Tällainen meikki ja ulkonäkö pistää työhaastattelussa silmään – ja tällainen antaa hyvän kuvan

Tutkimusten mukaan voimakas meikki ja paljastava pukeutuminen syövät uskottavuutta. Työhaastattelut järjestetään osittain sen takia, että nähdään, millainen ihmisen ulkoinen olemus on, asiantuntija kertoo.

25.3.2018 8:25

Itä-Suomen yliopiston kulttuuriantropologian yliopistonlehtori Taina Kinnunen kertoo, että ulkonäöllä ja meikillä on työelämässä väliä. Kinnunen on tutkinut sitä, mihin seikkoihin rekrytointifirmat ja headhunterit kiinnittävät työnhakijoissa huomiota.

– Työhaastattelut järjestetään osittain sen takia, että nähdään, millainen ihmisen ulkoinen olemus on, hän kertoo.

Kinnusen mukaan ulkoistetut rekrytoijat pyrkivät ennakoimaan, miten heidän asiakkaansa reagoi ehdokkaisiin. Usein rekrytointikonsultit pelaavat varman päälle, joten ulkonäkövaatimukset ovat kiristyneet.

– Ammattikonsultit sanovat, että aina jos ihmisessä on ulkonäöllisesti jokin hyvin silmiinpistävä piirre, se ei ole koskaan lähtökohtaisesti hyvä asia.

Kinnusen mukaan täytyy kuitenkin muistaa, että kauneus ja silmiinpistävyys ovat osittain katsojan silmissä.

– Siihen vaikuttavat haastattelijan tausta, sukupuoli ja se, minkä tyylisiä he itse ovat, Kinnunen kertoo.

Vahva meikki ja paljastava pukeutuminen saavat rekrytoijat epäilemään hakijan kykyjä.

– Varsinkin, jos nämä kaksi asiaa yhdistyvät tai haluaa muuten erottautua, hakijan pitää kompensoida se ylivertaisella osaamisella.

Vahva meikki tekee huonon johtajan?

Samansuuntaiseen tulokseen tuli Iso-Britanniassa tehty tutkimus, jonka mukaan liika meikki heikentää pomon uskottavuutta.

– Tällaiseen tulokseen tulivat sekä naiset että miehet, jotka arvioivat valkoihoisia ja afrikkalaista syntyperää olevien kasvoja, psykologit Esther James, Shauny Jenkins, ja Christopher Watkins kirjoittavat Perceptionissa.

Tutkimuksessa 168 ihmistä arvioi 16 tumma- ja valkoihoisen ihmisen kasvoja. Arvioijille näytettiin kuvapareja ihmisistä kahdessa erilaisessa lookissa. Kahdeksan ihmistä esiintyi kuvaparissa ilman meikkiä ja iltameikin kanssa. Lopuilla kahdeksalla meikittömän kuvan parina oli noin puolet luonnollisempi meikki kuin iltameikkikuvan ottaneilla ihmisillä. Raadin tuli arvioida kuvien perusteella, kenessä olisi eniten johtaja-ainesta. Tulokset olivat selkeät: vahva meikki heikensi johtajakykyjä toisin kuin kevyt meikki.

Myös työnhakutilanteessa hillitympi look toimii paremmin, sillä toisen tutkimuksen mukaan monet naiset laittavat enemmän meikkiä kuin olisi optimaalisesti viehättävää.

Uskottavuus ratkaisee

Neutraaleja värejä ja nudemeikkausta suosimalla on pienin riski erottautua negatiivisesti työhaastattelussa. Toki esimerkiksi luovilla aloilla tai it-alalla sallitaan suurempi liikkuvuus kuin muilla aloilla.

– Silloin erottuvuuden täytyy viestiä omaa tyyliä, eikä sitä, että on tekoripset, tekokynnet ja täytettä huulissa, Kinnunen kertoo.

– Eri tutkimukset viittaavat siihen, että niin sanottuja naisellisia ominaisuuksia pitää häivyttää.

Kinnusen mukaan ne vaikuttavat tiedostamatta henkilöihin, jotka arvioivat hakijaa.

– Se on ikävää sukupuolinäkökulmasta. Esimerkiksi kukkamekossa, korkokengissä ja punaisissa huulissa ei välttämättä anna niin vakuuttavaa vaikutelmaa kuin matalissa koroissa ja tylsässä jakkupuvussa. Meillä on koodisto, jossa maskuliinisiin merkkeihin yhdistetään korkeampaa statusta.

Kinnusen mukaan ulkonäön pitäisi olla linjassa haettavan työpaikan kanssa.

– Jos hakee korkean valkokaulustyön johtavaa asemaa, kannattaa pukeutua muodollisesti ja statuksen mukaisesti. Jos johtavaan asemaan hakeva tulee haastatteluun farkuissa, rekrytoijat eivät pidä uskottavana, että henkilö kykenee vetämään roolin, mikä kuuluu työhön, Kinnunen kertoo.

– Jos hakee alhaisemman statuksen työtä, ei kannata pukeutua jakkupukuun, vaan laittaa rennommat mutta siistit vaatteet.

Luonnollinen look ei tarkoita suoraan sängystä noussutta meikkaamatonta naamaa. Huoliteltu, meikkaamattoman näköinen meikki ja värjäämättömän näkoiset hiukset vaativat melkoisesti työtä. Siisti ja edustava olemus kuitenkin vie pidemmälle.

– Suurin osa ihmisistä on osa yhteisöä ja yrityksen brändiä. Oman yksilöllisyyden esiintuominen ei ole työnantajan tai asiakkaan päällimmäinen toive.

Lue myös:

Jasmine Pajari uskottavuusongelmasta: ”Kohtaan jatkuvasti syrjintää työelämässä ulkonäköni takia”

Ei näin! 8 tyylimokaa, joiden takia et etene urallasi

Meikki, joka ei näytä meikiltä – huippumeikkaaja paljastaa 14 parasta kikkaansa

Naistoimitusjohtaja värjäsi hiuksensa ollakseen vakuuttava – asiantuntija kertoo, miksi vanhanaikaiset ajatukset junnaavat työelämässä

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?