmoottoripyörän kyydissä 1990-luvun puolivälissä Vuorentaustassa...

Kallio kertoo, että parhaimmillaan vauhtia oli 260 km/h. Hän arvioi, että täysiverisellä MotoGP-kilpapyörällä yksin ajaessaan hän saa kelattua KymiRingin pääsuoralle vauhtia 340 kilometriä tunnissa.

Hurjaa touhua.


”Täytyy olla valmiina, jos tilaisuus avautuu”

Mika Kallio toimii tällä hetkellä KTM:n testikuljettajana. Hän ei ole toistaiseksi osallistunut yhteenkään MM-osakilpailuun kuluvalla kaudella. Testimies Kallio, 36, on ajanut viime vuosina villillä kortilla valikoituja MM-osakilpailuja, mutta tällä tietoa sellaisia ei ole nyt näköpiirissä.

Kallio sanoo olevansa silti valmis hyppäämään kisakuljettajaksi koska vain. Kisakuljettajan paikka KTM:ltä voi aueta jo tällä kaudella, koska tallin ranskalaiskuljettajan Johann Zarcon suoritukset ovat olleet surkeita.

Moto2-luokan kaksinkertainen maailmanmestari Zarco tuli KTM:lle täksi kaudeksi kaksivuotisella sopimuksella, mutta sopimuksesta on jo purettu ensi vuosi. Voi olla, että Zarcon ajot KTM:llä loppuvat jo kuluvalla kaudella, jos käännöstä parempaan ei tule.

– Täytyy olla valmiina, jos tilaisuus avautuu, Kallio totesi.


Suomen MM-osakilpailu ajetaan KymiRingillä ensi vuonna, jos rata-alue saadaan ajoissa valmiiksi ja se täyttää MM-sarjan vaatimukset. Kallio uskoo olevansa silloin lähtöviivalla. Ainakin villi kortti Suomen osakilpailuun vaikuttaa todennäköiseltä, sillä myös MM-sarjan johto tukee Kallion osallistumista kotikisaansa. Kilpailu tarvitsee suomalaisen vetonaulansa.

– Myös KTM:llä on halu siihen, että ajan kilpaa Suomen GP:ssä, Kallio sanoi.

MM-sarjan testejä KymiRingillä on jo kaasuteltu. Kallio ei ollut täysin tyytyväinen KymiRingin rataan MotoGP-kilpapyörällä ajettaessa. Hänen mukaansa joitain mutkia pitäisi muokata nopeammiksi ja suorien osuutta lisätä.

Jutun pääkuvana olevalta videolta voit katsoa Mika Kallion haastattelun ja tunnelmia KymiRingiltä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt