Poimimme 14 ihanan tavallista alusvaatekuvaa – nämä osoittavat, että alkkarit ovat kaikenlaisia kehoja varten

Alusvaatteet ovat tarkoitettu ihan jokaiselle kehon koosta, muodosta tai arvista riippumatta, vaikka mainoskuvasto edelleen antaisi toisenlaisen käsityksen.

10.8.2021 10:30

Vapautuneemmat alusvaatekuvastot osoittavat konkreettisesti sen, mikä helposti unohtuu esimerkiksi somekuvaston ja täydellisyyttä hipovien alusvaatemainosten luomien paineiden alla: normaaliin kehoon kuuluu, että siinä voi olla arpia, pehmeyttä, ryppyjä, poimuja, karvoja ja kuoppia.

Normaalit kehot voivat myös olla eri värisiä ja muotoisia. Kaikkien rinnat, reidet, hartiat, lantio, peppu ja vyötärö eivät ole saman kokoiset tai samassa mittasuhteessa toisiinsa nähden.

Tosielämässä keho ei myöskään esiinny aina tietyssä asennossa ja kuvakulmassa.

Yhä useampi vaatealan yritys on hiljalleen alkanut luopua ajatuksesta, että vain tietyt kriteerit täyttävällä vartalolla kelpaa esitellä alkkareita – ja vieläpä ilman, että tuote kuuluisi esimerkiksi pluskoon-mallistoon.

Muun muassa tunnettu vaateketju Lindex ilmoitti alkuvuodesta, että sen tavoitteena on edistää kehopositiivisuutta ja voimaannuttaa naisia. Yritys järjesti keväällä alusvaatekampanjan, jossa oli kuvattu eri näköisiä naisia heille arkisissa tilanteissa.

Lue myös: Ketjuliike julkaisi alusvaatekuvat, jollaisia tarvitsemme paljon enemmän

Jotkin pienemmät alusvaateyritykset ovat alusta alkaen jättäneet kuvankäsittelyohjelmat sikseen ja ottaneet tavoitteeksi edistää kehopositiivisuutta tuotekuvastojensa kautta. Sellaisia ovat esimerkiksi suomalainen Lovanna Lingerie.

Erilaisten kehojen näyttäminen muotikuvastoissa on yhä edelleen tarpeen, vaikka edistysaskelia on otettu huima määrä viime vuosina. Esimerkiksi Ilta-Sanomien parin vuoden takainen kysely osoittaa, etteivät erityisesti naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet hellitä aivan hetkessä: 96 prosenttia naisista kertoi murehtivansa ulkonäköään – heistä 40 prosenttia päivittäin.

Luku todistaa, että rohkaisua ja kannustusta itsensä hyväksymiseen tarvitaan yhä. Sen vuoksi poimimme 14 alusvaatekuvaa muistutukseksi siitä, että alkkarit kuuluvat ihan kaikenlaisille kehoille.

Lovanna Lingerie on suomalainen alusvaateyritys, joka mainostaa tuotteidensa olevan ekologisesti tuotettuja.

Lonely Label myy pääasiassa alusvaatteita. Sen eteerisen kauniit tuotekuvat on otettu aidon näköisissä ympäristöissä, eikä rajusta kuvankäsittelystä näy jälkeä.

Lindex on kaikkien suomalaisten tuntema vaatealan yritys, joka on tunnettu pitkään etenkin laajasta alusvaatevalikoimastaan. Hiljattain yritys on alkanut panostaa mahdollisimman monipuoliseen alusvaatemallikuvastoon.

Myös toinen alusasuihin panostava vaateketju Kappahl näyttää kuvastoissaan erilaisia kehoja. Esimerkiksi arvet saavat vapaasti näkyä.

Etenkin nuorten suosiman Cubus-vaateketjun alusvaatekuvasto on alkanut hiljalleen muuttua monimuotoisemmaksi.

Ruotsalainen Monki-ketju on tunnettu siitä, että sen mallikatalogi ravistelee ahtaita kauneusihanteita ja liputtaa tavallisten kehojen puolesta.

Tanskalainen alusvaateketju Change Lingerien tuotteita on alettu jonkin verran kuvata monen muotoisten ja kokoisten vartaloiden yllä.

Lue myös: Kokenut kuvankäsittelijä paljastaa: Näin alusvaate- ja uimapukumallien kuvia manipuloidaan

Lue myös: Naiset näyttävät nyt, millaisia alusvaatteita oikeasti käyttävät: ”Imetysliivien jälkeen ei ollut paluuta kaaritukiin”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?