Moni tekee melatoniinin käytössä virheen ennen nukkumaanmenoa: ”Vaikutus heikkenee ja nukahtaminen viivästyy”

Lääke ei toimi toivotulla tavalla, jos sen käytössä ei huomioi tiettyjä asioita, sanoo asiantuntija.

12.5. 19:00

Melatoniinin suosio unilääkkeenä on kasvanut voimakkaasti viimeisten vuosien aikana, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessori Timo Partonen.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean ja Kansaneläkelaitos Kelan julkaiseman Suomen lääketilaston mukaan melatoniinin käyttö kasvoi 15 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2020.

Melatoniini ei kuitenkaan pysty ihmeisiin. Eikä se toimi toivotulla tavalla, jos sen käytön yhteydessä ei huomioi tiettyjä asioita. Esimerkiksi älypuhelimen tai muun elektronisen laitteen käyttö lääkkeen ottamisen jälkeen saattaa nollata lääkkeen vaikutuksen.

– Melatoniinin vaikutus on lievempi kuin perinteisten unilääkkeiden. Melatoniini väsyttää ja edistää nukahtamista, mutta se ei anna samanlaista takuuvarmaa väsymyksen tunnetta kuin esimerkiksi bentsodiatsepiinipohjaiset unilääkkeet. Tämän vuoksi kaikenlaisten elektronisten laitteiden käyttö lääkkeen ottamisen jälkeen on haitaksi, Timo Partonen hoksauttaa.

Jos puhelimella selattava sisältö on kiinnostavaa, aivot pysyvät virkeänä. Partonen ohjeistaa rauhoittamaan iltaa ylimääräisiltä ärsykkeiltä noin puoli tuntia ennen melatoniinin ottamista.

– Kannattaa keskittyä siihen, että ilta-aikainen puuhastelu on enemmänkin rentouttavaa kuin virkistävää.

Puhelimen paikka ei ole makuuhuoneessa

Partonen korostaa, että puhelinten tai älylaitteiden paikka ei ole makuuhuoneessa. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan puhelimen makuuhuoneeseen ottaneiden ja puhelinta sängyssä käyttävien uni jäi lyhyemmäksi ja oli huonolaatuisempaa kuin verrokkiryhmällä, jolla ei ollut puhelinta makuuhuoneessa.

– Älylaitteen käyttäminen virkistää mieltä ja viivyttää nukkumaan menoa. Vaikka laitetta ei käyttäisikään, voi sen läsnäolo makuuhuoneessa vaikuttaa uneen. Ajatus siitä, että viestiketjuissa tai sosiaalisessa mediassa tapahtuu jotain, josta voi jäädä paitsi, pitää aivot virkeänä.

Partonen arvioi, että ihmiset eivät välttämättä ole vielä oivaltaneet älylaitteiden vaikutusta uneen tai unen saantia tukevien lääkkeiden toimintamekanismiin.

– Melatoniinitabletin ottaminen nostaa melatoniinin pitoisuuden veressä 100-1000-kertaiseksi normaalista. Siihen ulkoinen valolähde ei vaikuta. Ulkoinen valo pitää kuitenkin vireystasoa yllä ja virkistää aivoja, jolloin melatoniinin vaikutus heikkenee ja nukahtaminen väsyneenä viivästyy.

Melatoniinista hyötyy parhaiten, jos sitä käyttää säännöllisesti ja kuuriluontoisesti. Partosen mukaan lääkkeestä ei ole hyötyä satunnaisesti napsittuna.

– Melatoniini säilyttää unen univaiheet ennallaan ja vähentää yöunen katkonaisuutta. Sen vaikutus perustuu tämän lisäksi sisäisen kellon tahdistamiseen. Lääkkeen hyödyt tulevat esille, kun lääkettä käytetään säännöllisesti, samaan aikaan illalla otettuna.

Juttu on julkaistu aiemmin joulukuussa 2020 ja sitä on päivitetty 12.5.2022.

Lue myös: Asiantuntija kertoo nukahtamiseen vinkin, jota et ole luultavasti tullut ajatelleeksi – perustuu aivojen huijaamiseen

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?