[Mainos: SYNLAB Suomi] 5 askelta pysyvään muutokseen – Uusi vuosi vie kohti parempaa oloa - MN - Mainos - Ilta-Sanomat
MainosSYNLAB Suomi

5 askelta pysyvään muutokseen – Uusi vuosi vie kohti parempaa oloa

Moni on aloittanut ryhtiliikkeellä ja kuntokuurilla juuri alkaneen vuoden. Tavoitteena on saada elämäntavat kuntoon ja parantaa terveyttä. Uuden elämäntavan aloittaminen on usein helppoa, mutta into tuppaa vähenemään vuoden edetessä. Lue vinkit kestävään muutokseen!


12.1. 14:43

Vuoden alussa luvataan laittaa elämäntavat kuntoon ja annetaan useita lupauksia kohentaa omaa terveyttä: syödä terveellisemmin, laihtua, nukkua paremmin, liikkua enemmän, vähentää alkoholinkäyttöä tai lopettaa tupakointi.

”Tavoitteita ei kannata asettaa liian korkealla, vaan edetä pienin askelin. Kun lähtötilanne on kartoitettu esimerkiksi verikokein, etenemistä on helpompi seurata säännöllisesti. Se on myös motivoivaa”, SYNLABin lääketieteellinen johtaja Sohvi Hörkkö toteaa.

Keräsimme hyväksi havaittuja keinoja muutoksen edistämiseen.

1. Aloita pienin askelin.

Älä edes yritä tehdä kaikkea kerralla, vaan anna itsellesi aikaa. Hyväksy jo ennakkoon, että vanhoista tavoista luopuminen ja uusien tapojen sisäistäminen vaativat kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä. Elämäntapamuutos muistuttaa enemmän maratonia kuin pikamatkaa. Todellista muutosta ja sen onnistumista voit arvioida vasta vuoden tai kahden päästä. Keskity siis tekemään kustakin päivästä mahdollisimman hyvä.

2. Ole realistinen.

Aseta tavoite, jonka oikeasti voit uskoa saavuttavasi. Välitavoitteet auttavat onnistumisessa, koska ne ylläpitävät motivaatiota. Tee mahdollisimman konkreettinen suunnitelma. Päätä esimerkiksi, että teet kaksi tunnin kävelylenkkiä viikossa ja syöt jokaisella aterialla kasviksia. Kirjaa tavoitteet ylös ja seuraa niiden toteutumista vähintään viikoittain.

3. Selvitä nykyinen terveydentilasi.

Aloititpa minkä tahansa elämäntapamuutoksen, kannattaa aluksi tutustua omaan oloosi ja terveytesi nykytilanteeseen. Elimistösi hyvinvoinnin selvität helposti laboratoriotutkimuksella. Tutkimuksella saat tiedon esimerkiksi kolesteroliarvoista, D-vitamiiniarvoista, verensokerista ja ferritiinistä, joihin elämäntavat ja ruokavalio vaikuttavat. Voit itse valita tutkimukset, joihin erityisesti haluat kiinnittää huomiota.

4. Seuraa kehitystäsi säännöllisesti.

Terveydentilan muutoksia voi olla vaikea havaita. Jos haluat laihtua ja mittaat painoa viikoittain, pysyt kärryillä hitaassakin muutoksessa. Huomaat myös sen, jos muutosta ei tapahdu. Kun ruokavalio on muuttunut terveellisemmäksi ja olet lisännyt liikuntaa, esimerkiksi kolesteroliarvot ovat voineet parantua. Sen voit todeta vain verikokein. Keskeisiä veriarvoja voi elämäntaparemontin aikana seurata vaikkapa neljän kuukauden välein. Myöhemmin väliä voi pidentää.

5. Kannusta itseäsi päivittäin.

Kannusta itseäsi ja ole itsellesi armollinen. Voit olla tyytyväinen, jos olet pystynyt noudattamaan suunnitelmaasi. Kaikki muutokset parempaan ovat hyväksi. Vaikuta siis sisäiseen puheeseesi, jotta se pysyy kannustavana ja myönteisenä. Pienet epäonnistumiset ja notkahdukset kuuluvat asiaan, joten niistä ei kannata masentua eikä syyttää itseä. Älä vertaa itseäsi muihin, sillä jokaisella on oma tie kuljettavanaan. Myös haasteet ovat yksilöllisiä.

Aloita elämänmuutos selvittämällä terveydentilasi laboratoriokokeella SYNLABissa.