Marimekko hurmasi Pariisin muotiviikoilla – lue raporttimme paikan päältä - Tyyli - Ilta-Sanomat

Marimekko hurmasi Pariisin muotiviikoilla – lue raporttimme paikan päältä

Sadat ulkomaalaiset design- ja muotivaikuttajat tulivat katsomaan, kun Suomen suurlähetystö muuttui yhdeksi päiväksi Marimekko-kodiksi.

Marimekko esitteli kevät-kesämallistonsa viikonloppuna Pariisissa.­

5.10.2016 6:59

Suomen Ranskan-suurlähetystön Sininen salonki tuoksui sunnuntaina poikkeuksellisen vahvasti kynsi- ja hiuslakalta. Suurlähetystön valtasi sunnuntaina nimittäin Marimekko, joka esitteli sen tiloissa kevään ja kesän 2017 mallistonsa.

Tällä kertaa ikoninen suomalaisbrändi halusi nostaa esille myös kodin ja sisusti suurlähetystön omilla tekstiileillään ja designillaan.

Lontoolainen stylisti Giulia Susova on ollut Marimekko-fani siitä lähtien, kun kävi ensimmäisen kerran 15-vuotiaana Suomessa. Hän oli lontoolaisen muotitoimittajaystävänsä Saffronin ja pr-alalla työskentelevän Anurag Sharman kanssa vaikuttunut näytöksestä.

– Marimekko vaikutti vielä coolimmalta kuin aiemmin, kolmikko totesi.

Marimekko on edustanut Pariisin muotiviikoilla aiemmin kahdesti.­

Marimekkokuosi catwalkilla. Marimekko vaikutti vielä coolimmalta kuin aiemmin, muotiasiantuntijat ylistivät.­

Marimekko oli valinnut näytöksensä teemaksi rohkeuden. Yhtiö haluaa kannustaa Marimekko-naisia ympäri maailman kulkemaan rohkeasti omaa polkuaan. Marimekon ruotsalaisen luovan johtajan Anna Teurnellin ohjauksessa syntynyt näytös näytti myös avautuvan yleisölle halutulla tavalla.

Muotijulkaisu Refinery29:n perustaja ja päätoimittaja Christine Berberich kiitteli Marimekkoa erityisesti sen ajattomuudesta.

– He osaavat rakentaa perintönsä pohjalle. Vaikutusvaltainen ja rohkeasti eri tyylisuuntia yhdistelevä merkki, Berberich sanoi.

Myös klassinen mustavalkoinen oli iso osa näytöstä.­

Näytöksiä täydelle yleisölle

Kahdesti vuodessa järjestettävä Pariisin muotiviikko on muotiväen vuoden merkittävin tapahtuma. Kilpailu bloggaajista, muotitoimittajista ja sisäänostajista on kovaa.

Marimekko onkin ottanut tavaksi järjestää useamman näytöksen peräkkäin yhden ainoan sijasta. Näin se voi maksimoida osallistujien määrään.

Sunnuntaina suomalaisen design- ja muotitalo kilpaili yleisöstä jättien, kuten Célinen ja Valention muotihuoneiden kanssa.

Jälkimmäisen näytös osui päällekkäin Marimekon kahden viimeisen esityksen kanssa, mikä verotti jonkin verran yleisöä. Kuudesta näytöksestä neljä ensimmäistä olivat täynnä.

Faneja Australiassa asti

Vapaa muotitoimittaja Margaret Zhang painotti, että Marimekko on tällä hetkellä esimerkiksi hänen kotimaassaan Australiassa hyvin tunnettu lifestylebrändi. Sillä on hiljattain avatut liikkeet niin Melbournessa kuin Sydneyssäkin.

– Ihmiset tuntevat Marimekon Australiassa lifestylebrändinä, jonka design kattaa koko kodin.

Marimekko kasvaa maailmalla vauhdilla ja uusia liikkeitä on auennut tänä vuonnakin useita. Yhtiön kasvustrategiassa yksi vahva painopiste on Aasian ja Tyynenmeren alueet.

Tulevan kevään ja kesän mallistossa Zhangia kiehtoi erityisesti erilaisten kuosien yhdistely ja nahka-asusteet.

Kuosien ja nahan yhdistelmä viehätti.­

Marimekko panostaa myös kenkiin yhä enemmän.­

– Näyttää, että Marimekkoa ollaan viemässä entistä enemmän nokkelan ja älykkään naisen suuntaan, Zhang sanoi.

Aitoa suomalaista elämää

Juuri Zhangin mainitsemia asioita Marimekko toimitusjohtajansa Tiina Alahuhta-Kaskon johdolla tavoittelee.

Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekko-kodin rakentaminen suurlähetystöön tuntui heti oikealta. Myös ajankohta oli sopiva, koska Suomi viettää ensi vuonna 100-vuotissyntymäpäiviään.

Marimekko sisusti huoneen omalla tyylillään.­

Marimekkoa huoneen täydeltä.­

Suurlähetystössä Marimekko pystyi tarjoamaan ”aidon palan suomalaista elämää” ulkomaisille vierailleen eri tavalla kuin mihin sillä on aiemmin ollut mahdollisuus. Marimekko on aiemmin ollut Pariisin muotiviikoilla kahdesti.

– Lifestyleajattelu on kasvussa ja Marimekon sanotaan olevan maailman ensimmäinen aito lifestybrändi, joten se kulma on meille luonnollinen, Alahuhta-Kasko sanoo.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?