Aidot naiset alusvaatteissa! Tältä näyttävät peruskropat ilman kuvankäsittelyä - Tyyli - Ilta-Sanomat

Aidot naiset alusvaatteissa! Tältä näyttävät peruskropat ilman kuvankäsittelyä

Yhä useamman brändin mainoskuvasto muuttuu todellisempaan suuntaan. Aidon näköiset, käsittelemättömät vartalot näkyvät uudessa alusasukampanjassa.

Alusvaatemainoksissa näkyy yhä useammin perinteisestä mallikuvastosta poikkeavia vartaloita.

3.2.2020 11:43

Kerroimme aivan äskettäin vaateketju Lindexin tuoreista alusvaatekuvista. Ketju kuvasi alusvaatemalliston erilaisten, hyvin arkipäiväisten vartaloiden yllä arkisessa ympäristössä.

Heti perään omat alusasukuvansa julkaisi myös ruotsalainen ketjuliike Monki. Se on tunnettu jo pitkään mainoskuvistaan, joissa eri kokoisten ja näköisten mallien vartaloiden ”virheitä” ei muokata piiloon.

Brändi on käyttänyt perinteisestä mallikuvastosta poikkeavia vartaloita jo pitkään.

Vartaloiden ja ihojen epätäydellisyydet saavat näkyä.

Venymäarvet ja ihopoimut ovat arkipäivää.

Myös kainalokarvat saavat näkyä.

Brändi haluaa tuoda esiin ”rehellisiä vartaloita”.

Tältä näyttävät Lindexin alusvaatemallit.

Brändi halusi kuvata alusasunsa arkisessa ympäristössä.

Kotimainen Weecos kuvautti alusvaatteita ja vaatteita Oi mutsi mutsi -blogin Elsa Heikon (vas.) ja Pehmee-kollektiivin Caroline Suinnerin (kesk.) ja Meriam Trabelsin (oik.) yllä.

Mainosten vartalot ovat yhä rehellisempiä

Monki ei ole suinkaan ainut kuvankäsittelyn lopettanut yritys.

Muun muassa vuonna 2017 uutisoitiin, miten suuri brittiläinen verkkokauppa Asos ilmoitti lopettavansa malliensa kauneusvirheiden käsittelyn kuvissa. Sivuston alusasu- ja uimapukumalleilla on sen jälkeen nähty raskausarpia ja muita ”epäkohtia”.

Ei pelkkää nollakokoa

Kerroimme viime lokakuussa myös kotimaisen nettikauppa-alusta Weecosin muotikuvista, joissa poseerasi kolme pluskokoista suomalaisnaista. Tuolloin Weecos painotti, että lähes kolmannes suomalaisnaisista käyttää vaatekokoa 46 tai suurempaa.

Paine muutokselle on näkynyt myös esimerkiksi maailman suurimman alusvaatebrändin Victoria’s Secretin toiminnassa. Sitä on kritisoitu jo vuosia epätodellisen kapean kauneusihanteen ylläpitämisestä, ja viime syksynä näytti siltä, että brändi joutui vihdoin taipumaan asiakkaidensa toiveiden edessä.

Lisää ryppyjä ja moninaisuutta

Yhtenä Weecosin kampanjan kasvoista toiminut bloggaaja ja viestintäammattilainen Elsa Heiko on aiemmin puhunut MyStylelle siitä, kuinka mainoskuvaston tulisi kehittyä.

– Plusmallit ovat sopusuhtaisen tiimalasi- tai päärynäkroppaisia. On hyvä, että mainoksissa näkyy pluskokoisuutta, mutta missä ovat muut vartalomuodot? Meitä on hirveän monen näköisiä, hän sanoi.

– Myöskään ikääntymisen merkkejä ei näytetä, ja siihen toivoisin muutosta ja vertaistukea. Kaikki sanovat, että rypythän ovat kauniita, mutta miksi emme silti näe niitä? Tai jos mainoksessa näkyykin ikä, ikääntynyt on sitten hoikka ja valkoinen. Toivoisin, että pääsisimme eroon siitä, että mainoksen ihmiselle hyväksytään aina niin sanotusti vain yksi ”epäkohta”, kuten koko, ihonväri tai rypyt. Pitäisi olla perusjuttu, että ihmiset ovat moninaisia.

Miksi tavallinen kroppa on yhä uutinen?

Arkisia ja rehellisiä vartaloita ja ihmisiä on tuotu mainoksiin jo vuosia, mutta yhä edelleen ”ihannevartalosta” poikkeavan, täysin peruskroppaa edustavan mallin käyttäminen mainoskasvona on uutinen.

Vaikka toisin voisi tämän seikan takia luulla, silottelemattomat ja kaikennäköiset mallit eivät ole parin viime vuoden aikainen keksintö.

Moni muistaa esimerkiksi ihonhoitobrändi Doven mainoksissaan käyttämät tavalliset naiset jo vuodelta 2004. Naiset poseerasivat televisio- ja printtimainoksissa valkoisissa alusvaatteissaan ja arkisen näköisissä vartaloissaan. Kampanja oli yksi ensimmäisistä kehopositiivisuutta ja moninaisuutta edustavista mainosmaailman uranuurtajista.

Tällä hetkellä Dove puhuu perinteisten kauneuskäsitysten murskaamisen puolesta.

Muun muassa The Guardian muistuttaa, että lähes vuosikymmentä myöhemmin todelliseksi viraalihitiksi nousi Doven vuoden 2013 mainosvideo, jossa naiset joutuivat kasvotusten oman ulkonäkönsä ja siihen liittyvien uskomustensa kanssa. Videota on katsottu tänä päivänä Youtubessa yli 68 miljoonaa kertaa.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täällä.

96 % suomalaisnaisista murehtii ulkonäköään

Ilta-Sanomien viime kesänä toteuttaman kyselyn mukaan vain neljä sadasta vastanneesta naisesta ei murehdi ulkonäköään koskaan. Kaikista naisista 40 prosenttia kertoi murehtivansa ulkonäköään vähintään päivittäin. Miehistä asiaa vatvoi päivätasolla 21 prosenttia.

Yleisimpiä tyytymättömyyden aiheuttajia naisilla ovat rinnat, vatsa, reidet, takapuoli, paino, nenä, hampaat, epätasainen iho ja liika karvoitus. Nuoria miehiä surettaa pituus.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?