Suomalaisasiantuntija kertoo, mistä hajuveden hinta koostuu – itse neste ei maksa käytännössä yhtään mitään - Tyyli - Ilta-Sanomat

Suomalaisasiantuntija kertoo, mistä hajuveden hinta koostuu – itse neste ei maksa käytännössä yhtään mitään

Vaikka tuoksu tuntuu ylelliseltä, hajuvesissä itse neste ei ole sen arvokkain osa.

27.12.2018 7:10

– Aina, kun tuodaan uusi tuoksu markkinoille, kulut ovat kokonaisuudessaan 10–20 miljoonaa, kertoo Marjo Poutanen, Laurea-ammattikorkeakoulun Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen -koulutuksen yliopettaja.

– Se kuulostaa järkyttävältä kokonaisuudessaan, mutta uuden tuoksun suunnittelu kestää kauan, usein vuoden tai puolitoista, Poutanen kertoo.

Poutanen on kemisti, joten kosmetiikan erilaisten raaka-aineiden hinnat ovat hallussa. Hän on konsultoinut hajuvesiasioissa myös tuoksuyrittäjä Sakari Penttistä.

Kokonaisuudesta tuoksun raaka-ainekulut, eli itse pullon sisällön eli nesteen hinta, on Poutasen mukaan minimaalinen. Konkreettisen hajuveden hinta pullossa on murto-osa tuotteen kokonaishinnasta.

– Varsinainen neste verrattuna kokonaishintaan ei maksa käytännössä yhtään mitään. Arvioisin, että alle kymmenen prosenttia, riippuen merkistä ja valmistajasta, Poutanen sanoo.

Mikä tuoksuissa maksaa?

Suurin osa koko rahasta, joka tuoksun lanseeraamiseen kuluu, koostuu markkinoinnista.

– Mainoskasvo kuittaa oman osuutensa, jopa miljoonia euroja. Markkinoinnilla pyritään luomaan mielikuva kallisarvoisesta tuoksusta ja itse nesteestä.

Myös hajuvesipullot maksavat – varsinkin, jos suunnittelussa käytetään huippudesigneria. Mitä hienompi pullo ja pakkaus, sitä kalliimmaksi se yleensä tulee.

– Hienoimmat pullothan ovat kuin koruja.

Oman osuutensa tarvitsevat myös valmistajat ja jakelijat. Myös esimerkiksi hajuvesimyyjien koulutukset syövät rahaa. Itse nesteraaka-aineet eivät ole kalliita, vaikka sellainen mielikuva halutaan antaa.

– Täytyy muistaa, että myös markkinointi- ja brändityö on hienoa ja arvokasta työtä, josta kuuluukin maksaa.

Näin tuoksuja kopioidaan

Hajuvesien piraattikopiot houkuttelevat turisteja lomamatkoilla. Poutanen kertoo, että tuoksujen kopioiminen on puhtaasti analyyttista kemiaa. Tuoksun sisältämät komponentit ja niiden määrä suhteessa toisiinsa saadaan helposti selville kaasu- ja nestekromatografilaitteilla.

Tämän takia brändit eivät patentoi tuoksuja. Niiden rakenne on niin yksinkertaisesti kopioitavissa.

Silti Poutanen sanoo, että aito tuoksu on ainesosiltaan aina laadukkaampi.

– Pulloista löytyy samoja tuoksukomponentteja, mutta kyllä niistä huomaa eron. Muistan, kuinka äitini osti joskus 90-luvulla Teneriffalta rakastamansa Opium-tuoksun ”Optimumina”. Kyllä siinä tunsi eron oikeaan merkkituoksuun verrattuna.

– Niin sanotussa Kiina-kosmetiikassa kyse on myös turvallisuudesta. EU:n ulkopuolelta tulevia, vähääkään epäilyttäviä kosmetiikkatuotteita en ostaisi, sillä niissä saattaa olla sisällä mitä tahansa.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?