Suomalaista Teijaa, 38, hehkutetaan ympäri maailmaa – mutta sinä et ole kuullut hänestä - Tyyli - Ilta-Sanomat

Suomalaista Teijaa, 38, hehkutetaan ympäri maailmaa – mutta sinä et ole kuullut hänestä

Suomalaisesta Teija-muotimerkistä povataan yhtä tulevan vuoden kuuminta nimeä.

Teija-muotimerkki on jo tunnetumpi maailmalla kuin meillä.­

3.1.2017 15:41

Muotisivusto Who What Wear ennustaa artikkelissaan vuoden 2017 massiivisia trendejä. Kuuluisien muotimerkkien, kuten Calvin Kleinin ja Vetementsin, sekä suurten trendi-ilmiöiden, kuten yksiolkaimisten toppien ja 80-luvun vaikutteiden joukossa komeilee nimi, joka kuulostaa suomalaiskorvaan kotoisalta: Teija.

Sivusto hehkuttaa merkin paitapuseroiden olevan seuraava vaatepakkomielteemme, ja muotinettikauppa Matches Fashionin ostopäällikkö Natalie Kingham nostaa Teijan tulevan vuoden kuumimmaksi vinkikseen.

– Teija-merkki lanseerattiin vuonna 2012, ja nyt odotamme siltä suuria, Kingham sanoo.

Teija-merkin vaatteet ovat yksinkertaisia ja ajattomia, mutta osuvat silti juuri nyt vallitsevaan paitapuserotrendiin.­

Ja totta tosiaan: hetken googlettelun jälkeen saa huomata nopeasti, että Teija on suomalaistaustainen merkki, ja että siitä puhutaan muuallakin maailmalla: muun muassa Vogue ja Grazia ovat nostaneet merkin suosituslistalleen. Suomessa Teijasta tietää kuitenkin vain harva. Miksi?

– Tuotteitani on myyty aina melko pienissä ja uniikeissa putiikeissa. Minusta on oikeastaan kiva, ettei vaatteita saa mistä tahansa, ja niitä joutuu hieman metsästämään, Teija-vaatemerkin perustaja ja suunnittelija Teija Eilola, 38, kertoo.

Teija Eilola (vas.) suunnittelija Emma J Shipleyn kanssa. Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täällä.

Teijan mallistoissa näkyy skandinaavinen selkeys.­

Selkeitä ja simppeleitä mutta kauniilla leikkauksilla ja pienillä jujuilla varustettuja paitapuseroita, hameita, housuja, takkeja ja mekkoja saa tilattua toki Suomeenkin, mutta fyysisesti niitä pääsee hypistelemään 60 liikkeessä ympäri maailman – esimerkiksi Japanissa, Koreassa, Singaporessa, Dubaissa, New Yorkissa, Lontoossa ja Pariisissa.

Eilola asuu ja työskentelee Lontoossa. Suomessa suunnittelija on asunut viimeksi 19-vuotiaana – vaatealan opinnot ja työt kun ovat aina olleet ulkomailla. Opiskeluiden ja muille muotimerkeille työskentelyn jälkeen perustettu, neljä vuotta vanha oma vaatemerkki on vielä pieni. Eilolalla on kuitenkin oma tiimi, joka auttaa suunnittelijaa kaikissa vaiheissa kaavoittamisesta leikkaamiseen ja mallikappaleiden ompelemiseen. Vaatteet valmistetaan Euroopassa ja Intiassa eurooppalaisista ja japanilaisista kankaista ja materiaaleista.

– En osaa sanoa, kuinka paljon suomalaisia asiakkaita merkilläni on, sillä myyn tuotteitani Suomeen vain kansainvälisten verkkokauppojen kautta, Eilola kertoo.

– Kasvaneen huomion myötä myös Suomesta tulleet yhteydenotot ovat kuitenkin lisääntyneet selvästi, hän sanoo.

Useat vaatteet valmistetaan miesten paitakankaasta.­

Lyhyen ajan sisällä muotimaailman suurilta tekijöiltä saatu huomio ja tunnustus tuntuvat tietysti hyvältä ja ovat merkin menestykselle ja kasvulle tärkeää, mutta eniten Eilolalle merkitsee mallistojen parissa työskentely, uuden luominen ja asiakkaiden tyytyväisyys.

– Kaikesta saamastani hehkutuksesta huolimatta tulevasta on vaikea sanoa. Keskityn suunnittelutyöhön, neljän malliston luomiseen vuosittain, tuleviin muotiviikkoihin ja siihen, että vaatteeni pysyvät kiinnostavina. Se on minulle tärkeintä, Teija Eilola sanoo.

Teijaa hehkuttavat muun muassa muotijulkaisut Vogue, Grazia ja Who What Wear.­

Teija on haalinut jo nyt uskollisia asiakkaita, jotka hankkivat jotakin jokaisesta mallistosta.­

Juttua muokattu 3.1. klo 17.50. Lisätty Instagram-upotus Teija Eilolasta.

Luetuimmat

Tuoreimmat Me Naiset