Mistä tunnistaa keskiluokkaisen? Tosiasiassa yksi asia paljastaa, mihin luokkaan kuulut, sanoo sosiologi

Keskiluokkaisuudessa ei ole kyse pelkästään palkkakuitista, vaan siitä, että kuluttaessa ymmärretään ”hyvän maun päälle”.

Pariskuntien järjestämät grillibileet ja Weberin grilli – keskiluokkaisuuden merkki?

23.4.2021 7:00

Kuukausipalkka 1 900–6 400 euroa. Tämän palkkahaitarin väliin on perinteisesti määritelty keskiluokka.

Mutta mikä ilmentää keskiluokkaisuutta, elämäntyylillisesti? Se on kysymys, joka jakaa yllättävän paljon mielipiteitä, ainakin Vauva.fi-keskustelun perusteella.

Palstan keskustelussa ihmiset innostuivat listaamaan keskiluokkaisia asioita ja statussymboleita lähes 700 viestin verran. Muun muassa tällaisia asioita mainittiin keskiluokkaisuuden merkeiksi:

”Tuoksuyliherkkyys.”

”Kullatut keittiön hanat, avokeittiössä ei yläkaappeja, sisustus valkoista ja harmaata. Väripilkkuna peikonlehti.”

”Downshiftaus, eli hyväpalkkaisen työn lopettaminen, itsensä tutkiskelu ja etsiminen, tästä kaikesta somettaminen ja vaihtaminen pienipalkkaiseen arvojen mukaiseen työhön. Eli kun hyväpalkkainen myyntijohtaja vaihtoi eräoppaaksi.”

”Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.”

 

”Aito yhteys johonkin ulkomaahan – on opiskellut siellä, asunto siellä tai sukua sieltä.”

”Brassailu sillä kuinka leikki-ikäisen lapsen lempiruokaa on tyyliin osterit ja etanat.”

”Wolttaa ruokaa useita kertoja viikossa.”

”Luottokortit tapissa ja luottoyhtiöiltä lukuisia osamaksusopimuksia, asutaan kuitenkin ylpeästi espoolaiselle savipellolle kyhätyssä pakettitalossa, jonka sisustus hintaluokan alapäästä.”

Raha ei takaa paikkaa keskiluokassa

Tulkinnat keskiluokasta vaihtelevat laidasta laitaan, joten kysyimme sosiologian professorilta Terhi-Anna Wilskalta, mitä keskiluokan oikeat tunnuspiirteet ovat.

On totta, että keskiluokan perinteinen määrittely liittyy koulutukseen ja ammattiin. Wilskan mukaan keskiluokka voidaan jakaa vielä alempaan ja ylempään luokkaan.

– Ylemmällä keskiluokalla on tyypillisesti korkeakoulututkinto ja alemmalla keskiluokalla ehkä vähän alempi tutkinto. Yleisesti keskiluokaksi ajatellaan ihmiset, jotka toimivat toimihenkilöammateissa.

Wilskan mukaan suomalaisista hiukan yli puolet kokee kuuluvansa keskiluokkaan.

 ”Keskiluokka yleensä halveksii sellaista mautonta ökyilyä.”

Ehkäpä kaikkein ratkaisevinta keskiluokkaisuuden kannalta on kuitenkin se, kuinka paljon omistaa sosiaalista- ja kulttuurista pääomaa.

– Tiettyjen näkemysten mukaan silloin kuuluu keskiluokkaan, jos on riittävästi kulttuurista pääomaa, eli osaat kuluttaa tietyllä tavalla. Keskiluokka ikään kuin ymmärtää tiettyjen kulutustuotteiden symbolisen arvon.

Ravintolaruoka, erityisesti Woltattuna miellettiin keskiluokkaiseksi Vauva-keskustelun perusteella.

Tarpeeksi iso palkkakuitti ei siis pelkästään riitä. Wilska nostaa esimerkiksi duunaritaustaisen henkilön, joka ansaitsee nopeasti suuren määrän rahaa, mutta ei juuri omista kulttuurista pääomaa ja kuluttaa esimerkiksi kalliisiin autoihin ja muskeliveneisiin.

– Keskiluokkahan yleensä halveksii sellaista mautonta ökyilyä. Keski- ja yläluokalla on selvä käsitys, mikä on hyvän maun mukaista.

Kallis harrastus ja eettinen kolttu

Suomessa luokkien rajat ovat Wilskan mukaan häilyvät, joten tiettyjä kulutustuotteita on vaikea paikantaa tiettyyn luokkaan. Joitain esimerkkejä tutkijalla on silti mainita.

– Omistusasunto on hyvin tavallinen asia, sillä meillä ei ole urbaania vuokralla asumisen kulttuuria. Se, miten asunto sitten kalustetaan on pitkälti trendeistä kiinni.

Trendien kautta luodaan keskiluokkaista tyyliä, mutta muodit vaihtuvat jatkuvasti – osin sosiaalisen median vaikutuksesta.

– Huonekalut ovat sellaisia, että kaikki tietävät, mitä ne ovat. Pitää olla tietyn brändin astiasto ja suomalaista designia. Lokki-valaisin on hyvä esimerkki nuorten aikuisten trendeistä. Vanhempaa väkeä kiinnostaa esimerkiksi Alvar Aallon tarjoiluvaunu.

Pullea palkkakuitti ei riitä, vaan luokkapaikka ansaitaan osoittamalla hyvää makua.

Pukeutumisen näkökulmasta keskiluokkaisuuden merkki oli ennen se, että oli onnistunut hankkimaan jostain esimerkiksi Guccin tai Louis Vuittonin laukun. Nykyään asia ei ole aivan näin.

– Nykyään kalliissa brändeissä on se ongelma, että ne voivat olla banaaleja hyvän maun sijasta. Banaalia on se, että tavaroita ostetaan niiden kalliin hinnan vuoksi. Ajatellaan, että sitä tekevät jotkut tosi-tv-julkkikset, jotka sitten postaavat merkkilaukkunsa sosiaaliseen mediaan.

Tällä hetkellä hyvää makua osoittavat esimerkiksi Marimekon tai Uhanan vaatteet.

– Ne ovat erittäin keskiluokkaisia. Sekin on keskiluokkaista, että osoitetaan ympäristötietämystä kulutusvalintojen kautta. Halvimman perässä ei juosta.

Yksi keskiluokkaisuuden muoto on myös intohimoinen harrastaminen – oli kyseessä sitten ruokahifistely tai jonkinlainen muu kallis pro-harrastus.

– Se, että ymmärtää muodikkaiden ruoka-aineiden päälle ja harrastaa kokkaamista. Kotona voi olla hienoa Weberin grilliä ja savustinta.

– Tai se, että on varaa laittaa vaikka pyöräilyyn ihan hirveästi rahaa. Ostaa kilpapyörän, sähköpyörän tai fat biken.

Me Naiset ja Vauva kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Trendikäs astiasto ja ruokahifistely ovat keskiluokkaisuuden merkkejä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?