Tunnetko helpon 20-20-20 -säännön? Optikko kertoo neuvon, jonka avulla näkö pysyy kunnossa - Hyvä fiilis - Ilta-Sanomat

Tunnetko helpon 20-20-20 -säännön? Optikko kertoo neuvon, jonka avulla näkö pysyy kunnossa

Istutko koko päivän koneella, ja päivä päättyy turvonnein silmin? Silmien rasitus vähenee noudattamalla hyvin yksinkertaista ohjetta.

4.5. 7:00

Päänsärkyä, silmien punotusta, kutinaa ja kuivumista.

Päätetyö rasittaa silmiä. Jatkuva koneella istuminen saattaa tehdä olon pöhnäiseksi ja kurjaksi. Silmien liiallista kuormittumista voi kuitenkin vähentää pitkin päivää.

Keino on hyvin yksinkertainen:

Katso 20 minuutin välein 20 metrin päähän 20 sekunnin ajan.

Tällä tavoin silmien lihakset rentoutuvat ja kuormitus vähenee.

20-20-20 -muistisäännön popularisoi kalifornialainen optometristi Dr. Jeff Anshell. Hän on erikoistunut näön ergonomiaan ja puhunut paljon laitteiden kuormittavuudesta silmille.

Optikko Arto Roine Esan Optiikasta on jakanut samaa vinkkiä omille päätetyötä tekeville asiakkailleen jo vuosia. Parhaiten ohjetta pääsee toteuttamaan, jos pystyy katsomaan omalta työpisteeltään ikkunasta ulos.

– Voi katsoa pidempäänkin kuin 20 sekuntia. Mitä pidemmälle pystyy katsomaan, sen parempi, hän sanoo.

Arto Roine kertoo, että ihmisen silmä on yhä muinaisen metsästäjä-keräilijän silmä, siis ajalta, jolloin uhkana olivat eläimet ja toiset ihmiset. Piti nähdä kauas. Ihmisen silmää ei ole luotu katsomaan jatkuvasti lähietäisyydelle.

– Päätteellä katsotaan tietyllä lähietäisyydellä koko ajan ja silmän pitää mukautua siihen. Kun ihminen katsoo lähelle, se rasittaa silmiä. Silmän lihakset ovat silloin puristuksissa. Kauas katsoessa silmän lihakset taas rentoutuvat, hän kertoo.

Kuinka muistaa tauottaa?

Taukojen pitäminen päätetyössä vähentää silmien väsymystä ja rasitusta. On suositeltavaa pitää lyhyt tauko aina, kun silmät tuntuvat vähänkään väsyneiltä.

Minitauon pitämisen muistaa paremmin, kun luo rutiinit.

  1. Hälytys soimaan 20 minuutin välein. Jos työpisteen vieressä ei ole ikkunaa, on hyvä pyrkiä katsomaan niin kauas kuin pystyy. Yhteen pisteeseen ei tarvitse tuijottaa, vaan silmien liikuttelu rentouttaa silmien lihaksia.

  2. Työkaverin kanssa yhdessä tekeminen voi auttaa muistamaan tauon pitämisessä.

  3. Keksi jokin kohde, mitä seurata. Seurattava kohde tulee aika ajoin mieleen: mitä mahtaakaan kuulua sille naapuritalon raksaporukalle, joko he lähtivät lounaalle?

  4. Jos haluaa olla oikein villi, voi tehostaa taukoa nousemalla ylös ja kävelemällä 20 sekunnin ajan.

Lisäksi koneella istuessa pitäisi muistaa erikseen räpytellä silmiä riittävän usein.

– Ihminen räpyttelee vähemmän silmiä, kun hän katsoo päätteelle. Silmiä pitäisi muistaa erikseen aina räpytellä, sillä se pitää silmiä kosteana. Tärkeää on myös laittaa näyttöpääte oikealle korkeudelle, Roine sanoo.

Pahimmillaan jatkuva lähelle katsominen voi aiheuttaa akkommodaatiospasmin, eli krampin silmään. Silloin silmän tarkennuslihakset kramppaavat ja kun katsoo kauas, näkee kaiken aiempaa sumeampana.

Arto Roine muistuttaa, että jokaisen päätetyötä tekevän olisi syytä tarkistuttaa näkönsä 1–2 vuoden välein.

Nuorempana silmä on elastisempi, mutta ikääntyessä silmän mykiö menettää joustavuuttaan ja silmän lihakset joutuvat tekemään enemmän työtä. Mitä enemmän ikää tulee, sitä useammin näkö on syytä tarkastuttaa.

Juttu on julkaistu aiemmin Me Naisten verkkosivuilla elokuussa 2020.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?