Raspaatko kovettumat pois jaloista? Ei todellakaan kannata - Tyyli - Ilta-Sanomat

Raspaatko kovettumat pois jaloista? Ei todellakaan kannata

Tie pehmeisiin ja kauniisiin jalkoihin ei käy rajun käsittelyn vaan hellien ja säännöllisten otteiden kautta.

10.6. 20:00

Kuivat, kovat ja halkeilleet kantapäät? Kovettunutta ihoa päkiöiden alla? Irtoavaa ihoa pitkin jalkapohjaa?

Moni kylvettää tässä tilanteessa jalkoja kotona, tarttuu sitten raspiin ja hioo ihon kovettuneet kohdat ohuemmiksi ja näin pehmeämmän tuntuisiksi. Vähän rasvaa päälle, ja jalat ovat taas kunnossa!

Ei aivan.

Jalkaterapeutit Riitta Saarikoski ja Minna Stolt kertovat kirjassaan Terveet jalat (Duodecim), että jalkaraspin liian voimaperäinen ja liian usein toistuva käyttö on keskeinen virhe jalkojen omahoidossa. Heidän mukaansa raspauksen haittoja ei tiedosteta.

– Huono jalkahygienia, joustamattomat kävelyalustat, epäsopivat kengät, ohuet sukat tai sukattomuus ja ohentuneet rasvapatjat (kantapäät, päkiät) lisäävät kovettumien syntymistä. Kovettumien voimaperäinen hiominen raspilla, vuoleminen jalkahöylällä ja repiminen sormin johtavat kroonisiin ihomuutoksiin, he kirjoittavat.

Raspaaminen vain pahentaa tilannetta

Raspaaminen ja höylääminen altistavat ihomuutoksille ja infektioille. Kovettumia ei asiantuntijoiden mukaan pidä poistaa raspaamalla.

– Raspaamisen seurauksena iho puolustautuu ja kasvattaa lisää ihosolukkoa ihon suojaksi. Toistuva raspaaminen johtaa kroonisiin ihomuutoksiin.

Myöskään jalkojen kylvettäminen ei välttämättä ole hyvä idea.

– Jalkojen pitkää liottamista tai jalkakylpyjä ei suositella, koska varvasvälien iho on ohutta ja vettyy 15–20 minuutissa. Vettynyt iho lisää sieni- ja bakteeri-infektioiden riskiä.

Ei raspaamista vaan rasvaamista

Stolt ja Saarikoski ohjeistavat pitämään jalkojen ihon pehmeänä, kauniina ja terveenä säännöllisellä rasvaamisella. Kovettumat pidetään joustavina päivittäisellä rasvaamisella.

Jalat tulee pestä päivittäin haalealla vedellä. Jos jalat ovat erityisen likaiset tai hikoilevat, voi käyttää lievästi hapanta, pH-arvoltaan 3,5–5,5 olevaa pesunestettä. Emäksinen suihkusaippua (pH 9–10) ei puolestaan ole jalkojen iholle hyväksi.

– Palasaippua ja saippuaa sisältävät suihkugeelit ovat happamuudeltaan neutraaleja tai emäksisiä. Toistuvasti käytettyinä ne nostavat ihon happamuutta, jolloin ihon terveydelle välttämätön bakteerikanta muuttuu ja bakteeriston kasvu ja infektioriski lisääntyvät.

Pesun ja huolellisen kuivaamisen jälkeen levitetään heti rasva. Asiantuntijat suosittelevat säärille rasvapitoisuudeltaan 15–20-prosenttista perusvoidetta, jalkapohjille ja kovettumille 30–80-prosenttista perusvoidetta. Mitä kuivempi iho, sitä rasvaisempi voide.

– Heti peseytymisen jälkeen tehty rasvaus sitoo kosteuden ihoon tehostaen rasvauksen tulosta. Kovettuma pehmenee, kun voide hierotaan alueelle pyörivin painalluksin koko kämmenellä.

Lähde: Minna Stolt, Riitta Saarikoski: Terveet jalat, Duodecim, 2016

Lue lisää: Ihmeaine, jonka pitäisi löytyä jokaisen peilikaapista! Tiedätkö jo, mihin kaikkeen teepuuöljyä voi käyttää?

Lue lisää: Nyt selvitetään, millainen uima-asu on eniten suomalaisten mieleen! Vastaa 11 kysymykseen ja katso, oletko samaa mieltä muiden kanssa

Lue lisää: Aurinkovoide kannattaa valita oman ihotyypin mukaan – tässä 16 aurinkosuojaa kuivalle, rasvoittuvalle, aikuiselle ja herkälle iholle

Juttu on julkaistu Me Naisissa aiemmin 1/2020.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?