KymiRingin pomo vastaa Mika Kallion kritiikkiin: ”Me suunnittelimme radan miehille, emme pojille”

rac

Julkaistu:

kymiring
KymiRingin ratajohtaja puolustaa radan suunnittelua moottoripyöräkuskien kritiikiltä.
Suomalaisen moottoriurheilun kehdoksi suunniteltu KymiRing avasi ovensa medialle tiistaina. Paikalla oli yhtä lailla huippukuljettajia kuin toimittajiakin, kun radalla käytiin MotoGP-sarjan testiajoja.
Rata ei saanut varauksetonta hyväksyntää huippukuskeilta. Ennen kaikkea yksimielinen tuomio oli, että MotoGP-kilpailua varten KymiRing on liian hidas ja syheröinen.

Suomen monivuotinen kärkikuljettaja Mika Kallio oli hyvin kriittinen radasta Ylen haastattelussa.

– Vauhtia pitäisi saada lisää. Puolelta toiselle heittoa ja mutkaa mutkan perään. Tässä mielessä rata ei ole optimaalinen MotoGP-vehkeille, Kallio sanoi Ylelle.

– Ehdottomasti rata vaatii muutosta. Mutkia pitää saada nopeammaksi. Tiettyjä mutkia tulee jättää pois ja tehdä siihen välisuoraa. Tietysti se ei ole helppo projekti, ja aika näyttää miten asia etenee, Kallio pohtii.
  • Katso yllä olevalta videolta, miltä näytti Mika Kallion ajo KymiRingillä.
Ilta-Sanomat tavoitti KymiRingin ratajohtaja Timo Pohjolan. Hän ei halua moittia itse Kalliota ja korostaa, että kaikilla on oikeus näkemykseensä. Samalla hän kuitenkin puolustaa radan suunnittelua tiukasti.

– Kansainväliset lajiliitot eli FIA (autourheilu) ja FIM (moottoripyörät) ohjasivat ja valvoivat suunnittelua. Sieltä tuli hyväksyntä suunnitelmalle, ja rakensimme radan sen mukaan. Nämä tahot katsovat kaiken moottoriurheilun perään.

– KymiRingiä ei ole rakennettu vain MotoGP:tä varten, Pohjola huomauttaa.

KymiRing on suunniteltu palvelemaan useita eri moottoriurheilulajeja. Pohjolan mukaan tärkeintä heille oli saada ”kunnon valmennuspaikka” suomalaiselle moottoriurheilulle. Hän alleviivaa myös toistuvasti, että suunnittelussa noudatettiin FIA:n ja FIM:n ohjeita.


Korkeuserot ja tiukat mutkayhdistelmät ovat Pohjolan mukaan yksi tärkeä osa radan profiilia. Suunnittelussa oli kolme peruspilaria: nopea osuus, tekninen osuus ja fyysinen osuus.

– Tämä on ensimmäinen rata maailmassa, joka on tehty näillä kolmella periaatteella. Jos yksittäinen kuljettaja kokee sen liian raskaaksi, niin se on hänen asiansa.

– Aina on erilaisia mielipiteitä, ja jokaisella on niihin oikeus. Joku tykkää, toinen ei. Me rakensimme radan miehille, emme pojille.

Pohjola korostaa, ettei hän halua moittia Kalliota vaan vastata kritiikkiin. Hän kertoo käyneensä tiistaina palautekeskustelun MM-sarjan promoottorin Dorna Sportsin edustajien kanssa. Palaute oli positiivista.

– Me olemme tyytyväisiä, Dorna on tyytyväinen, ensi vuonna ajetaan kisa ja pidetään kisa Suomessa jatkossakin, Pohjola alleviivaa.

KymiRingillä oli alun perin määrä kilpailla MotoGP-luokassa jo tänä vuonna, mutta viivästykset johtivat kilpailun siirtymiseen ensi vuodelle. Työt rata-alueella ovat yhä kesken, mutta järjestäjät ovat varmoja siitä, että kaikki tulee tällä kerralla ajallaan valmiiksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt