Suomalaisten kasvoilla näkyvä silmälasimalli on auttamattomasti out

Suomalaisten suosikkilasit ovat muodin mukaan menneen talven lumia.

Muotibloggaaja, malli ja yrittäjä Chiara Ferragni näyttää mallia trendikkäästä silmälasimuodista.

12.1.2017 15:01

Ihanimmat silmälasit ovat nyt pyöreitä, suurikokoisia, kulmikkaan geometrisiä ja minimalistisia. Suurimmiksi silmälasiesikuvikseen voi nyt valita esimerkiksi John Lennonin, Jorma Uotisen, Urho Kekkosen tai Stigin.

Silmälasitrendeissä on tällä hetkellä vallalla useampi rinnakkainen trendi, kertoo Synsam-silmälasiliikkeen tiedote. Pinnalla ovat sekä pyöreät ja simppelit kehykset, läpikuultavat hennon väriset muovikehykset ja 70-lukua henkivät suuret kehykset.

– Pyöreät lasit ovat edelleen trendikkäät. Selkeänä uutena silmälasitrendinä ovat läpikuultavat muovimateriaalit samppanjan, beigen ja nuden sävyissä. Myös kristallinväriset ja valkeat kehykset ovat in, Synsamin stylisti-optikko Tuulia Alanen-Brandt sanoo tiedotteessa.

Yksi maailman suosituimmista muotibloggaajista ja tyylivaikuttajista, Chiara Ferragni, on oiva esimerkki tyylikkäästä ja trendikkäästä silmälasien käyttäjästä.

Pyöreähköihinkin laseihin voi hakea ilmettä kohottavaa kissamaisuutta ja kulmaa.

Trendikehykset myötäilevät nyt siis pyöreähköjä muotoja ja ovat mieluiten sävytettyä läpinäkyvää muovia tai ohutta, esimerkiksi kullanväristä metallia.

Ohuet metallikehykset voivat olla muodoltaan joko pilottimalliset, pyöreät tai geometriset. Silmälaseissa nähdään yhä enemmän myös menneiltä vuosikymmeniltä tuttuja tuplanenäsiltoja. Myös muovin ja metallin yhdistäminen on nousussa.

– Silmälaseissa ei ole selvästi yhtä ainoaa oikeaa trendimallia, mutta jos yksi täytyisi valita, liputtaisin samppanjan väristen pyöreiden muovikehysten puolesta. Jos haluaa erottua ja hullutella, oikea valinta on valtavan kokoiset glitter-Guccit, Alanen-Brandt toteaa.

Tuplanenäsilta on silmälasimuodin uusin villitys.

Chiara pilottimallisissa silmälaseissa. Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täällä.

Guccin kevään ja kesän muotia esittelevässä näytöksessä lähes jokaisella mallilla oli suuret, menneiltä vuosikymmeniltä vaikutteita hakeneet silmälasit.

Tämänhetkisen silmälasimuodin aikana yksi suomalaisillekin hyvin tuttu ja turvallinen malli on Alanen-Brandtin mukaan auttamattomasti vanhentunut ja epätrendikäs: matala suorakulmainen metallikehys – jossa saattaa olla vieläpä leveä, brändilogolla varustettu aisa.

– Näitä tulee vielä paljon vastaan, mutta silloin tietää melkein automaattisesti, ettei optikolla ole käyty pitkään aikaan päivittämässä silmälaseja. Esimerkiksi meidän mallistoissamme matalia suorakulmaisia kehyksiä ei oikeastaan edes ole saatavilla. Kyseinen malli oli muodissa noin kymmenen vuotta sitten, sanoo Synsamin Brand Manager Sanna Sneen lehdistötilaisuudessa.

Kokonaan kehyksettömät, pitkään silmälasivalikoimissa näkyneet hengettömät silmälasit ovat puolestaan edelleen trendikäs valinta, kunhan niidenkin muodon päivittää ajan tasalle. Ei siis matalaa ja suorakulmaista, vaan pyöreää:

– Pyöreät hengettömät silmälasit ovat katu-uskottavat, kun taas matalat, kantikkaat hengettömät ovat menneen talven lumia, Alanen-Brandt kommentoi tiedotteessa.

Ohuet metallikehykset ja suuret linssit henkivät 70-lukua.

Lasit ovat nyt muutakin kuin näön apuväline: niillä saa omaan tyyliin aivan uudenlaista jujua.

Pilottimalli on yksi trendejä seuraavien suosikeista.

Myös Kendall Jenner on kokeillut suuria trendisilmälaseja. Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täällä.

Guccin mukaan nörttilook on nyt cool.

Mikään koko ei tunnu olevan silmälaseissa nyt liian iso.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?