Pitäisikö alevaatteet ”pelastaa” kaupasta, sillä ne saattavat päätyä jätteeksi? Vaateteollisuuden asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus - Ilmiöt - Ilta-Sanomat

Pitäisikö alevaatteet ”pelastaa” kaupasta, sillä ne saattavat päätyä jätteeksi? Vaateteollisuuden asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus

Vaatteita tuotetaan liikaa, mutta shoppaileva kuluttaja ei ratkaise ongelmaa ostamalla vaatteita, jotka uhkaavat jäädä myymättä.

21.1. 16:00

Myymälöiden rekit ja verkkokauppojen valikoimat tursuavat taas alevaatteita, joita myydään jopa 70 prosentin alennuksella. Kuka ne kaikki ehtii ostaa, ennen kuin kevätsesonki kohta jo puskee kauppoihin?

Viime vuosina on uutisoitu vaatejättien tuhoavan massoittain vaatteita, jotka eivät ole käyneet kaupaksi. Pitäisikö alerekkien vaatteet siis pelastaa tuholta? Voisiko aleshoppailu ollakin pieni ekoteko?

– Ei, sanoo, Anniina Nurmi. Hän on vastuullisen vaateteollisuuden asiantuntija ja konsultti.

Vaikka vaatteiden tuhoamisessa ei ole mitään mieltä, ei vaatekauppoihin Nurmen mukaan pidä lähteä pelastusretkelle.

– Jos vaatteita ostaa, vaateketjut saavat signaalin siitä, että vaatteet myyvät, eivätkä siitä, että vaatteita pitäisi tuottaa vähemmän. Se ei auta mitenkään ongelman juurisyyhyn, siihen, että vaatteita tuotetaan liikaa, yhä enemmän ja yhä halvemmalla.

Kuluttaminen ei ole ympäristöteko. Pelastusostoksille lähtevä kuluttaja vain pohjustaa itselleen synninpäästön ostamiseen.

Vaatteita pitäisi arvostaa enemmän

Vaatteiden kierto on nopeaa. Kaupoissa on oltava jatkuvasti uutta ostajia houkuttelemassa, ja edellisen sesongin vaatteet pitää saada niiden alta pois. Niinpä ne päätyvät aleen.

Anniina Nurmen mielestä alennusmyynneistä voisi oikeastaan luopua kokonaan. Jos vaate on halpa, tulee se herkästi ostettua, vaikka mitään tarvetta sille ei ole. Samalla mielikuva vaatteen todellisesta hinnasta hämärtyy ja vaatteiden arvostus vähenee. Siinä mielessä alennusmyynnit lisäävät turhaa kuluttamista.

– Ei edellisen sesongin vaate muutu uuden sesongin alkaessa mitenkään huonommaksi. Sekä yritysten että kuluttajien pitäisi ylipäätään arvostaa vaatteita enemmän. Mutta koko systeemi on ihan kujalla, kun vaatteita tuotetaan paljon enemmän kuin myydään. Jos kysyntä ja tarjonta olisivat tasapainossa, ei vaatteita tarvitsisi myydä alennuksella.

Nurmi kannustaa kuluttajia tivaamaan yrityksiltä sähköpostitse ja somessa tietoja siitä, mihin myymättömät vaatteet päätyvät. Hänen mielestään isoon muutokseen tarvitaan kuitenkin myös lainsäädäntöä.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?