Monen liikuntainnostus hiipuu jo parissa viikossa – silloin itseltään kannattaa kysyä yksi kysymys, neuvoo asiantuntija - Hyvä fiilis - Ilta-Sanomat

Monen liikuntainnostus hiipuu jo parissa viikossa – silloin itseltään kannattaa kysyä yksi kysymys, neuvoo asiantuntija

Vasta kun motivaatio perustuu omiin arvoihin, se on yleensä pysyvää sorttia, personal trainer Maikki Marjaniemi sanoo.

Tässä vielä hymyilyttää, mutta parin viikon alkuinnostuksen jälkeen ilme voi olla toisenlainen.­

6.4. 13:30

Liikunta tekee hyvää ja on suorastaan elintärkeää, tiedetään. Pelkkä tieto ei kuitenkaan yleensä saa takapuolta nousemaan sohvalta. Ja jos alkuun pääseekin, lopahtaa innostus yleensä viimeistään muutaman viikon jälkeen.

Mistä ihmeestä sen kuuluisan liikuntamotivaation oikein voi löytää? Personal trainer Maikki Marjaniemi vastaa.

Kohti pysyvää motivaatiota

”Monesti liikunta saattaa lähteä pitäisi-ajatuksista: ympäristöstä, ulkonäköpaineista tai ajatuksesta, että pitäisi vaan liikkua. Vasta kun motivaatio perustuu omiin arvoihin, se on yleensä pysyvää sorttia.

Jos liikunta ei ole sinulle itseisarvo, mutta se on kuitenkin terveydelle tärkeää, mieti, mihin arvoihin liikunta sinulla liittyy. Liikunta voi esimerkiksi tuoda lisää terveitä vuosia perheen kanssa, parantaa stressinsietokykyä työelämässä tai olla itseilmaisua.

Jos onnistuu kaivelemaan syvempää, mitä liikunta itselle tarkoittaa, saa syvemmän motivaation.”

Usein liikuntainnostus katkeaa, kun tulee flunssa tai kiirettä, jolloin liikunta jää. Mikä neuvoksi?

”Kukaan meistä ei ole superinnoissaan liikunnasta koko ajan, vaikka oma laji olisikin löytynyt, joten liikunnan esteisiin täytyy varautua etukäteen.

Kun liikuntakärpänen puraisee, mietimme usein eteenpäin aika lyhyellä aikavälillä, viikon tai parin verran. Silloin kaikki liikuntaa haittaavat asiat tuntuvat ärsyttäviltä takaiskuilta.

Elämän aikana varmasti tulee flunssia, työkiireitä ja asunnon muuttoja. Jos on etukäteen miettinyt asiaa, tällaiset esteet eivät kaada liikuntaharrastusta.

Jos tavoitteenasi on käydä salilla keskiviikkoisin ja tanssitunnilla perjantaisin, kannattaa miettiä, mitkä asiat voivat muodostua esteeksi. Näin voit varautua niihin, eli esimerkiksi pakata eväät töihin, ettet päätä nälkäisenä lähteä kuntosalin sijaan kotiin syömään.

Kuten muissakin muutoksissa, myös liikunnassa ehdottomuus tappaa innon. Se, että osaa joustaa ja muuttaa suunnitelmia tarvittaessa, on supertärkeä taito.”

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?