Kolumni: Aitoudestaan hehkutettu uutuussovellus ei olekaan niin ihana kuin mitä luulisi

BeReal väittää eroavansa suurista somejäteistä aitoudellaan. Sen haitat ja varsinkin riskit ovat kuitenkin samat, kirjoittaa Wilma Ruohisto.

19.9. 18:00

”Otetaanko yhdet Berealit tähän väliin?”

Vitsi tulee esihenkilöltäni kesken palaverin. Hänen puhelimensa on juuri hälyttänyt vaativaan sävyyn ilmoituksen merkiksi. Omani vain värähtää, sillä olen mykistänyt siitä kaikki ilmoitukset.

Time to Be Real, sovellus vaatii kahden huomiovärillä korostetun huutomerkkiemojin kera. Aika olla aito.

Vastakohta Instagramin kiiltokuville?

BeRealin idea on yksinkertainen. Sovellus lähettää kaikille käyttäjilleen kerran vuorokaudessa ilmoituksen. Tämän jälkeen käyttäjällä on kaksi minuuttia aikaa ottaa itsestään kuva samanaikaisesti puhelimen etu- ja takakameralla. Voi valita, jakaako kuvan sovelluksessa vain kavereilleen, vai sijainnin kautta löydettäväksi. Tämän jälkeen pääsee selaamaan muiden kuvia.

Kuvaa ei ole pakko ottaa, mutta tällöin käyttäjä ei pääse käsiksi myöskään muiden käyttäjien kuviin.

Juju on, että ilmoitus saattaa tulla milloin vain, esimerkiksi kesken palaverin.

Yritykset ovat huolissaan työntekijöidensä BeReal-kuvista tietoturvariskinä. Tähän kuvaan ikuistui onneksi vain tietokoneen taustakuva.

BeRealin on kerrottu olevan täysi vastakohta muille somepalveluille, jotka tunnetaan kiiltokuvamaisista sisällöistä, henkilöbrändäämisestä ja kaupallistumisesta.

Samalla se on muihin sosiaalisen median sovelluksiin verrattuna varsin epäedullisessa asemassa: sillä ei ole minkäänlaista ansaintalogiikkaa.

BeReal eroaa kaikista muista sovelluksista sillä, että sen keräämän datan perusteella voidaan rakentaa hyvin todenmukainen kuva käyttäjän arkirytmistä, työstä, kodista ja lähipiiristä.

Nykyään meidän pitäisi tietää paremmin, kenet päästämme käsiksi tietoihimme, kuviimme ja tässä tapauksessa arkeemme – tarkoituksella tai vahingossa.

Sovelluksen juuret ovat Ranskassa, joten sen käyttäminen on EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n ansiosta huomattavasti tietoturvallisempaa kuin TikTokin, Facebookin tai Tinderin käyttäminen. (Muistutus: Nämä sovellukset todella tekevät yksityisyydelläsi rahaa.)

Toisaalta BeReal on itsessään tietoturvariski: Muun muassa TechCrunch ja The Information kertovat sovelluksen käyttäjien paljastavan vahingossa arkaluontoisia tietoja itsestään ja työnantajastaan.

Sovellus on myös ensimmäinen, joka oikeasti paljastaa reaaliajassa käyttäjänsä sijainnin muille käyttäjille. Jos siis julkaisee kuvan lomareissultaan, voivat muut käyttäjät olla varmoja siitä, että käyttäjä on kuvanottohetkellään tosiaan sovelluksen ilmoittamassa sijainnissa.

Varsinainen murtovarkaan märkä uni.

Nykyään meidän pitäisi tietää paremmin, kenet päästämme käsiksi tietoihimme, kuviimme ja tässä tapauksessa arkeemme – tarkoituksella tai vahingossa.

Suihkuselfie talteen kolmeksi vuodeksi

BeRealin mukaan se ei tällä hetkellä myy keräämäänsä dataa käyttäjistään kolmansille osapuolille. Tämä ei kuitenkaan estä sitä myymästä keräämänsä dataa tulevaisuudessa, kun sovelluksen suosio kasvaa – ja sehän kasvaa: BeReal on keikkunut sovelluskauppojen latauslistojen kärjessä koko kesän ympäri maailmaa.

Tietoturvaselosteensa mukaan BeReal säilyttää keräämänsä dataa käyttäjistään kolmen vuoden ajan senkin jälkeen, kun käyttäjä on poistanut tilinsä sovelluksesta. Myös sitä selfietä, jonka otin suihkussa.

Tiedot saattavat päätyä vääriin käsiin myös esimerkiksi hakkerien suorittamissa tietoturvamurroissa.

Ehkä paras tapa olla aito olisi vain olla poissa somesta.

Lue lisää: Laura on töissä alalla, jolla on hyvät palkat ja valtava pula osaajista – kun Vastaamon tietomurto tuli julki, valkohattuhakkerin puhelin alkoi soida

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?