Suomalainen jalkaterapeutti kauhistui trendikengistä: ”Kamala yhdistelmä” – tällaiset kengät ovat jaloille oikeasti hyvät

Ammattilaisen mukaan kahdet hyvin ajankohtaiset kengät ovat jalalle huonot. Hyvien kenkien ominaisuudet tunnistaa jo kaupassa.

Pari tuntia silloin tällöin ei vielä tee hallaa, mutta säännöllinen, pidempiaikainen käyttö vaikuttaa jalkoihin välittömästi, mutta myös pidemmällä aikavälillä.

10.11. 11:54

Takavuosilta tutut kapeat kärjet ovat palanneet muotiin. Jalkaterapeutti Hanne Saarinen ei tästä innostu. Päin vastoin: hän on järkyttynyt jälleen trendikkääksi nousseesta kenkämallista.

Lue lisää: Tämä ysärin hittikenkä tuli takaisin! 8 + 4 kuvaa osoittaa, miksi vanhat suosikit kannattaa kaivaa kaapin perältä

– Kärjen leveys – tai oikeastaan kapeus on se pahin asia. Usein kapeakärkisissä kengissä on myös sen verran korkoa, ettei malli tee hyvää jalalle.

– Näiden kahden yhdistelmä on aika kamala, Saarinen sanoo.

Kapea kärki yhdistettynä korkoon on nyt supertrendikäs kenkämalli – ja jalalle huono yhdistelmä.

Kapeakärkisissä kengissä varpaat puristuvat Saarisen mukaan aivan sumppuun. Kapeat kärjet voivat aiheuttaa haittaa välittömästi, mutta myös pidemmällä aikavälillä. Välittömiä vaikutuksia ovat esimerkiksi hiertymät, varpaanvälien hikoaminen ja sen myötä hautuminen. Myös iho voi hankautua rakoille ja hiertyä rikki.

Pitkällä aikavälillä kenkien kapeat kärjet ovat yksi merkittävimmistä ulkoisista syistä vaivaisenluille. Korko pahentaa vaikutusta. Saarisen mukaan vaivaisenluu on yllättävän yleinen vaiva.

Tiesitkö? Kengät eivät ole ainut tekijä, joka vaikuttaa vaivaisenluun syntymiseen. Perinnöllisillä, rakenteellisilla taipumuksilla ja ominaisuuksilla on osansa. Myös käveleminen virheasennossa, kuten jalkaterät ulospäin, voi altistaa vaivaisenluun syntymiselle.

Jos kengillä, joissa jalka on jatkuvassa puristuksessa ja korko hieman liian korkea, kävelee joka arkipäivä koko päivän, murheita tulee ammattilaisen mukaan melko varmasti jossain vaiheessa. Kengät eivät anna jalan toimia luonnollisesti.

Murheita tulee melko varmasti jossain vaiheessa.

Ammattilainen nimeää myös toiset trendikkäät, mahdollisesti jalalle haitalliset kengät.

– Etsin itse juuri maiharityyppisiä kenkiä. Ne ovat aivan hirveän jäykkiä! Kengän olisi hyvä olla kiertolöysä, jotta jalassa pääsee tapahtumaan kävelyn aikana luonnollinen pieni kierto.

Todella kovat ja jäykät maiharit eivät anna jalan toimia, kuten sen kuuluisi. Kaupassa kannattaa huomioida esimerkiksi se, kuinka hyvin kenkää saa kiertämällä liikkeelle.

Mikä ihmeen kiertolöysyys ja kärkikäynti?

Kiertolöysän kengän tunnistaa helposti jo kaupassa.

– Ota toisella kädellä kengästä kiinni varvasosasta ja toisella kantapäästä – ja lähde kiertämään käsiä vastakkaisiin suuntiin. Jos pohjaan saa aikaiseksi kierron, kengässä on kiertolöysyyttä.

Turhan kovat kengät pitävät jalan staattisessa asennossa eivätkä anna jalan liikkua ja toimia oikein.

Ota toisella kädellä kengästä kiinni varvasosasta ja toisella kantapäästä, ja lähde kiertämään käsiä vastakkaisiin suuntiin.

Myös kengän kärkikäynti saa jalkaterapeutilta risuja. Kärkikäynti tarkoittaa kengänkärjen nousemista irti maasta. Pohjan kuuluisi koskettaa maata myös kenkien kärjestä, eikä nousta sivusta katsoen ylös lattiasta.

