Moottoripyöräily

Suomalaisen maailmanmestarin erikoissuunniteltu moottoripyörä varastettiin – ”Uskon, että suunniteltu juttu”

Julkaistu:

Moottoripyöräily
Ulla Kulju käytti vuoden pyörän rakentamiseen.
Road racingin maailmanmestari Ulla Kulju sai ikävän viestin perjantaiaamuna. Hänen moottoripyöränsä oli kadonnut hyvinkääläiseltä tontilta, jonne rakennetaan perheelle uutta kotia.

Menopeli ei ole mikä tahansa kaksipyöräinen. Kuljun laji on vammaisten ratamoottoripyöräily, jossa hän voitti naisten maailmanmestaruuden viime vuonna.

Kyseessä ei ollut onneksi Kuljun kisapyörä, mutta rakas ajokki se oli joka tapauksessa. Hän on rakentanut 1993 vuosimallin Honda CBR-F 600:n niin, että se sopii alaraajahalvaantuneen käyttöön turvallisesti. Pyörä on ensimmäinen Trafin hyväksymä katukäyttöön suunniteltu vammaispyörä.

– Se oli se pyörä, mistä kaikki lähti. Pyörällä ei ole niinkään rahallista arvoa, enemmänkin tunnearvoa. Rakensin sen itselleni vuonna 2015 raskaana ollessani. Siinä meni noin vuoden verran. Se olisi tullut aiemmin valmiiksi, mutta piti synnyttää välissä, Kulju kertoo Ilta-Sanomille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kuukausi synnytyksen jälkeen olin jo tytön kanssa tallissa laittamassa sitä. Onneksi vauvat nukkuvat paljon!

Lue lisää: Pyörätuolissa istuva moottoripyöräilijä Ulla Kulju pääsi Lego-hahmoksi – ja tältä näyttää Kimi Räikkönen Lego-ukkona

Kulju ei usko, että pyörä lähti sattumalta kenenkään matkaan. Se oli tontilla merikontin takana, eikä siinä ollut bensaa tai akkua. Pyörässä ei ole seisontatukia, ja se on niin painava, että siirtämiseen on tarvittu vähintään kaksi henkilöä.


Tontilla on käynyt kutsumattomia henkilöitä aiemminkin. Jokin aika sitten joku oli rikkonut tontilla olleen peräkärryn lukot ja takavalon.

– En tiedä, ovatko samat tyypit kyseessä. Meillä on siellä riistakamera, mutta siitä oli akku loppunut, Kulju kertoo.

Kulju on tehnyt rikosilmoituksen ja ilmoittanut varkaudesta tullille. Hän veikkaa, että varkaat aikovat purkaa pyörän osiin, sillä noin erikoista menopeliä voi olla vaikea siirtää eteenpäin.

– Naurettavaa on, että siitä ei saa osinakaan juuri mitään. Se on ehkä typerin ryöstösaalis ikinä. Arvokkainta on varmaan etuvalo, joka maksoi 250 euroa, Kulju puuskahtaa.

– Tontti on syrjäisessä paikassa. Tämä on joko tilaustyö, tai tekijät ovat kesän aikana käyneet kartoittamassa aluetta. Uskon, että tämä on suunniteltu juttu.

Varkaiden valinta on siinäkin mielessä erikoinen, että kyseessä on kenties Suomen tunnetuin pyörä. Kuljua seurataan sosiaalisessa mediassa ympäri maailmaa, ja hänen varkaudesta kertovaa julkaisuaan oli jaettu muutaman tunnin aikana 1 700 kertaa.

Harmittavinta on kuitenkin se, että pyörästä olisi ollut apua myös muille vammaisille. Kuljun suunnitelmissa oli rakentaa sitä entistä turvallisemmaksi ja kehittää muutossetti, jonka voisi asentaa pyörään kuin pyörään.

– Siitä oli sovittu erään suunnitteluinsinööriopiskelijan kanssa. Hänen oli tarkoitus tehdä suunnitelmat ja saada siitä lopputyön itselleen.

– Minulla oli haave siitä, että universaali muutossetti mahdollistaisi myös muiden vammaisten prätkäilyn liikenteessä. Se siirtyy, sillä homma pitää aloittaa uusiksi. Aion kuitenkin rakentaa uuden pyörän.


Kuljun kausi ei ole sujunut aivan toivotuissa merkeissä, sillä hänen peukalonsa nivelsiteet katkesivat toukokuussa. Siksi Mugellon ja Suomen kisat jäivät kesällä väliin.

– Peukaloa on yritetty saada pysymään kasassa, että sillä pystyisi ajamaan. Se leikataan lokakuun puolen välin jälkeen, jotta ehdin kuntoutua ensi kaudeksi.

Sitä ennen hän lähtee kuitenkin MM-finaaliin Magny-Cours’iin Ranskaan. Kulju ei ole vielä varma, ajaako hän naisten vai miesten sarjassa.

– Ainakin tällä hetkellä näyttää, että pääsisin miesten sarjaan, kuten pyysin. Olen Le Mansin kisan jäljiltä miesten sarjan yhdeksäntenä. Toki, jos olisin päässyt Mugelloon, olisin varmasti korkeammalla sijoituksissa.

Kulju muistetaan myös historiallisesta saavutuksesta vuonna 2016. Hän oli kaikkien aikojen ensimmäinen alaraajahalvaantunut naiskuski road racingin soololuokissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt