Onko kampaajan tuolissa pakko jutella? Nyt puhuvat asiakkaat, jotka istuisivat mieluummin hiljaa - Tyyli - Ilta-Sanomat

Onko kampaajan tuolissa pakko jutella? Nyt puhuvat asiakkaat, jotka istuisivat mieluummin hiljaa

Jutellako vaiko eikö jutella, pohtivat nettikeskustelijat.

”Nappaan heti jonkun yhdentekevän lehden siitä pöydältä ja muka kiinnostuneena uppoudun siihen. Suurin osa ymmärtää yskän, ja puhellaan sitten vain ne välttämättömät”, kertoo eräs.­

11.9. 20:00

Moni tunnistaa tilanteen: Istahdat pitkän viikon päätteeksi kampaamotuoliin, ja haluaisit vain olla hiljaa, jopa ummistaa silmät ja nauttia hemmottelusta.

Mutta ei sentään, kyllä tässä täytyy pinnistää ja vaihtaa kampaajan kanssa vähintään pari sanaa – joko kysymyksiin vastaamalla tai pahempaa, itse small talkia ylläpitämällä.

Aihetta puidaan tuoreeltaan Vauva.fi-keskustelupalstalla. ”Onko parturikampaajan tuolissa pakko käydä keskustelua kampaajan kanssa?” kysyy keskustelun aloittaja.

– Oletko joskus vain hiljaa. Vai onko se epäkohteliaisuutta. Varsinkin jos viereisessä tuolissa juttelu aktiivista, hän tarkentaa.

Puheliaat kampaajat ovat kauhistus

Muut kommentoijat saavat ajatuksesta heti kiinni.

– Itseäni myös ärsyttää sellainen pakkopuhe, tyhjän jauhaminen. Kun menen työpäivän jälkeen kampaajalle, ei tosiaankaan huvita puhua p*skaa eikä asiaakaan. Kaikilla kampaajilla ja kosmetologeilla tulisi olla sen verran sosiaalista älyä, että ei väkisin puhuta asiakasta. Kyllä ne puheliaat asiakkaat itse aloittavat puheen ja pulputtavat jopa niin paljon, että se häiritsee muitakin asiakkaita ja vuoroaan odottavia.

Yksi veikkaa, että ilmiö liittyy pitkälti suomalaisuuteen.

– Suomalaiset ovat enemmän hiljaisempia kuin suulaita ihmisiä, ja etenkin jonkun oudomman ihmisen kanssa ei edes haluta puhua. Kampaajan ja kosmetologin kannattaa muistaa, että asiakas maksaa siitä työstä, jonka työntekijä tekee, ei siitä, että kertoo jotain itsestään, elämästään ja vastaa uteliaisiin kysymyksiin. Puheliaat kampaajat ovat hiljaisille ja introille ihmisille kauhistus.

”Hylkäsin yhden taitavan kampaajan vain siksi, että hän oli niin suulas ja utelias”, kertoo eräs kommentoija.­

Jutustelu sai lopettamaan kampaajalla käynnin

Muutama keskustelija kertoo vaihtaneensa juuri tämän seikan takia kampaajaa tai kampaamokäynnit kotivärjäyksiin ja -leikkauksiin.

– Lopetin kampaajalla käynnin, kun ahdisti se utelu kuulumisista ja missä olen töissä jne. Ja tätä tapahtui siis useammassa paikassa. Nykyään ostan kaupasta tyviväritarvikkeet ja laitan itse etuosaan värin, ja mies auttaa laittamaan takahiuksiin värin. Tulee tasainen ja hyvä lopputulos. Ja säästyy rahaakin. Ja mikä parasta, ei tarvitse käydä vaivaannuttavaa keskustelua parturin kanssa!

– Hylkäsin yhden taitavan kampaajan vain siksi, että hän oli niin suulas ja utelias. Ja mikä pahinta, kädet pysähtyivät, kun hän jaaritteli. Hän ei siis pystynyt puhumaan ja leikkaamaan samaan aikaan (mikä tietysti on toisaalta hyvä, ettei vaan suulaudessaan keskity pelkkään puhumiseen). Mutta käynti venyi ihan mahdottoman pitkäksi tämän takia.

– Juuri tuon kyselemisen takia leikkaan itse omat hiukseni. Olen liian ujo puhumaan tuntemattoman ihmisen kanssa samaan aikaan, kun hän on niin lähellä.

Moni istuu hiljaakin

Suomalaisilla on myös ratkaisuja puhumisen välttelemiseen.

– En ole noin 15 vuoteen käynyt parturissa. Sitä ennen kun kävin, en kertonut kuin miten haluan leikattavan. Sitten istuin hiljaa koko ajan.

– Nappaan heti jonkun yhdentekevän lehden siitä pöydältä ja muka kiinnostuneena uppoudun siihen. Suurin osa ymmärtää yskän, ja puhellaan sitten vain ne välttämättömät.

”En kertonut kuin miten haluan leikattavan. Sitten istuin hiljaa koko ajan.” Näinkin on asian yksi keskustelijoista ratkaissut.­

Tässäkö suomalaiseen uppoava markkinointikikka?

Keskustelu herättää myös aivan uudenlaisen idean räätälöidystä kampaamopalvelusta.

– Miksei kukaan ole markkinoinut itseään hiljaisena kampaajana? Asiakkaita riittäisi jonoksi asti. Ei kiinnosta jaaritella tuntemattoman kanssa yksityisasioista, ainoa mitä haluaisin, olisi väri päähän ja latvojen tasaus!

Toinen keskustelija ehdottaa, että asiakas esittäisi toiveensa reippaasti ääneen.

– Voit sanoa, että olet esimerkiksi todella väsynyt ja mieluiten vain hiljaa rentoudut käynnin ajan. Mutta sano se heti alkuun, ennen kuin small talk lähtee käyntiin!

Mitä mieltä sinä olet? Äänestä ja keskustele kommenteissa!

Vauva.fi ja Me Naiset ovat samaa Sanoma-konsernia. Osaa kommenteista on lyhennetty.

Luetuimmat

Tuoreimmat Me Naiset