”Minulla on oikeus karsia elämästäni ne ihmiset, jotka kohtelevat minua huonosti” – 13 naista kertoo nyt tärkeimmät terapiassa saamansa opit

Terapian myötä muun muassa huonot ihmissuhteet, itsekriittiset ajatukset ja murehtiminen ovat saaneet jäädä taakse.

Pettymyksen tuottamisen pelko ja alemmuuden tunne eivät ole asioita, joita kannattaa ylläpitää. Tämän Veera, 32, oivalsi terapiassa.

8.8.2021 13:30

Kun vihdoin ymmärsin, että voin päättää ajatella toisin, koin hyvin vapauttavaa riemua.” – Kiia, 30

En halua jäädä uhrin rooliin vaan haluan itse ottaa vastuun valinnoistani, tunteistani, ihmissuhteistani ja koko elämästäni.” – Ulla, 59

Minulla on oikeus vaatia itselleni hyvää kohtelua ja heittää elämästäni pois ne ihmiset, jotka kohtelevat minua huonosti.” – Ruusu, 30

Parhaimmillaan keskustelu ammattilaisen kanssa paitsi helpottaa pahaa oloa ja auttaa pärjäämään elämän vastoinkäymisissä, myös synnyttää kullanarvoisia oivalluksia, joiden myötä elämänlaatu kohenee huomattavasti.

Pyysimme hiljattain lukijoitamme jakamaan tärkeimpiä terapiassa oppimiaan asioita. Naiset esiintyvät jutussa nimimerkeillä.

1. ”Terapiassa ymmärsin, että ajatukseni pyörivät kehää”

Osalla on tapana murehtia ja pelätä aina pahinta. Joku murehtii sitä, mitä muut oikein ajattelevat, toinen taas kantaa huolta tulevasta.

Murehtimiseen taipuvaisille ihmisille tärkein terapiasta saatu oppi onkin ollut lopettaa ylianalysointi ja keskittyä nykyhetkessä elämiseen.

”Stressaavat ja kuormittavat asiat eivät lakkaa tapahtumasta. Jatkuvaa seesteistä elämää ei ole olemassa. Tulevasta huolehtimisen sijaan on keskityttävä elettävään hetkeen, varsinkin kun se on hyvä ja rauhallinen.” – Riikka, 41

”Olen käynyt terapiassa häiritsevien ahdistuksen tunteiden vuoksi. Sosiaalisissa tilanteissa minulla oli tapana miettiä liikaa mitä muut minusta ajattelevat ja hyväksytäänkö minut. Ylitulkitsin muiden eleitä ja sanomisia. Terapiassa ymmärsin, että ajatukseni pyörivät kehää ja huomioni siirtyi varsin usein sisäänpäin omiin epävarmuuksiini sen sijaan, että keskittyisin aidosti ympärillä oleviin ihmisiin. Ymmärsin, että on paitsi itsekästä, myös julmaa tehdä johtopäätöksiä muiden eleistä heiveröisin perustein. Nykyään luotan siihen, että muut kyllä ilmaisevat, jos jokin minussa ei miellytä. Jos epäröin tai jään liikaa miettimään jotakin lausetta, voin kysyä tarkennusta.” – Saara, 30

2. ”Uskallan hyvästellä ihmiset, jotka aiheuttavat stressiä”

Tyypillisimpiä syitä psykoterapiaan hakeutumiselle masennuksen ja ahdistuksen lisäksi ovat erilaiset ihmissuhdepulmat. Joissakin tapauksissa paha olo ei olekaan lähtöisin omista haitallisista ajatus- ja toimintamalleista vaan ihmisistä ympärilläsi.

Osalle vastaajista terapiassa käyminen onkin antanut rohkeutta katkaista pois sellaiset ihmissuhteet, jotka tuottavat enemmän mielipahaa kuin iloa.

”Minun arvoni määritän minä itse, ei kukaan muu. Tämä oivallus avasi silmäni ja ymmärsin, että minulla on oikeus vaatia itselleni hyvää kohtelua ja heittää elämästäni pois ne ihmiset, jotka kohtelevat minua huonosti. Ansaitsen tulla arvostetuksi.” Ruusu, 30

”Osaan rakentaa ympäristöni siten, ettei siellä ole enää häiritsevää tunnekuormaa. Uskallan hyvästellä ihmiset, jotka aiheuttavat stressiä. Tämä on loppujen lopuksi minun elämäni ja voin elää sen siten kuin haluan.” – Elli, 60

3. ”En halua jäädä uhrin rooliin vaan otan itse vastuun”

Osalle on ollut silmiä avaavaa oivaltaa, että oman elämän ohjat ovat lopulta täysin omissa käsissä. Moni onkin oppinut terapiassa, että omista teoista ja valinnoista voi, ja kuuluukin, ottaa vastuu. Myös uhriutuminen ja vastuun kantaminen muiden tekemisistä ja tunteista ovat jääneet unholaan.

