Kotimaiset muotimerkit kapinoivat marraskuun jättishoppailupäivää vastaan: ”Suomalaisen yrityksen tuotteen valinta on tärkeämpää kuin koskaan” - Tyyli - Ilta-Sanomat

Kotimaiset muotimerkit kapinoivat marraskuun jättishoppailupäivää vastaan: ”Suomalaisen yrityksen tuotteen valinta on tärkeämpää kuin koskaan”

Vuoden kovimman kulutusjuhlan, joulukaupan, käynnistää tasan viikon päästä perjantaina maailmanlaajuinen alennuspäivä Black Friday. Suomalaisilla muotiyrityksillä on toisenlaisia kulutusideoita.

Muun muassa suomalaisten muotiyritysten Globe Hopen, Myssyn, Frennin ja Lovian yrittäjät puhuvat kotimaisen kuluttamisen puolesta ja turhaa kuluttamista vastaan.­

20.11.2020 20:00

Todetaan ja toistetaan olennainen heti alkuun: maailmassa ostetaan liikaa tuotteita ja niitä käytetään liian vähän. Ympäristö kuormittuu ja kärsii ylikulutuksesta.

Yksi vuoden suurimmista ostospäivistä, Black Friday, kannustaa niin suomalaiset kuin ulkomaiset kuluttajat ostamaan jälleen lisää tulevana perjantaina 27.11.

Alennuspäivä on kasvanut muutaman viime vuoden aikana massiiviseksi ilmiöksi ympäri maailman.

Hiljalleen on alkanut näkyä kuitenkin myös merkkejä vastavoimasta: moni vastuullisemmin toimiva taho on boikotoinut alennuksia kokonaan, jopa nostanut hintojaan tai esimerkiksi sulkenut verkkokauppansa kampanjapäivän ajaksi.

”Nyt suomalaisen yrityksen tuotteen valinta on tärkeämpää kuin koskaan”

Tänä vuonna omasta vastavedostaan on ilmoittanut jo 12 suomalaisen muotiyrityksen muodostama joukko, joka tituleeraa itseään muodin mustiksi lampaiksi.

Kyse on tusinasta vastuullisia suomalaisia muotibrändejä, jotka haluavat herättää ihmiset panostamaan pieniin suomalaisiin toimijoihin käsillä olevan amerikkalaisen kulutusriehan sijaan.

– Kyse on ollut meillekin hyvästä kampanjasta, mutta pohdimme, miksi syksyn kampanja kannattaa pitää päivänä, joka ei Suomessa perustu mihinkään juhlapyhään tai edes veronpalautuksiin. Silloin kilpaillaan mainostilasta kaikkien pesukonekauppiaiden kanssa, sanoo kampanjaa masinoinut, villapipoyritys Myssyn toimitusjohtaja Anna Rauhansuu tiedotteessa.

Mukana ovat Arela, Frenn, Formal Friday, Hálo, Kasperi, Lovia, Myssy, Nomen Nescio, Saint Vacant, Sasta, Tauko ja Terhi Pölkki.

 Ulkomaisesta valmistuksesta huolimatta noin 80 prosenttia rahasta jää Suomeen, kun kuluttaja valitsee suomalaisen merkin tuotteen.

Merkit eivät boikotoi alennuksia, vaan kampanjoivat yhdessä jo tarjouspäivää edeltävänä viikonloppuna. Edut antavat kuluttajille ylimääräisen syyn suosia suomalaista.

– Tänä vuonna kotimaisen arvostus on ollut selkeästi nousussa, mutta se ei yksin riitä. Tarvitaan myös ihan aitoja tekoja. Nyt suomalaisen yrityksen tuotteen valinta on tärkeämpää kuin koskaan, Rauhansuu sanoo.

Mutta entä jos vaate on kotimaisesta brändistä huolimatta valmistettu muualla Euroopassa?

Miestenvaatemerkki Frennin toimitusjohtaja Jarkko Kallion mukaan ulkomaisesta valmistuksesta huolimatta noin 80 prosenttia rahasta jää Suomeen, kun kuluttaja valitsee suomalaisen merkin tuotteen.

– Meillä jokaisella on vastuu omista valinnoistamme. Me Frennissä etsimme parhaat mahdolliset materiaalit kuhunkin tuotteeseen ja kerromme siitä avoimesti nettisivuillamme. Näin meidän asiakkaamme voivat tehdä omat valintansa tietoon perustuen.

Lähtökohtaisesti vastuullisenkin yrityksen tulee myydä hyvin pärjätäkseen ja kasvaakseen, muistuttaa Rauhansuu.

– Ja sitä vauhdittamaan tarvitaan kampanjoita. Taloudellinen vastuu on yksi yhteiskuntavastuun tukipilareista.

