Kilpauran äkkiloppu ja rattijuopumus pysäyttivät Niklas Ajon, 24 – kulkee nyt tallipomoisänsä jalanjälkiä: ”Tuli hölmöiltyä”

Julkaistu:

Kasvutarina
Niklas Ajo ajautui ongelmiin lupaavan uran katkettua äkillisesti. Nyt elämä hymyilee taas.
Myrskyn jälkeen on poutasää, lauloi sinivalkoinen ääni, edesmennyt Kari Tapio.

Myrskyä oli muutama vuosi sitten myös ratamoottoripyörien MM-sarjasta tutun Niklas Ajon elämässä.

Lupaavan Ajon ura katkesi äkillisesti vuonna 2015 vain 21-vuotiaana. Hänen silloinen työantajansa ilmoitti kesken kauden, ettei valkeakoskelaisen palveluita enää tarvita.

Uuden tallipaikan nappaaminen MM-sarjasta kesken kauden osoittautui liki mahdottomaksi tehtäväksi, eivätkä seuraavan kauden näkymätkään vaikuttaneet rohkaisevilta.

16-vuotiaasta lähtien MM-sarjassa kilpailleen Ajon olisi pitänyt palata urallaan liki nollapisteeseen ja kerätä hulppea sponsoripotti päästäkseen takaisin kilpailukykyisen pyörän sarviin.

Päätös lopettamisesta kypsyi.

Ajo ei jäänyt tuleen makaamaan. Viikko lopettamisen jälkeen hän työskenteli jo autonasentajana tamperelaisella huoltoasemalla.

Urheilu-uran lopettaminen ei ollut Ajolle kuitenkaan helppoa. Hän putosi eräänlaiseen tyhjiöön niin kuin moni muukin ammattiurheilun lopettanut.

– Hain silloin suuntaa elämälle. Oli aika iso pudotus ns. moottoripyörätähdestä huoltoasemalle, vaikka olenkin aina tykännyt tehdä käsillä hommia, hän kertoo Ilta-Sanomille.


Alkuvuodesta 2017 Ajo kärähti ratista Valkeakoskella. Henkilöauto lähti niin sanotusti lapasesta jäisellä tiellä ja osui puuhun. Törmäyksessä oli aineksia pahempaankin, mutta henkilövahingoilta onneksi vältyttiin.

Auto meni korjauskelvottomaksi, ja Ajo tuomittiin 30 päivän ehdolliseen vankeuteen törkeästä rattijuopumuksesta. Lisäksi hänelle määrättiin sakkoja.

– Tuli hölmöiltyä. Se oli henkisesti vaikeaa aikaa, vaikkei mistään masennuksesta voi puhuakaan. Tuli yksittäinen ylilyönti, mikä kaduttaa.

Ajo oli kolarin aikaan aloittelemassa töitä saksalaisen moottoripyörätallin teknikkona.

– Olin silloin vähän epävarma, että onko minusta siihen työhön.

Nyt hölmöilyt ovat jääneet taakse. Ajon rauhallisesta olemuksesta huokuu määrätietoisuutta. Elämässä on taas poutasää.

Ajo, 24, asuu kerrostalossa Valkeakoskella tyttöystävänsä ja Nössö-kissan kanssa. Hän toimii juniorien MM-sarjassa kilpailevassa Ajo Motorsport -tallissa crew chiefinä eli eräänlaisena ryhmänjohtajana.

– Työt sujuvat hyvin. Koen, että kuljettajan kokemuksistani on valtavasti hyötyä. Puhun samaa kieltä kuin kuskit, osaan tulkita heidän tunnetilojaan ja henkistä virettä. Se on erittäin tärkeää teknisen osaamisen lisäksi.

Niklas Ajo kulkee nyt isänsä jalanjäljillä. Jo vuosia MM-sarjassa menestyksekkäästi tallipäällikkönä toiminut Aki Ajo, 50, pyörittää nykyisin KTM:n tehdastalleja Moto3- ja Moto2-luokissa.

Niklas on saanut kuulla jupinoita siitä, että hänen uransa on saanut kuljettajana ja taustavoimana lisävauhtia tallipomona työskentelevän isän ansiosta. Kolikolla on tässäkin asiassa kaksi puolta. Niklaksen mukaan isä–poika-asetelman takia hänen on täytynyt todistaa kykynsä tavallistakin tarmokkaammin.

– Silloin kun ajoin, suhde isään oli vähän hankala. Nyt tulemme toimeen paremmin kuin koskaan!


Elämässä sattuneet vastoinkäymiset ovat koulineet ja kasvattaneet nuorta miestä. Niklas Ajo kertoo nyt aikuistuneensa, mikä on vaikuttanut isän ja pojan suhteeseen positiivisella tavalla.

– Toisaalta isä on myös nähnyt, että minusta on näihin nykyisiin hommiini. Tällä asialla on ollut varmasti suuri vaikutus keskinäisiin väleihimme. Itse asiassa välillämme vallitsee nyt iso molemminpuolinen kunnioitus toistemme työtä kohtaan.

Voisiko Niklas kuvitella itsensä jonain päivänä koko Ajo Motorsportin johdossa?

– On siitä joskus puhuttu, mutta mennään nyt nöyrästi askel kerrallaan.

Niklas Ajon parhaaksi sijoitukseksi ratamoottoripyörien MM-sarjassa jäi Moto3-luokan viides sija Italian Mugellossa vuonna 2014. Eroa palkintosijaan jäi vain sekunnin tuhannesosia.

Ero tulosliuskalla oli minimaalinen, mutta palkintosijalla ja viidennellä tilalla on valtava ero ammattilaisurheilussa. Palkintosijan pr- ja julkisuusarvo on aivan muuta kuin viidennen sijan.

Kului vain runsas vuosi Mugellon viidennestä sijasta ja Ajon kilpaura oli ohi.

Nyt hän katsoo taipalettaan levollisesti taaksepäin. Ajo ei jossittele.

– Totta kai voi sanoa, että vähän jäi hampaankoloon. Toisaalta realiteetit oli kohdattava.


Sittemmin Ajo on palannut ratavarikoille teknisenä työntekijänä ja edennyt johtotehtäviin. Hän on nyt täysin sinut ratkaisunsa kanssa.

– Minua on aina kiinnostanut lajin tekninen puoli. Nykyisin koen, että minulla on itse asiassa enemmän annettavaa siinä kuin ajohommissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt