[Mainos: Subway] Moni pikkufutari on laittanut nappikset naulaan pandemian aikana – ”Vakava kansanterveydellinen asia” - MN-Mainos - Ilta-Sanomat
MainosSubway

Moni pikkufutari on laittanut nappikset naulaan pandemian aikana – ”Vakava kansanterveydellinen asia”

Pandemia on verottanut jalkapallon harrastajamääriä. Ilmiö on huolestuttava, sillä urheilulla on kauaskantoisia vaikutuksia sekä parhaimmillaan valtava positiivinen vaikutus nuoren kasvuun.


14.6. 7:45

Ei ole liioiteltua sanoa, että jalkapallo yhdistää koko maailmaa.

– FIFA:ssa eli kansainvälisessä jalkapalloliitossa on enemmän jäsenmaita kuin Yhdistyneissä kansakunnissa, kertoo naisten jalkapallon kehityspäällikkö Heidi Pihlaja Palloliitosta.

Pihlaja edistää työssään lajin tunnettuutta Suomessa sekä kehittää lasten ja nuorten tasa-arvoisia mahdollisuuksia palloilun parissa. Korona on koetellut sekä seuroja että perheitä, mikä on tuonut omat haasteensa lasten ja nuorten harrastamiseen. Pahimmillaan koronan alkuvaiheessa moni seura joutui lomauttamaan valmentajiaan, ja viime vuonna tuhansia lapsia jäikin pois jalkapalloharrastuksen parista. Ympäri Suomen seuroissa tehdään tällä hetkellä hartiavoimin töitä lasten ja nuorten saamiseksi takaisin jalkapallon ja sen tuomien hyvien vaikutusten pariin.

– Sosiaalinen pääoma on yksi keskeisimmistä hyödyistä. Joukkueessa lapsi saa kavereita, pääsee kokemaan yhteenkuuluvuuden ja onnistumisen tunteita ja oppii sietämään myös sitä, että välillä epäonnistutaan, sanoo Pihlaja.

Lisäksi harrastuksella on kauaskantoisia yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Heidi Pihlaja kiittelee aktiivisia seuratoimijoita, vapaaehtoisia ja huoltajia.

– Liikkumista ja urheilua voi ajatella taloudellisena pääomana siinä mielessä, että sen vaikutukset tuntuvat myös terveydenhuollon säästöinä. Liikkumattomuus on vakava kansanterveydellinen asia, Pihlaja toteaa.

Entistä tasa-arvoisempaa peliä

Palloliitto tekee tällä hetkellä vahvaa yhteistyötä Subwayn kanssa. Yhteistyötä ja arvopohjaa symboloi viime vuonna uudelleen nimetty jalkapallon naisten pääsarja, joka tunnetaan nyt nimellä Subway Kansallinen Liiga. Subway brändinä pyrkii olemaan osa liikkuvan nuoren elämää tarjoamalla paremman vaihtoehdon pikaruoalle.

– Olemme yhdessä Subwayn kanssa lähteneet ravistelemaan naisten jalkapalloon liittyviä mielikuvia ja asenteita. Sekä Palloliiton että Subwayn visiossa siintää moderni huippu-urheilu, jota haluamme tukea lapsesta ja nuoresta lähtien aina huipulle saakka, Pihlaja sanoo.

Subway tukeekin suomalaista jalkapallokulttuuria kokonaisvaltaisesti ruohonjuuritasolta aina miesten ja naisten edustusjoukkueisiin asti. Tuki on erityisen tärkeää näinä aikoina, kun harrastajamäärät ovat tippuneet. Yhteistyön taloudellisen merkityksen lisäksi sponsorointituki on tärkeää myös muun muassa seuratoimintojen kehittämisen sekä lajiin liittyvien positiivisten mielikuvien vahvistamisen kannalta.

– Subway on toimipisteiltään maailman suurin pikaruokaketju ja omaa Suomessa vahvan urheilusponsorointitaustan. Subway on aina ollut liikkuvan ja urbaanin kuluttajan valinta, joka tarjoaa pikaruokakentässä tuoreen vaihtoehdon asiakkaan makuun räätälöitynä, tiivistää Subwayn markkinointipäällikkö Pia Ikonen.

Heidi Pihlajalla itsellään on pelaajatausta. Jalkapallolla oli hänelle nuorena suuri merkitys ja hän kokee joukkueen olleen turvallinen ympäristö, jossa kasvaa ihmisenä.

– Koin hienoja asioita hyvien ihmisten ja ystävien kanssa. Tästäkin syystä on itselleni tärkeää edistää lasten ja nuorten tasavertaisempia harrastusmahdollisuuksia, jotta entistä useampi voi saada samankaltaisia kokemuksia, Pihlaja toteaa.

Mielikuvat naisten jalkapallosta ovat muuttumassa.

Tällä hetkellä moni seura pohtiikin kuumeisesti, kuinka saada lapset takaisin harrastuksen pariin. Kokeilussa on esimerkiksi uusia harrastamisen muotoja, kuten pienille lapsille tarkoitettua tarinallistettua palloleikkiä.

– Onneksi sekä Huuhkajat että Helmarit ovat EM-kisoissa mukana, naurahtaa Pihlaja ja mainitsee, että tällaiset isot arvokisat saattavat innostaa aloittamaan harrastuksen.

Kipinästä roihuksi

Kipinä ja rakkaus lajiin syttyy usein jo lapsena. Huippufutarit esikuvina ovat pienille pelaajille tietysti tärkeitä, mutta ilman hyvin organisoitua seuratoimintaa ja osaavaa valmennusta kipinä helposti sammuu.

– Ruohonjuuritason toiminta eli paikallisseurat, vanhemmat ja valmentajat ovat valtavan suuressa roolissa harrastusta ajatellen, Pihlaja pohtii ja kiittelee aktiivisia toimijoita ja huoltajia.

Palloliitto sen sijaan tukee seuroja esimerkiksi toiminnan organisoinnissa ja kehittämisessä, mutta harrastuksen kustannukset katetaan tyypillisesti kuukausittaisilla maksuilla. Suomessa lasten ja nuorten liikuttaminen on organisoitu hyvin pitkälti seurojen vastuulle.

Myös paikalliset Subway-yrittäjät ympäri maan tekevät tiivistä yhteistyötä paikallisten seurojen, lasten ja nuorten parissa.

– Vaikuttaa siltä, että vasta kun koronan johdosta moni seura ajautui ahtaalle, heräsivät päättäjät siihen, että suomalainen urheilu ja nuorten liikkuminen lepäävät hyvin pitkälti vanhempien ja joukkueiden talouden varassa, toteaa Pihlaja.

Kuukausittaiset maksut pyritään pitämään maltillisina, mutta toisinaan perhe saattaa silti joutua punnitsemaan, onko lapsen harrastusta varaa jatkaa. Monella seuralla on onneksi oma säätiö, jonka kautta joukkuetoimintaa ja turnauksia voidaan rahoittaa. Säätiöissä myös pohditaan ratkaisuja sosioekonomisiin haasteisiin.

– Koen, että Suomessa on jo nyt melko tasavertaiset mahdollisuudet harrastaa jalkapalloa. On tärkeää kehittää entisestään toiminnan laatua erityisesti tyttöjen puolella. Lisäksi sosioekonomisten erojen kannalta harrastuksen maltilliset kustannukset ovat tärkeitä. On myös tärkeää panostaa maahanmuuttajataustaisten tyttöjen ja poikien kotouttamiseen harrastustoiminnan kautta ja tarjota kaikille mahdollisuudet tulla mukaan lajin pariin, sanoo Pihlaja.

Tukeakseen lasten ja nuorten ruohonjuuritason harrastemahdollisuuksia, Subway lahjoittaa heinäkuussa jälleen osan kampanjansa tuotoista Jalkapallosäätiölle syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten jalkapalloharrastuksen tukemiseen.

Lue myös: Jalkapalloilija Katarina Naumanen tekee kaksoisuraa, eikä ole ainoa – ”Se on yhtä lailla ammattilaisuutta, josta voi ja pitää olla ylpeä”

Subway on myös Huuhkajien virallinen yhteistyökumppani

Subwayn valikoima sopii osaksi niin nuorten kuin ammattipelaajienkin ruokavaliota: valikoimassa on mistä valita, ja raaka-aineet ovat aina tuoreita ja raikkaita.

Subway Pelikassilla nappaat mukaan parhaat eväät parhaisiin hetkiin. Nouda mukaan kisakatsomoon, piknikille tai minne ikinä haluatkin. Pakkaamme sinulle Subway Pelikassiin kaksi vapaavalintaista 30 cm Subia ja kaksi 0,5 L pullojuomaa. Reilut eväät saat mukaasi reiluun hintaan 21,90€.

Nappaa Pelikassi mukaan lähimmästä Subway-ravintolasta!