Helsinkiläinen suosikkibloggaaja Alexa paljastaa: näin menestyt muotiblogilla

Helsinkiläinen Alexa Aavarinne elättää itsensä suositulla muotiblogilla.

Alexa Aavarinne, eli Alexa Dagmar, pitää suosittua muotiblogia.

17.8.2016 19:05

Viisi vuotta muotiblogia pitänyt Alexa Aavarinne on ehtinyt reilu parikymppisenä paljon: hän on yksi maan suosituimmista muotibloggaajista elättäen sillä itsensä ja maksaen asuntolainansa.

Tässä kuussa naiselta ilmestyy kirja, Nuoren naisen opas, jossa hän vinkkaa kaiken, mitä on ehtinyt itse oppia pukeutumisesta ruokaan, asunnon laittoon, meikkaukseen, kuntoiluun ja yrittämiseen.

Miten muotiblogilla menestyy, kun uusia, laadukkaita blogeja syntyy jo kuin sieniä sateella?

– Pitää uskoa omaan tekemiseen ja blogata juuri siitä aiheesta, joka itseä kiinnostaa, oli se sitten muoti, kalastaminen tai vaikka politiikka. Sen lisäksi aktiivisuus on tärkein tekijä, eli tiheä postaustahti ja kommentteihin vastaaminen on kaiken a ja o. Suositun blogin luomiseen tarvitaan aikaa, panostusta ja pitkäjänteisyyttä.

Alexan työhön kuuluu toki blogin päivittäminen, mutta myös sen kautta saadut yhteystyökeikat ja mainoskampanjat.

Palkkaa tulee ”riittävästi”

Kuumimman bloggaajakärjen on aiemmin arvioitu pääsevän noin kuuden tuhannen kuukausitienesteihin. Alexa ei sano summia, mutta kertoo tienaavansa ”riittävästi.”

– Yritykseni tulot ovat hyvin monijakoiset, ja palkka bloggaajilla on aina suhteessa omaan yritteliäisyyteen ja työpanokseen. Blogissa näkyvistä mainosbannereista -ja linkeistä tulee osa tuloista, mutta suurin osa tulee mainoskampanjoista. Kampanja saattaa näkyä blogissani tai Instagramissa, mutta myös pelkästään asiakkaan mainosmateriaaleissa.

– Nykyään useat asiakkaat haluavat isompia kokonaisuuksia, jossa bloggaaja on esimerkiksi läsnä tilaisuuksissa, auttaa tuotekehittelyssä ja niin edelleen. Suurin osa someammattilaisista on monitaitureita, jotka tekevät blogihommien ohessa myös konsultaatio- ja kuvauskeikkoja yrityksille.

 On totta, että tuotteita tulisi vaikka ovista ja ikkunoista testattavaksi, mutta tuotelahjoilla ei makseta asuntolainaa ja tuskinpa kellään on loputtomasti säilytystilaa.

Alexa on tehnyt yhteistyötä muun muassa tavaratalon, meikkijätin ja sporttimerkin kanssa.

– Suurin osa kampanjoista näkyy omissa kanavissani, mutta olen ollut mukana myös esimerkiksi Maybellinen printtimainoksessa, joka oli kaikissa pohjoismaisissa muoti- ja kauneuslehdissä. Stockmannin kampanjoissa olen yleensä läsnä myös tapahtumissa, ja olen ylläpitänyt heidän Instagram-tiliään.

Millainen on muotibloggaajan normityöpäivä?

– Yleensä päiväni alkaa aikaisin meileihin ja blogin kommentteihin vastatessa. Aamupäivällä suuntaan joko kuvauksiin, teen itse tuote- tai somekuvia yrityksille, tai suuntaan palavereihin. Iltapäivällä päivitän somen, alan käsitellä kuvia ja kokoan tulevia postauksia. Yleensä illat menevät koneella, sillä pyrin aina vastaamaan sähköposteihin ja kommentteihin täsmällisesti ja päivittämään blogini päivittäin.

– Videoita teen myös viikoittain ja yleensä yhden videon tuottamiseen menee vähintään kokonainen työpäivä.

Vaikka toisin kuvittelisi, vaatteita muotibloggaajan kaapissa on kovinkin maltillisesti.

– En osta vaatteita siksi, että olisi ”jotain kirjoitettavaa”, sillä mielestäni blogien perimmäinen tarkoitus on näyttää, kuinka arkielämässä yksi vaatekappale taipuu moneen. Suurin osa ihmisistä ovat olleet yllättyneitä, kuinka vähän vaatteita minulla on! On totta, että tuotteita tulisi vaikka ovista ja ikkunoista testattavaksi, mutta tuotelahjoilla ei makseta asuntolainaa ja tuskinpa kellään on loputtomasti säilytystilaa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?