Myssyn toimitusjohtaja ja suunnittelija Anna Rauhansuu. Myssyn pipot neulotaan Pöytyällä suomalaisesta lampaanvillasta.­

Tulevan viikonlopun 20.–22.11. ajan on tarjolla etuja suomalaisten brändien verkkokaupoista ja kivijalkamyymälöistä. Mukana ovat kuvassa näkyvän miestenvaatemerkki Frennin yrittäjät Jarkko Kallio ja Antti Laitinen sekä Arela, Formal Friday, Hálo, Kasperi, Lovia, Myssy, Nomen Nescio, Saint Vacant, Sasta, Tauko ja Terhi Pölkki.­

”Black Friday ei ole syy ostaa tavaraa harkitsematta ja ainoastaan edulliselta vaikuttavan hinnan innoittamana”

Kotimainen, vanhasta materiaalista tuotteitaan valmistava designyritys Globe Hope puolestaan kertoo sulkevansa verkkokauppansa koko Black Friday -perjantaiksi.

– Haluamme muistuttaa, että Black Friday ei ole syy ostaa tavaraa harkitsematta ja ainoastaan edulliselta vaikuttavan hinnan innoittamana, yritys kirjoittaa tiedotteessaan.

– Black Friday ja sen ympäröimät alennusmyynnit villitsevät ostamaan halpaa ja huonolaatuista tavaraa, ja ostokset tehdään usein spontaanisti. Edullinen hinta ja uskomattomat tarjoukset ovat houkuttelevia, mutta muistutamme harkitsemaan, mikä tuotteen hinta todellisuudessa on.

 Edulliset hinnat perustuvat usein epäeettiseen työvoimaan ja halpoihin materiaaleihin.

Tarjoustuotteen hinta voi olla edullinen kukkarolle, mutta hinta ympäristölle saattaa olla paljon korkeampi.

– Edulliset hinnat perustuvat usein epäeettiseen työvoimaan ja halpoihin materiaaleihin. Myös tuotteiden laatu voi olla heikko, ja näin tuotteen elinkaari jää helposti varsin lyhyeksi. Ostajalle tämä ei ole suuri menetys, mutta ympäristölle kertakäyttökulttuuri on tuhoisa ilmiö.

Globe Hope kampanjoi Älä osta mitään -päivän hengessä, jota vietetään samaan aikaan Black Fridayn kanssa. Älä osta mitään -päivä on kulutuskriittinen kansainvälinen teemapäivä, jonka ideana on viettää vuorokausi ilman tavaran hankintaa.

Globe Hope on Seija Lukkalan (vas.) vuonna 2003 perustama designyritys, joka valmistaa laukkuja ja asusteita kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista sekä luonnonkosmetiikkaa pohjoismaisista raaka-aineista. Kulttuuriministeriö on myöntänyt Globe Hopelle Taiteen ja Kulttuurin Suomi Palkinnon vuonna 2006. Globe Hope sijaitsee Vihdin Nummelassa ja työllistää yli 30 henkilöä.­

Kestävämpää joululahjakulttuuria? ”Joulukauteen kulminoituu vahvasti koko vuoden suurin kulutus”

Suomalainen, ylijäämämateriaaleista laukkuja valmistava designbrändi Lovia on luonut loppuvuoden kulutukseen oman ratkaisunsa. Lovian yrittäjät Anna Abrahamsson ja Outi Korpilaakso kokosivat ympärilleen viisi kotimaista lifestyle-brändiä ja rakensivat lempeän lahjakaupan.

– Hankimme lahjoja usein tottumuksen vuoksi, emmekä saajan tarpeeseen. Koemme painetta ostaa melkein mitä vain, koska ajattelemme sen olevan merkki välittämisestä, tiedotteessa kirjoitetaan.

Toimitusjohtaja Anna Abrahamssonin mukaan olisi tärkeää rakentaa uudenlaista lahjakulttuuria.

– Joulukauteen kulminoituu vahvasti koko vuoden suurin kulutus, jolloin olisi erityisen tärkeä lempeästi muistaa tämä, hän sanoo tiedotteessa.

 Koemme painetta ostaa melkein mitä vain, koska ajattelemme sen olevan merkki välittämisestä.

Mukana lahjakaupassa Lovian lisäksi on helsinkiläinen zero-waste-ravintola Nolla, huulituotteista tunnettu luonnonkosmetiikkabrändi Havu, meditatiivista rentoutuskelluntaa tarjoava Float, uuden ajan vaatevuokraamo The Ateljé ja inarilainen kodintekstiilibrändi Hempea.

– Haastavan vuoden jälkeen suomalaisten on erityisen tärkeää pitää yhtä, sekä yritys- että kuluttajatasolla. Siksi onkin mahtavaa nyt pystyä luomaan yhdessä erilainen joulukampanja näiden tekijöiden kanssa, Abrahamsson sanoo.

Lempeät lahjat ovat saatavilla sekä verkkokaupasta että Lovian Helsingin myymälästä aina jouluun asti. Esimerkiksi Lovian lahjavaihtoehto on uniikki laukku -lahjakortti, jolla saaja pääsee ylijäämämateriaalityöpajaan suunnittelemaan oman laukkunsa. Lovia hyödyntää tuotteissaan materiaaleina eri alojen roskaa. Kuvassa suunnittelija Outi Korpilaakso ja toimitusjohtaja Anna Abrahamsson.­

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?