Näin ostat hyvät kengät – 6 oleellista neuvoa, joita kaikkia et ehkä vielä ole kuullut - Tyyli - Ilta-Sanomat

Näin ostat hyvät kengät – 6 oleellista neuvoa, joita kaikkia et ehkä vielä ole kuullut

Kenkäkaupoille lähtiessä kannattaa painaa mieleen muutama perusohje.

Jalkojen kannalta ihanteellisessa kengässä olisi esimerkiksi suhteellisen ohut ja taipuva pohja. Materiaaleiksi suositellaan hengittävää nahkaa ja kankaita.

3.3.2020 16:35

Jalkaterapeutit Riitta Saarikoski ja Minna Stolt sekä fysioterapeutti Petri Väyrynen antavat kirjassaan Terveet jalat (Duodecim) ohjeet arkikenkien hankkimiseen.

Saarikosken mukaan iso osa kaiken ikäisistä käyttää epäsopivia kenkiä. Kenkien merkitys jalkojen hyvinvoinnille on oleellinen.

– Monien jalkakipujen ja -vaivojen keskeinen syy on vuosisatoja sitten ollut ja on edelleen epäsopivien kenkien käyttäminen, hän kirjoittaa.

Kenkäkauppaan oikeaan aikaan

Kengät kannattaa ostaa iltapäivällä tai illalla. Arki- ja työkenkien paras sovitushetki on iltapäivällä, kun jalat ovat jo päivän mittaan hieman laajenneet pituus- ja leveyssuunnassa, ja juhlakenkien myöhään illalla, kun jalat ovat suurimmillaan.

Löydä oikea koko pohjalliskikalla

Ammattilaisten mukaan jalat tulisi mitata aina ennen uusien kenkien hankkimista. Kenkien koot ovat aina viitteellisiä, eikä valmistajilla ole olemassa yhteneväistä kokonumerointia. Jalkaterien pituus mitataan seisten.

Saarikoski neuvoo mittaamisen lisäksi kikan, jolla kengän koon sopivuuden voi todeta helposti: jalkaterien pituuden voi arvioida jalkaterää pari senttiä pidemmällä irtopohjallisella.

– Kengän sisämitta on sopiva, kun irrotetun pohjallisen päällä seisten kantapään ja pohjallisen takareunan väliin jää 1 cm tyhjää ja kun pohjallisen kärjessä on pisimmän varpaan edessä tilaa 1,5–2 cm.

Muista myös, että esimerkiksi käytettävien sukkien paksuus vaikuttaa asiaan. Kengänkoko valitaan aina suuremman jalan mukaan.

Onko päkiän ympärys napakan tuntuinen?

Jalkaterapeutit antavat kaksi nyrkkisääntöä kenkäostoksille: jos kengät tuntuvat epämukavilta kaupassa, ne on syytä jättää ostamatta, ja vaikka hinta olisi kallis, se ei takaa hyvin istuvaa kenkää.

Huomiota kannattaa kiinnittää ainakin päkiän tuntuun. Kengän tulee istua päkiän ympäriltä napakasti, mutta ei saa painaa liikaa.

Tee kävely- ja varvastesti

Kun sovitat kenkiä, sovita ne aina molempiin jalkoihin ja pidä ne jalassa niin kauan, että ehdit testata varpaiden liikkuvuuden ja kävellä pari minuuttia tasaisella lattialla ja mahdollisuuksien mukaan portaissa.

Varpaiden pitää päästä koukistumaan, ojentumaan ja harottumaan kengän sisällä.

Kantapää ei saa nousta kävellessä ylös kengässä.

Tarkista nämä kengänpohjan ominaisuudet

Asiantuntijat suosittelevat valitsemaan kengät, joiden pohja taipuu päkiän kohdalta. Kenkä estää päkiän taipumista, mikä saa jalkaterät työskentelemään kovempaa, rasittumaan ja väsymään.

Pohjan pitäisi olla myös suhteellisen ohut. Aiemmassa jutussamme Petri Väyrynen on kertonut, että terveille jaloille suositellaan noin puolen sentin pohjia.

Samalla hän huomauttaa, että jo yli yhden sentin korko muuttaa jalan toimintaa ja asentoa kengän sisällä. Sitä korkeampia ei enää tänä päivänä suositella.

Entä materiaali?

Materiaalin puolesta parhaat vaihtoehdot ovat asiantuntijoiden mukaan hengittäviä. Erilaiset nahat ja kangasmateriaalit antavat jalan hengittää.

Lähde: Minna Stolt, Riitta Saarikoski: Terveet jalat, Duodecim, 2016

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?