Vatsaan sattuu ja turvottaa? Asiantuntija listaa vinkit vatsakipuihin ja kertoo, mitä leipää kannattaa syödä, jos vatsa turpoaa herkästi - Hyvä fiilis - Ilta-Sanomat

Vatsa usein kuin ilmapallo? Asiantuntija kertoo, mitä leipää kannattaa syödä, jos vatsa turpoaa herkästi

Kivut ja turvotus vatsassa ovat kiusallisia vaivoja, mutta vatsaongelmiin voi kokeilla useita kotikonsteja. Katse kannattaa kääntää erityisesti kuitujen saantiin, neuvoo ravitsemusterapeutti.

Vatsan turvotus voi olla kivulias vaiva, mutta onneksi siihen voi löytää apua kotikonstein ja lääkäristä.

15.8.2021 13:30

”Onko teillä jotain toimivia keinoja turvotuksen vähentämiseen? Olen kolmatta päivää ihan ilmapallona, ja lapset alkavat jo töissä kyselemään, että olenko raskaana.”

Turvotus, turvotus ja vielä kerran turvotus. Näin kyseltiin apua harvinaisen tuttuun ja kiusalliseen vaivaan viestipalvelu Jodelissa.

Vatsaongelmathan ovat jo käytännössä trendi, kaikkialla jaetaan kokemuksia ja vertaistukea, kun vatsa on ihan ilmapallona, sattuu ja turvottaa.

Katse ruokavalioon, mars

Ruokavaliotekijät ovat usein syy turvotukseen, kertoo Terveystalon ravitsemusterapeutti Kirsi Englund.

– Tietyt kaasua helposti muodostavat ruoka-aineet voivat joillekin henkilöille aiheuttaa turvotusta. Esimerkiksi kaalit, sipulit, sienet, palkokasvit, omena, päärynä, vesimeloni sekä ruis- ja vehnäleipä sisältävät huonommin suolistossa sulavia hiilihydraattiyhdisteitä.

Myös kuidun vähäisyys vaikuttaa suolen epänormaaliin toimintaan, minkä vuoksi kuitua tulisi saada tarpeeksi.

Lisäksi hyvin proteiinipitoiset ruokavaliot saattavat aiheuttaa turvotusta. Proteiinin lisääminen ruokavalioon saattaa vähentää hiilihydraattipitoisten ruoka-aineiden syöntiä, jolloin suolisto ei saa tarpeeksi kuitua.

– Tietyt makeutusaineet, kuten ksylitoli ja sorbitoli aiheuttavat monille vatsaongelmia. Purukumia ja pastilleja paljon käyttävät voivat kärsiä turvotuksesta, ilmavaivoista tai jopa ripulista, Englund jatkaa listaamista.

Suolisto tuntee stressin

Englundin mukaan vatsavaivat voivat johtua myös muista tekijöistä.

– Pitkään istuminen lisää turvotusta. Istuessa kaasut eivät pääse normaalisti liikkeelle ja kerääntyvät suolistoon. Puristavat vaatteetkin voivat aiheuttaa tukalaa oloa vatsaan varsinkin istuessa.

Myös henkiset tekijät vaikuttavat vatsan toimintaan yllättävän paljon. Kiire, stressi ja jännitys voivat aiheuttaa vatsavaivoja, turvotusta ja ummetusta.

– Aivojen hermosto on yhteydessä suolistonalueelle. Stressihermoston aktiivisuus ja ylikierrokset välittyvät hermoston kautta suolistoon, selittää Englund.

Pieni turpoaminen päivän aikana on kuitenkin täysin normaalia syömisen takia.

Kuituja, kuituja, kuituja

Vatsaongelmiin voi saada apua kotikonstein. Englund lähtisi ensimmäisenä liikkeelle kuidun lisäämisestä ruokavalioon.

– Esimerkiksi kasvikset, marjat ja hedelmät ovat kuitupitoisia. Myös viljatuotteet kuten leivät, myslit ja puurot sisältävät kuitua. Katsoisin, että joka aterialla olisi karkeasti kaksi oman kämmenen kokoista annosta kuitupitoisia tuotteita.

Leivistä Englund suosisi kauraleipää, sillä ruisleipä voi joillakin lisätä kaasun muodostumista.

Nopeampana täsmäapuna Englundin mukaan voi kokeilla pellavansiemenrouhetta tai kauraleseitä.

– Tuotteita voi sekoittaa esimerkiksi aamulla ruokalusikallisen tai hieman pienemmän annoksen jugurtin tai marjakeiton sekaan. Annosmäärän voi nostaa vähitellen kahteen ruokalusikkaan.

Vatsavaivoista kärsivän kannattaa myös kokeilla seurata millaisissa tilanteissa oireita esiintyy.

Yksittäisiä oireita aiheuttavia tuotteita voi kokeilla jättää parin viikon ajaksi pois. Sen jälkeen voi tarkkailla, jatkuvatko oireet, kun ne ottaa takaisin ruokavalioon.

– Jos vehnää ja ruista lähtee välttämään, on tärkeää tarkkailla, että saa kuitua tarpeeksi muualta. Suoliston mikrobisto hyötyy siitä, että kuituja saadaan mahdollisimman monipuolisesti.

Ateriarytmiin kannattaa kiinnittää myös huomiota heti alkuun. Suolisto tykkää siitä, että syödään säännöllisesti ja että aterian jälkeen on kevyen kylläinen olo. Isot ateriat harvakseltaan syötynä saavat vatsan helposti turpoamaan ja kipuilemaan.

Pyhitä päivästä hetki suolistolle

Englundin mukaan olisi myös tärkeää rauhoittaa hetki päivästä suoliston toiminnalle. Keho ja hermosto on tärkeä rauhoittaa, jotta vatsalla on aikaa toimia.

– Stressitilanteessa suoli ei toimi. Voi mennä päiviäkin kun ulostetta ei tule ja tällöin vatsaa turvottaa.

Rauhoitushetkenä voi toimia kävely luonnossa, rauhallinen lehdenluku tai vaikkapa meditaatio- tai hengitysharjoitukset.

Myös liikkuminen itsessään auttaa turvotukseen. Kaasu pääsee poistumaan paremmin, kun suolisto saa liikettä.

Missä kohtaa tulisi kääntyä ammattilaisen puoleen?

Englund neuvoo kuitenkin kääntymään vaivojen kanssa herkästi ammattilaisen puoleen.

Googlailu ei kivuissa kannata, vaan Englundin mukaan verenvuoto, voimakkaat kivut ja paha ripuli ovat ehdottomasti syitä hakeutua lääkäriin.

Edellä mainitut vinkit voivat auttaa vatsaongelmiin, mutta ruokavaliosta ei saa lähteä rajoittamaan liikaa ja liian pitkäksi aikaa pois omin päin.

– Rajoituksia on helpompi kokeilla ammattilaisen kanssa, kuin lukea netistä vähän sitä ja tätä ja tehdä omia johtopäätöksiä. Ruokavalio kapenee ja kapenee, mutta helpotusta oireisiin ei usein näy, toteaa Englund.

Lue myös: Trendiruokavaliot voivat aiheuttaa suolisto-ongelmia – asiantuntija kehottaa välttämään yhtä terveelliseksi miellettyä välipalaa

Lue myös: Suomalaiset juovat nyt trendikkäitä terveysjuomia, mutta ovatko ne oikeasti terveellisiä? Asiantuntijalta tyly arvio

Lue myös: Nainen söi kolmen viikon ajan aamupalaksi kaurapuuroa – 5 asiaa, jotka kokeilu opetti

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?