”Voin itse päättää, mitä ajattelen ja miten suhtaudun ympäröivään maailmaan. Olen kärsinyt pitkään hyvin itsekriittisistä ja negatiivisista ajatuksista, jotka ovat aiheuttaneet ahdistusta, masennusta ja toimintakyvyn alentumista. Kun pitkän terapiatyöskentelyn jälkeen vihdoin ymmärsin, että ajatukseni ovat vain vääristymiä, eivät totuuksia minusta itsestäni, ja että voin myös päättää ajatella toisin, koin hyvin vapauttavaa riemua. On ollut hyvin innostavaa kokeilla elää elämää niin, etten anna ajatusvääristymieni hallita sitä, mitä saan tai en saa tehdä.” – Kiia, 30

”Olen oppinut ottamaan vastuun omista tunteistani ja ajatuksistani sen sijaan, että jatkaisin toisten syyttämistä. Lopetin myös vastuun ottamisen asioista, joista en ole vastuussa. Eli pääsin terapian avulla pois sekä uhrin että syyllisen asemasta. Elämänlaatu koheni huomattavasti.” – Reija, 56

”En halua jäädä uhrin rooliin vaan haluan itse ottaa vastuun valinnoistani, tunteistani, ihmissuhteistani ja koko elämästäni. Haluan olla armollinen epätäydelliselle itselleni ja lähimmäisilleni, pyrkien terveisiin ja rehellisiin ihmissuhteisiin.” – Ulla, 59

4. ”Saan olla oma itseni eikä minun tarvitse mielistellä ketään”

Yksi keskeinen terapiasta saatu oppi liittyi muiden miellyttämiseen. Terapia on auttanut monia katkaisemaan muiden kynnysmattona toimimisen kierteen ja opettanut asettamaan vahvemmin omia rajoja. Muiden pyynnöistä kieltäytyminen ja oman puolensa pitäminen on täysin sallittua.

Lue myös: Vaikeus sanoa ei ja 4 muuta merkkiä, joista tunnistaa miellyttäjän – kynnysmattoilun lopettamiseen auttaa kolme neuvoa

”Sana ”ei" ei ole loukkaus. Pettymyksen tuottamisen pelko ja alemmuuden tunne eivät ole asioita, joita kannattaa ylläpitää.” – Veera, 32

”Terapia opetti, että saan olla oma itseni ja tehdä asioita mistä tykkään eikä minun tarvitse mielistellä ketään. Ennen tein mitä muut halusivat ja minun piti aina olla muiden käytettävissä. Nykyään en jaksa enää olla muiden kynnysmatto.” – Linda, 37

Kaikki eivät pidä minusta eikä minun tarvitse pitää kaikista. Jatkuva yritys miellyttää muita on vähentynyt ja on helpompi hengittää, kun jokaista liikettä ja valintaa ei tarvitse miettiä siltä kannalta, mitä muut ajattelevat. Voin elää oman näköistä elämää.” – Maisa, 28

5. ”Arvostan itseäni ja aikaansaannoksiani enemmän”

Suorituskeskeisessä kulttuurissa itseään tulee ruoskittua tuon tuosta. Pitkässä juoksussa liiallinen täydellisyyden tavoittelu ja armoton puurtaminen uuvuttaa. Ei siis ole ihme, että suurelle osalle yksi tärkeimpiä terapiasta saatuja oppeja oli armollisuus ja lempeys itseä kohtaan.

”Ei tarvitse olla täydellinen eikä aina pyrkiä täydelliseen suoritukseen, vaan voi ottaa rennommin ja leppoisammin. Tästä oli työssäni opettajana yliopistossa todella paljon hyötyä. Opiskelijatkin pitivät rennosta ilmapiiristä kursseillani. Nyt olen eläkkeellä ja noudatan samaa periaatetta kaikissa asioissa.” – Anja, 67

”Opin, että ennen kuin ruoskin itseäni mistään asiasta, mietin mitä sanoisin ystävälle, jos hän miettisi samoja asioita. Emme anna itsellemme anteeksi niitä asioita, jotka ystävällemme antaisimme miettimättä hetkeäkään. Olen nykyään armollisempi itselleni.” –Tiina, 51

”Tunnistan oman päänsisäisen ikävän puheen ja pystyn muuttamaan sitä ja olemaan ystävällisempi itselleni. Nykyään sallin itselleni myös sen, ettei aina tarvitse suoriutua täydellisesti. Lisäksi arvostan itseäni ja aikaansaannoksiani enemmän.” – Marjo-Riitta, 57

Lue myös: ”Meillä ei toiminut arki, ei seksi” – 5 naista kertoo, mitä pariterapiasta jäi käteen

Lue myös: Sinkkuus on asia, jota milleniaalit puivat nyt terapiassa – sinkkusyyllistäminen piinaa erityisesti nuoria naisia ja se on ongelma, sanoo asiantuntija

Lue myös: ”Moni hyötyy jo yhdestä kerrasta” – tästä on kyse psykoterapeuttisessa kertakonsultaatiossa, jonka avulla lyhenisivät myös terapiajonot

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?