Syö itsesi kauniiksi – ravintoterapeutti listaa parhaat ruoka-aineet ihollesi - Tyyli - Ilta-Sanomat

Syö itsesi kauniiksi – ravintoterapeutti listaa parhaat ruoka-aineet ihollesi

Mitä ruokia kannattaa kokeilla, jos haluaa ihosta mahdollisimman kauniin, kuulaan ja hyväkuntoisen? Asiantuntija neuvoo.

12.7.2017 19:04

Onko ruoalla todella niin suuri merkitys iholle, kuin nykyisin puhutaan? On, sanoo ravintoterapeutti Leena Juslenius ihonhoitomerkki Vichyn tilaisuudessa, jossa hän luennoi ravinnon vaikutuksesta ihon hyvinvointiin.

Vallalla oleva kauneuskäsitys on alkanut kääntyä suuntaan, jossa terveellisesti eläminen luo myös kauniin ulkomuodon. Kun itsestään pitää kokonaisvaltaisesti huolta, jokainen näyttää silloin kauniilta omalla tavallaan.

Jusleniuksen vinkkien mukaan ihoon voi vaikuttaa ruoalla jo parissa kolmessa viikossa. Pieni kauneuskuurikokeilu ei kuulosta siksi mahdottomalta. Juslenius lupailee ihossa näkyviä muutoksia ja hyviä tuloksia jo muutaman viikon jälkeen, kunhan ruokavaliosta jättää tiettyjä asioita pois ja lisää rutkasti ihon hyvinvointia edistäviä ruoka-aineita.

Mitkä ruoat pilaavat ihon?

Juslenius listaa kuusi asiaa, jotka eivät tee iholle hyvää – ja jotka kuulostavat jo liiankin tutulta luettelolta. Monellekaan ei varmasti tule yllätyksenä, että ihonhoidon pahiksia ovat sokeri, liika gluteeni ja tärkkelys, maito, kahvi, alkoholi ja tupakka.

– Valkoinen sokeri ei tee koskaan hyvää iholle. Myös prosessoitu ruoka, valmisruokien kovat rasvat ja ruoan käristäminen kannattaa jättää pois, Juslenius sanoo.

Maitotuotteiden sopivuutta Juslenius kehottaa kokeilemaan. Toisten iholle maidon jättämisestä voi olla apua. Muita iholle huonoa tekeviä aineita voi kokeilla olla ilman pari viikkoa ja katsoa, mitä iholle tapahtuu.

Tärkeää on myös se, miten syö.

– Tasainen ateriarytmi eli noin viisi ateriaa päivässä on suositeltava tahti. Muista myös, että välipala ja napostelu ovat eri asia. Jatkuva napostelu nostaa verensokeria ja insuliinitasoa, mikä on myrkkyä iholle.

Mitä ruoka-aineita iho tarvitsee?

Puhdas, mahdollisimman käsittelemätön, tuore ja itse tehty ruoka on ihon ystävä.

Antioksidantit ovat Jusleniuksen mukaan yksi tärkeimmistä elementeistä ihonhoidossa. Ne ovat vapaiden happiradikaalien vastapareja ja iholle välttämättömyys. Antioksidantit suojaavat ihoa esimerkiksi ilmansaasteilta ja oksidatiiviselta stressiltä.

Antioksidantteja saadaan tuoreista, värikkäistä vihanneksista ja hedelmistä, marjoista, pähkinöistä ja siemenistä, laadukkaasta lihasta, täysjyväviljasta ja sienistä. Juslenius vinkkaa syömään esimerkiksi parsakaalia, pinaattia, tuoreita yrttejä, merilevää, kalaa, valkosipulia ja sipulia, tomaattia, vihreää ja valkoista teetä ja kaalikasveja.

Myös proteiinit kuuluvat ihoa hellivään ruokavalioon.

– Proteiineja tulisi syödä monipuolisesti. Kala, kana ja punainenkin liha ovat hyviä vaihtoehtoja, kunhan huolehtii lihan laadusta. Kannattaa suosia kotimaisuutta ja luomua. Myös riista, pavut ja linssit toimivat hyvin.

– Kananmuna on erinomainen proteiininlähde iholle. Keltuaisessa on paljon iholle tärkeää A-vitamiinia, jota ei välttämättä saa kovin paljon, jos ei syö lihatuotteita. A-vitamiinia saa keltaisista ja oransseista vihanneksista, mutta kasvien A-vitamiini ei välttämättä muutu aktiiviseksi elimistössä.

Antioksidanttien ja proteiinin lisäksi öljyt ja rasvat ovat olennainen osa ihonhoitoa. Ne voitelevat ihoa sisältäpäin. Pehmeät rasvat pitävät solukalvot kunnossa, ja ne tekevät yhdessä kovan rasvan kanssa ihosta kimmoisan.

– Vieläkin kuulee paljon sitä, että rasvoja yritetään vältellä lihomisen pelossa. Jotkut myös sanovat, että öljyt puskevat ulos ihosta epäpuhtauksina, mutta silloin katsoisin koko ruokavaliota enkä syyttäisi rasvoja, Juslenius sanoo.

Hyviä rasvalähteitä ovat tutut kala, avokado, kalaöljy, pellavansiemenöljy sekä siemenet ja pähkinät, kuten mantelit ja chia- ja auringonkukansiemenet. Niistä saa omega-3- ja omega-6-rasvahappoja. Iholle lisäbuustia antavia omega-7:ää saa tyrniöljystä ja omega-9:ää helokkiöljystä.

Ruoan lisäksi iholle oleellista on tietysti vedenjuonti.

Leena Jusleniuksella on siihen oma vinkkinsä: Tavallisen päivän aikana kannattaa juoda puolestatoista pariin litraan vettä pikkuhiljaa aterioiden välillä. Parhaiten vesi imeytyy, kun sitä juo vain pari desiä kerrallaan.

Tarvitaanko lisäravinteita?

Niin kutsutut kauneuslisät eli ihon avuksi purkista napattavat ravintoaineet näkyvät nykyisin laajasti kauppojen luontaistuote- ja lisäravinnehyllyillä.

Ravintoterapeutin mukaan iholle hyödyllisiä lisiä ovat kollageeni, A-, B-, C-, E- ja D-vitamiinit, sinkki, alfalipoiinihappo, resveratrol, viherjauheet, maitohappobakteerit ja hivenainevalmisteet. Välttämätöntä niiden syöminen ei kuitenkaan Jusleniuksen mielestä ole.

– Hyvä ruokavalio on pohja, hän summaa.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?