Halvalla ja kalliilla ripsivärillä ei olekaan eroa? Asiantuntija kertoo, miten ripsari voi maksaa vain pari euroa - Tyyli - Ilta-Sanomat

Halvalla ja kalliilla ripsivärillä ei olekaan eroa? Asiantuntija kertoo, miten ripsari voi maksaa vain pari euroa

Vaikka toinen ripsiväri maksaa kymppejä ja toinen vain muutaman euron, tuotteet eivät välttämättä eroa toisistaan käytännössä lainkaan.

22.6.2018 8:12

Kannattaako valita halvan ripsivärin sijaan kalliin merkin tuote, jotta saisi varmasti laatua? Siinäpä kysymys, jota lähes jokainen on joskus meikkiostoksilla pohtinut.

Ripsareiden hinnat voivat vaihdella todella paljon, minkä takia voi olla hankala päättää, mihin tuotteeseen tarttua. Mahdollisimman halpa olisi tietenkin hyvä olla, mutta toisaalta kalliin hinnan pitäisi merkitä parempaa laatua.

Mikä asian laita sitten oikeasti on – mistä valtavat hintaerot johtuvat ja mikä ripsarissa maksaa?

Kysyimme asiaa estenomi Virve Fredmanilta, joka on Eleven-verkkokaupan maapäällikkö. Virve tunnetaan myös Ostolakossa-kauneusblogistaan.

Mistä ripsivärin hinta muodostuu?

Minkä tahansa kosmetiikkatuotteen hinta muodostuu raaka-aineista, pakkauksesta, tuotekehittelystä ja markkinoinnista. Lisäksi brändin imago vaikuttaa hinnoitteluun.

– Toisin kuin usein luullaan, läheskään kaikki kosmetiikkamerkit eivät kehitä tuotteitaan alusta loppuun asti itse, Virve Fredman kertoo.

Kosmetiikkamerkillä voi olla oma tehdas, mutta se voi myös ostaa tuotteen tai osan siitä joltakin yritykseltä ja painattaa purkkiin oman logonsa. Jotkin kosmetiikkatehtaat ovat erikoistuneet tuotekehittelyyn ja myyvät vaikkapa tietynlaisia pakkauksia tai tuotekoostumuksia useille merkeille.

– Siksi esimerkiksi toisiaan muistuttavia ripsiväri-innovaatioita voi nähdä yhtä aikaa useilla merkeillä ja eri hintaisina. Kyse ei siis ole kopioinnista, vaan useampi yritys on päättänyt hyödyntää samaa innovaatiota.

Mitä eroa on kalliilla ja halvalla ripsivärillä?

– Kalliin ja halvan ripsivärin välillä ei voi suoraan sanoa olevan muuta eroa kuin hinta, Virve Fredman kertoo.

Hinta ei siis automaattisesti vaikuta ripsivärin ominaisuuksiin. Fredman kuitenkin selittää, että luksusmerkki saattaa hioa tuotteidensa yksityiskohtia perusteellisemmin, mikä nostaa hintaa.

– Harva merkki lanseeraa huonoa tuotetta tarkoituksella, mutta esimerkiksi edullinen tuotemerkki voi olla valmis tinkimään ripsivärin tuoksusta valmistuskustannusten vuoksi, kun taas luksusmerkille brändin imagon mukainen tuoksu tai tuoksuttomuus voi olla hyvinkin tärkeää.

Luksusbrändit saattavat haluta, että ripsivärille suunnitellaan erityinen pakkaus tai harja, halpamerkille kelpaa jo valmiiksi tuotannossa oleva perusversio.

Ripsivärimassan peruskoostumus on aina suurin piirtein sama. Fredmanin mukaan ainesosien litrahinnoissa voi olla eroja, mutta koska ripsivärissä yhden ainesosan pitoisuus on aina hyvin pieni, raaka-ainekustannukset eivät suoraan selitä hintaeroja.

Uusien ainesosien tutkimus ja patenttien hakeminen voi kuitenkin olla kallista, mikä nostaa myös ripsivärin hintaa.

– Ripsiväri voi myös sisältää ainesosan, jonka on tutkittu hoitavan ripsiä erityisellä tavalla. Hoitavia ainesosia löytyy kuitenkin myös edullisesti.

Valmistuskustannusten lisäksi myös erikoisuus voi olla syy nostaa hinta vähän korkeammaksi. Jos esimerkiksi samanlaista harjapäätä ei ole muilla, kuluttaja saattaa olla valmis maksamaan enemmän.

Allergiaystävällisen koostumuksen tekeminen ei välttämättä maksa sen enempää kuin tavallisenkaan, mutta herkkäsilmäinen saattaa silti maksaa mielellään, jos uskoo tuotteen olevan erityisen sopiva juuri omille silmilleen.

Miten on mahdollista, että jotkin ripsivärit maksavat vain muutaman hassun euron?

Halpojen ripsivärienkin myyminen voi olla kannattavaa bisnestä, jos niitä myy tarpeeksi paljon.

– Kun neljän euron ripsivärin pakkaus ja mahdollisesti myös koostumus tilataan edulliselta valmistajalta erittäin suurissa kappalemäärissä ja tuotetta myydään esimerkiksi 50 maassa, voidaan sen myyntimäärät saada tuottavalle tasolle.

Myös halpojen meikkien on täytettävä samat tuoteturvallisuuskriteerit kuin kaiken EU:n markkinoilla myytävän kosmetiikan.

– Alhainen hinta ei tarkoita, että tuote olisi laadultaan kalliimpaa ripsiväriä huonompi.

Mikä tekee ripsiväristä hyvän?

Ripsiväri on tuote, jossa ei ole yhtä, kaikille toimivaa vaihtoehtoa. Sen toimivuuteen vaikuttavat sekä omat ripset että mieltymykset.

– Ripsivärin luoma lopputulos on aina ripsien, ripsivärimassan ja ripsiväriharjan summa. Hutiostoksilta voi välttyä, kun analysoi omat ripsensä ja niiden tarpeet.

Jos hentoihin ja harvoihin ripsiinsä haluaa runsautta, Virve Fredman suosittelee koostumukseltaan täyteläisen voidemaista ripsiväriä. Se kykenee kerrostumaan ripsiin. Tuuheille ripsille sopii juoksevampi koostumus.

– On myös hyvä huomioida, etteivät esimerkiksi kaikki lyhytripsiset automaattisesti tavoittele pitkiä ripsiä.

Ripsiin levitetystä ripsiväristä ei näe, onko meikki peräisin halpis- vai luksusputkilosta.

– On tietysti eri asia, löytyykö halvemmalta merkiltä juuri omia tarpeita vastaava tuote.

Lue myös:

Halvat ja kalliit ripsivärit sokkotestissä! 2,49 euron ripsari jymäytti testiryhmäläisiä totaalisesti: ”Olen pöyristynyt”

Kikka, jonka avulla vedenkestävän ripsivärin poistamisesta tulee helppoa

Vanupuikko on kohdannut voittajansa! Ammattilaisniksi ripsaritöhryjen siistimiseen

Paakkuuntuuko ripsiväri? 5 syytä ja ratkaisua ongelmaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?