Ostiko tänä vuonna kukaan juhlamuotia? Kysyimme neljästä kauppaketjusta – kertoivat vaatteet, joita suomalaiset suosivat nyt - Tyyli - Ilta-Sanomat

Ostiko tänä vuonna kukaan juhlamuotia? Kysyimme neljästä kauppaketjusta – kertoivat vaatteet, joita suomalaiset suosivat nyt

Satiiniset minimekot, paljettihousut ja muut bilevaatteet tuntuvat monesta nyt kaukaisilta ajatuksilta, vaikka aiemmin loppuvuosi on ollut juhlamuodin kulta-aikaa. Miten juhlamuotia on ostettu?

Poikkeuksellisena syksynä kysyntä on kohdistunut muotia voimakkaammin kodin ja kauneuden alueille, kerrotaan esimerkiksi Stockmannilta. Kuvassa Bik Bokin juhlamuodin esillepanoa tältä vuodelta.

18.12.2020 18:00

Joulusesonki on perinteisesti juhlavaatteiden kovinta myyntiaikaa kevään juhlien rinnalla. Joulukuussa kauppakeskusten läpi kävellessä hiljaiset liikkeet ja rekeillä roikkuvat paljettiunelmat pistävät erikoisen ajan keskellä silmään.

Ostaako juhlamuotia kukaan nyt, kun juhlat on peruttu?

– Juhlamuoti on liikkunut olosuhteisiin nähden varsin hyvin liikkeissä ja varsinkin verkkokaupassamme. Tiettyjä helpommin yhdisteltäviä party-tuotteita, kuten toppeja ja paitoja, on myyty liki loppuun, kertoo Bik Bok Suomen maajohtaja Mia Karras.

Hän kertoo, että Bik Bokilla parhaiten ovat myyneet helposti yhdistettävät juhlatopit ja pitkähihaiset yläosat. Myös satiiniset paidat ja selästä avoimet topit kelpaavat korona-aikanakin.

Stockmannilla on puolestaan myyty koko syksyn ajan erilaisia mekkoja hyvin. Tavaratalossa nähdään juhla- ja kotivaatetta yhdistelevä trendi.

– Kotona perheen kanssa vietettävä joulu kutsuu pukeutumaan juhlavasti, vaikkakin mahdollisesti samalla mukavasti, yhdistämällä vaikkapa paljettihame ja laadukas neule tai pehmeät kashmirneulehousut ja kimaltava yläosa, Stockmannin naisten muodin kategoriajohtaja Maiju Niskanen kertoo.

 Syksyllä kysyntä on kohdistunut muotia voimakkaammin kodin ja kauneuden tuotteisiin.

Silti Niskanen kertoo, että syksyllä kysyntä on kohdistunut muotia voimakkaammin kodin ja kauneuden tuotteisiin.

Yksikään neljästä haastatellusta ketjusta ei suoraan vastaa kysymykseen, jossa tiedustellaan, kuinka paljon juhlamuotia on myyty edellisvuoteen verrattuna.

Esimerkiksi Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö Mari Viri sanoo, että juhlamuoti on liikkunut Sokoksella tilanteeseen nähden ”mukavasti”, varsinkin verkossa.

– Uskomme, että ihmiset haluavat panostaa ja piristää joulun ajan yhteisiä hetkiä kotona juhlavammallakin pukeutumisella vastareaktiona vallitsevaan tilanteeseen. Myös virtuaalisessa kokoontumisessa niin perheen kuin työkavereiden kesken pukeutuminen on keskeisessä roolissa, kun halutaan nostaa hetki arjen yläpuolelle, hän sanoo.

Tavaraa on saatu liikkumaan alennettuna

Sekä Bik Bok, Stockmann että KappAhl kertovat, että juhlamuodin määrää on pienennetty ja muokattu tänä vuonna.

– Sisäänostomme sopeutettiin koronan vaikutuksiin jo aikaisemmin keväällä, ja esimerkiksi osa juhlamuodin tuotteistamme on saatavilla vain verkkokaupasta, Bik Bokin Karras sanoo.

Stockmannilla syksyn ostot oli jo suurelta osin tehty koronan vaikutusten alkaessa keväällä, mutta tavarataloketju pääsi ”hyvässä yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa” tekemään muutoksia valikoimaan niin, että se vastaa poikkeuksellisen syksyn kysyntää.

Moni kauppa uskoo myyvänsä juhlatuotteet viimeistään alennusmyynneissä, eikä koe varastopainetta. Kuvassa Bik Bokin juhlatuotteita.

KappAhlilta kerrotaan yrityksen varautuneen jo tilauksia tehdessään siihen, että pandemia vaikuttaisi myös asiakkaiden pikkujoulu- ja juhlavaateostoksiin.

– Tämän vuoksi olemme panostaneet enemmän pehmeisiin tuotteisiin, esimerkiksi neuleisiin, joita voidaan käyttää juhlissa ja jokapäiväisessä käytössä, Suomen markkinointi- ja PR-spesialisti Heli Ahopelto sanoo.

KappAhlilla asiakkaisiin ovat vedonneet esimerkiksi pehmeät pörröneuleet.

Tavaraa on saatu liikkumaan myös alennusten voimin.

– Olemme nyt ennen joulua aktivoineet valikoituja party-tuotteita, jotta asiakkaamme voisivat edullisempaan hintaan pukeutua juhlavammin myös kotona ja ostaa party-tuotteita mahdollisia tulevia juhlallisuuksia varten, selittää Karras liikekielellä.

Alennuksista kertoo myös Stockmann.

– Kampanjamme muodissa on kyllä saanut asiakkaat liikkeelle, ja asiakkaat tekevät muotihankintoja loppuvuoden juhliin vaikka niitä juhlitaankin osittain tavallisesta poikkeavilla tavoilla.

Mitä tapahtuu myymättä jääneille juhlavaatteille?

Entä mitä tapahtuu myymättä jääneille juhlavaatteille?

– Liikkeidemme tuotteet myydään viimeistään alennusmyynneissä, eivätkä tuotantoerämme myöskään ole kovin suuria. Työskentelemme aktiivisesti mallistojemme ja tuotteidemme sekä varastonkierron parissa liikkeissämme optimoidaksemme valikoimaamme, Karras sanoo.

Stockmannin tavoitteena on aina jokaisen tuotteen päätyminen käyttöön. Jos juhlamuodin tuotteita vielä jouluna on myymättä, kuuluu muotikauppaan perinteisesti sesongin päättävä alennusmyynti. Stockmann myös lahjoittaa vaatteita.

 Lahjoitamme myynnistä poistettuja tuotteita, tuotenäytteitä ja Design Studion tuotteita ja ylijäämämateriaaleja paikallisille kumppaneille, hyväntekeväisyysjärjestöille ja kierrätyspajoille.

– Lahjoitamme myynnistä poistettuja tuotteita, tuotenäytteitä ja Design Studion tuotteita ja ylijäämämateriaaleja paikallisille kumppaneille, hyväntekeväisyysjärjestöille ja kierrätyspajoille, Maiju Niskanen sanoo.

Sekä KappAhl että Sokos kertovat, ettei varastopaineita juhlamuodin suhteen juuri ole.

– Meillä on hyvin maltillisen kokoinen juhlapukeutumisen mallisto, joten emme näe tilannetta erityisen haasteellisena, Sokoksen Mari Viri sanoo.

Hän muistuttaa myös, että vaatteita myydään vielä sesongin jälkeenkin.

– Osa myydään alennusmyynnissä ja osalla tuotteista on myyntiaikaa myös joulukauden jälkeen, koska perhejuhlia vietetään ympäri vuoden.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?