Naksautteletko kroppaasi? Fysioterapeutin mukaan ainakin yksi kehonosa tulisi jättää rauhaan: ”Voi jopa halvaantua”

Somessa leviävissä videoissa naksautellaan kroppa päästä varpaisiin niin että rutisee. Fysioterapeutin mukaan naksauttelusta ei ole hyötyä ja kajoamisella voi olla jopa kohtalokkaat seuraukset.

Jos rystysten naksauttelu inhottaa, nyt on hyvät perustelut kieltää se.

2.9.2021 18:00

Nainen tarttuu päästään kiinni ja kääntää sen vauhdikkaasti puolelta toiselle niin, että rusahtaa. Krunts! Ja takaisin. Krunts!

Ilkeän kuuloinen rusahtelu jatkuu, kun hän naksauttelee sormensa ja selkänsä.

Videon alussa tiktokkaaja ja meikkitaiteilija Mei Pang on varoittanut herkkiä syystä: huolettoman ruksauttelun katsominen ja etenkin kuunteleminen saa irvistämään. Vastaavat videot leviävät parhaillaan TikTokissa. Niissä kroppaa naksautellaan kotioloissa. Pangin pätkä on rajummasta päästä, toiset tyylit näyttävät kesymmiltä.

Monilla videoilla haastetaan muutkin käyttäjät kokeilemaan rusauttelua. Mutta onko omatoiminen naksauttelu sittenkään ihan turvallista?

OMT-fysioterapeutti Milla Lindin mukaan siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä, vaikka moni kuvittelee sen lisäävän liikkuvuutta tai helpottavan kipuja.

Lisäksi samojen kehonosien jatkuvaan naksutteluun liittyy riskinsä. Lind katsoi kaksi TikTokissa leviävää naksutteluvideota eikä ”todellakaan lähtisi tekemään” vastaavaa.

– Jos harjoittelu on äänihakuista, liikettä haetaan yleensä vain ja ainoastaan tietyssä asennossa ja tiettyihin suuntiin. Silloin rasitus kohdistuu aina samaan kohtaan nivelistöä. Kun ääntä hakee uudestaan ja uudestaan, kuormitus voi olla liikaa kyseiselle nivelvälille, Lind kertoo.

– Ajan saatossa nivelväli voi kipeytyä, ja ääritapauksessa sinne voi alkaa kehittyä myös kulumamuutoksia eli käytännössä nivelrikkoa.

Kun ääntä hakee uudestaan ja uudestaan, kuormitus voi olla liikaa.

Hurjankaan kuuloiset naksaukset tai paukahdukset eivät silti itsessään ole vaarallisia, jos sellaisia kuuluu kropasta vaikkapa venyttelyn yhteydessä. Kyseessä ovat niin kutsutut kavitaatioäänet, jotka eivät kuulu lihaksista tai nivelistä, vaan nivelen sisällä olevista kaasuista ja kaasukuplista.

– Kun ne liikkuvat, siitä kuuluu poksahtava ääni.

Kavitaatioääniin ei kuitenkaan tulisi liittyä kipua.

Lue lisää: Täältä tulee pötköttelyjumppa! Laadimme takuuvarman 6 liikkeen kotijumpan, jonka voit suorittaa nousematta edes sängystä

Kertakin voi olla kohtalokas

Entä jos ihan vain kerran kokeilen, ei kai siitä ole haittaa? Harvemmin ainakaan kovin suurta, Lind vahvistaa, mutta varoittaa samalla poikkeuksesta. Näpit tulisi ehdottomasti pitää erossa pään ja kaulan alueelta. Päätä voi kyllä käännellä, mutta nopeat liikkeet ja varsinkin käsillä avustaminen ovat riskialtista puuhaa.

– Jos kaulasuonet ovat jollain tapaa herkät tai kaulavaltimoihin on jo kehittymässä sairaus, voi oikeasti pahimmassa tapauksessa jopa halvaantua.

Kokeilut on parempi jättää väliin siksikin, että naksuttelu on jostain syystä koukuttavaa. Lindin mukaan monen alkaa herkästi tehdä mieli rusautella niveliään useita kertoja päivässä.

Äänihakuisuuden sijaan kannattaakin pitäytyä lempeämmissä liikkuvuusharjoitteissa. Maltti on niissäkin valttia.

– Säännöllinen, hellävarainen harjoittelu on pitkällä tähtäimellä järkevämpi vaihtoehto. Sillä saa parempia tuloksia kuin kohtelemalla kroppaansa väkivalloin.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?