Suomalaisista naisista huimat 92 prosenttia on sitä mieltä, että juhlapukeutumisessa tulee noudattaa etikettejä. Asia ilmeni Kekäle-vaateketjun teettämässä pukeutumiskyselyssä, johon vastasi 1724 suomalaisnaista.
”Sääntö-Suomi” näkyy siis myös pukeutumisessamme, toteaa yritys tiedotteessaan.
Kysely paljastaa muitakin lukuja pukeutumis- ja shoppailutavoistamme.
Juhlavaatteet ovat shoppailun keskiössä
Juhlavaatteiden ostaminen ei esimerkiksi ole suomalaisnaisten mielipuuhaa: 45 prosenttia vastaajista kertoo, ettei hanki uutta asua juhlia varten.
Kolme neljästä vastaajasta, siis 75 prosenttia, kertoo kuitenkin ostavansa uusia vaatteita nimenomaan ja ensisijaisesti juhliin.
Muita selkeitä syitä uusien vaatteiden ostamiselle olivat uuden työn aloitus ja tärkeät työ- tai opiskelutilaisuudet.
– Suomalaiset naiset ovat järkeviä ostajia, sillä he ymmärtävät hyvin ajattomien vaatteiden päälle ja osaavat ostaa vaatekaappiinsa luottovaatteita niin arki- kuin juhlapukeutumiseen, Kekäleen naisten vaatteiden sisäänostaja Piatta Hiltunen arvioi tiedotteessa.
Istuvuus on tärkeämpää kuin trendikkyys
Kolme selkeästi esiin nousevaa, vaatteiden tärkeintä ominaisuutta ovat kyselyn mukaan istuvuus, materiaali ja laatu.
Vaatteen istuvuus meni trendien edelle lähes kaikkien mielestä, sillä 91 prosenttia valitsee ennemmin istuvuuden kuin trendikkyyden.
Vaatteiden laatuun ja materiaaliin kiinnittää huomiota yhtä suuri määrä. Tosin suomalaisnaisten mielestä vaatteen ei tarvitse olla kallis ollakseen laadukas – näin vastasi 93 prosenttia osallistujista.
Puolet leikittelevät vaatteilla, puolet karttavat uusia kokeiluja
Moni suomalaisnainen kertoo hyppäävänsä muotikelkkaan mielellään. Vastaajista 44 prosenttia kertoo nimittäin tykkäävänsä leikitellä tyyleillä.
Vastavuoroisesti 42 prosenttia vastaajista ei koe tyylikokeiluja omakseen.
Kuitenkin selvästi suurin osa, 80 prosenttia, ilmoittaa olevansa kiinnostunut kulloisenkin sesongin trendeistä, ja 61 prosenttia seuraa vaatetrendejä aktiivisesti.
Pukeutuminen on suomalaiselle naiselle heidän kertomansa mukaan myös tapa erottua joukosta: jopa 69 prosenttia kertoo ilmaisevansa itseään vaatevalinnoillaan.
Suomi-nainen on käytännöllinen
Yksi tärkeimmistä tekijöistä suomalaisnaiselle on kuitenkin lopulta käytännöllisyys. Yli puolet, 54 prosenttia, nosti käytännöllisyyden tärkeimmäksi tekijäksi vaatteessa.
Kekäle on Joensuusta lähtöisin oleva kotimainen vaateketju, jonka liikevaihto on noin 22 miljoonaa. Ketjun myymälät ovat Joensuussa, Jyväskylässä, Kiteellä, Lahden Triossa, Mikkelin Akselissa, Lappeenrannassa, Tampereella, Raision Myllyssä ja Vantaan Jumbossa.
Vaatteisiin ja pukeutumiseen keskittynyt kysely toteutettiin verkkokyselynä toukokuun 2018 aikana ja siihen osallistui yhteensä 1724 suomalaista naista.