– Kärkikäynti passivoi jalkapohjan niveliä ja aiheuttaa kuormitusta ja painetta väärään paikkaan, päkiälle. Päkiään saattaa muodostua kovettumaa ja känsiä.

Kengänpohjan kuuluisi myös taipua päkiän kohdalta.

Siksi ohut kengänpohja on paksua parempi. Ohut pohja antaa jalan ja päkiän työskennellä itse.

Millainen on hyvä kenkä?

Hyvän kengän ominaisuuksiin kuuluu hyvän kiertolöysyyden ja minimaalisen kärkikäynnin lisäksi hyvin maltillinen korko. Saarinen kertoo, että ero päkiän ja kantapään korkeudessa saisi nykytiedon mukaan olla maksimissaan yksi sentti.

Varpaille ja jalkaterälle tulisi olla kengässä myös riittävästi tilaa sekä sivu- että pituussuunnassa.

– Jalkaterä ei saisi puristua, ja varpaiden pitää liikkua. Niiden pitäisi päästä koukistumaan ja jopa harottamaan kengässä.

Kengän kärjessä varpaiden päässä on hyvä olla käyntivaraa eli tyhjää tilaa noin 1,5 senttimetriä.

Ohut kengänpohja on paksua parempi. Kengän kärjessä on hyvä olla tyhjää tilaa noin 1,5 senttiä.

Kun puhutaan tervejalkaisen aikuisen kengistä, kenkien sisälle ei tarvita Saarisen mukaan ”turhaa tukea”. Terveen jalan holvikaari tekee tehtävänsä, eikä se kaipaa avukseen muotoiltua pohjaa. Rakenteelliset tai toiminnalliset poikkeavuudet ovat asia erikseen.

Hengittävät materiaalit, kuten erilaiset nahat ja kankaat, ehkäisevät jalan haitallista hikoilua.

Kengän täytyy tietysti sopia myös vallitseviin olosuhteisiin.

– Esimerkiksi vedenpitävistä kengistä gore-tex-kengät ovat hyvä vaihtoehto. Talveksi kannattaa valita lämmin, vuorillinen kenkä, Saarinen sanoo.

Oma tilanteensa ovat juhlat ja erityistilaisuudet. Ammattilainenkaan ei oleta, että kengät voisi valita aina jalkaterveys edellä.

– Muutaman tunnin ajan jalalle huonojen jalkineiden pitäminen ei saa aikaan muuta kuin kenties rakon ja ikävän tunteen jalkoihin. Päivittäiset, pidempiaikaisesti käytettävät jalkineet töissä ja harrastuksissa ovat niitä, jotka vaikuttavat jalkojen terveyteen eniten ja joiden laatuun kannattaa panostaa.

Tee 7 asiaa jalkojen hyvinvoinnin eteen kotona ja töissä

Hanne Saarinen suosittelee käyttämään kenkiä päivän aikana mahdollisimman vähän.

Jos työolosuhteet sallivat, tepsuttelu sukkasillaan on loistava valinta. Hyviä vaihtoehtoja ovat myös kenkien riisuminen päivän mittaan aika ajoin tai erilaisten kenkien vaihtelu päivän aikana.

Muista! Kenkien lisäksi myöskään sukka ei saa olla liian tiukka ja kiristää.

Variaatio kenkäkaapin sisällössä tekee jaloille hyvää: useampien eri mallisten kenkien käyttäminen antaa jaloille vaihtelua.

Päivän päätteeksi kengille kannattaa tehdä vähintään yksi palvelus.

– Jos kengissä on irrotettava pohjallinen, ota pohjallinen pois yöksi. Kengät saavat tuulettua rauhassa. Se pidentää myös kenkien käyttöikää.

Jalkojen kotihoitoon kuuluvat jalkaterien voimistelu, varpaiden harottelu ja jumppaaminen. Liikkeitä löytyy Saarisen mukaan netistä tai saa ammattilaisen ohjeistamana vastaanotolta. Jalkojen hieronta rentouttaa ja säännöllinen rasvaaminen kannattaa.

Oleellisimpana asiana Saarinen mainitsee jalkojen pesun ja huolellisen kuivaamisen.

– Päivittäinen pesu vedellä tai miedolla suihkusaippualla on tärkeää, ja siinä kaikkein tärkeimpänä varpaanvälien kuivaaminen. Varsinkin, jos käyttää tiiviitä kenkiä. Jos kosteus saa muhia varpaiden väleissä, se voi aiheuttaa hautumia ja sitä kautta vaikkapa mahdollista silsainfektiota.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?