Maineikkaan Imatranajon uusilla kehittäjillä on suuria suunnitelmia – nouseeko klassikkokisa uuteen kukoistukseen?

Julkaistu:

Imatranajo
Imatranajosta pyritään kehittämään alkukesälle suurtapahtuma, joka sisältää paljon muutakin kuin moottoriurheilua.
Imatranajo oli yksi Suomen suosituimmista ja tunnetuimmista moottoriurheilutapahtumista 1970-luvulla.

Jarno ”Paroni” Saarinen, Teuvo Länsivuori, Giacomo Agostini ja monet muut ratamoottoripyöräilyn silloiset tähtiajajat vetivät hurjasti kansaa Imatralle.

Viime vuosina Imatralla on järjestetty katuradoilla ajettavan IRRC-sarjan osakilpailuja. Ne ovat vetäneet legendaariselle radalle parhaimpina vuosina reilusti yli 40 000 katsojaa.

Imatranajon uusilla taustajoukoilla on suuria suunnitelmia maineikkaan kilpailun kehittämiseksi. Vuoksen rannalle aiotaan rakentaa uusin ponnisteluin ja uudenlaisella markkinointistrategialla yksi Pohjoismaiden suurimmista moottoriurheilutapahtumista.

Kilpailun markkinointiyhtiöksi on perustettu Imatran Moottorikerhon omistama Imatranajo Oy, jossa hallituksen puheenjohtajana on Imatran entinen kaupunginjohtaja Pertti Lintunen.

Imatranajon uusi neuvonantaja moottoriurheiluasioissa on Jarmo Mahonen, joka on varsinkin ralliväelle hyvin tuttu mies.

Mahonen kehitti pitkään Suomen MM-rallia ja työskenteli Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomona ennen kuin siirtyi eläkkeelle.


Imatranajosta pyritään kehittämään alkukesälle suurtapahtuma, joka sisältää paljon muutakin kuin moottoriurheilua.

– Vuoteen 2022 mennessä Imatranajo on tarkoitus kasvattaa sellaiseen kokoluokkaan, mihin se oikeasti kuuluu, kilpailun puuhamiehiin kuuluva manageri Sakari Timonen kertoo.

– Tarkoitus on tuoda Imatranajon yhteyteen myös muiden urheilulajien osallistujia. Yksi aikamoinen jättijuttu on tulossa, mutta siitä emme voi paljastaa vielä muuta kuin sen, että se liittyy jääkiekkoon.

Imatranajo aloittaa myös markkinointiyhteistyön Suomen MM-rallin kanssa. Ralli on esillä Imatralla ja Imatranajo Jyväskylässä. Autourheilijoita ja kilpa-autoja tuodaan näytösajoihin Imatralle.

Jatkossakin Imatranajo pyritään pitämään ensisijaisesti mielenkiintoisena moottoripyöräkilpailuna, mutta poissuljettua ei ole, että jossain vaiheessa mukaan tulisi myös jokin rata-autoluokka.

– Autojen tuomisesta on ollut puhetta ja ajatuksia mutta ihan vain teoreettisella tasolla. Esimerkiksi turva-alueet pitäisi sitten ajatella kokonaan eri tavalla. Emme kuitenkaan missään tapauksessa halua kovin paljon muuttaa Imatranajon DNA:ta, Timonen sanoo.

Tänä kesänä Imatranajo ajetaan 14.–16. kesäkuuta. Se kuuluu jälleen IRRC-sarjaan.

Yleisön pyynnöstä Imatralle palaa myös sivuvaunuluokka MM-sarjan kärkinimien Pekka Päivärinnan ja Jussi Veräväisen johdolla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt