Verenkierto vilkastuu ja keho herää! 5 helppoa liikettä, jotka tekevät hyvää jumeille - Hyvä fiilis - Ilta-Sanomat

Verenkierto vilkastuu ja keho herää! 5 helppoa liikettä, jotka tekevät hyvää jumeille

Shindo-venytyksiä voi tehdä missä tahansa. Niissä ei suoriteta, vaan tehdään juuri sen verran kuin tuntuu hyvältä.

Bon-seisontasarjan voi helposti tehdä myös puistossa tai metsässä. Ota tukea vaikkapa puunrungosta.

28.9.2020 13:30

Jos olo tuntuu nuutuneelta eikä perinteinen venyttely tunnu helpottavan tilannetta, kannattaa kokeilla Bon-venyttelysarjaa.

Bon on shindoa, ja on helppo sekä nopea tehdä vaikka keskellä työpäivää. Verenkierto elpyy ja saat uutta virtaa kroppaasi.

Shindo tulee japaninkielen sanoista shin ja do, jotka voi suomentaa sydämen ohjaukseksi. Hektisen arjen keskellä voi olla vaikeaa ihan vain olla. Kehotus rentoutua saattaa saada suorittamiseen valjastetuissa aivoissamme aikaiseksi vain hätäisen hämmennyksen.

1. Kyljen ja niskan venytys

Nojaa toisella kädellä seinään. Siirrä ulompi jalka toisen jalan yli. Aseta tukikäsi sellaiselle korkeudelle, ettei olkapäähän tule jännitystä.

Venytä ulompaa kylkeä ja osoita kädellä yläviistoon. Katse seuraa venytyksen ajan etusormea.

Venytyksiä tehdessäsi hengitä syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos yhteensä kuusi kertaa. Tee venytyssarja molemmille puolille.

2. Toinen kylki

Taivuta seinän puoleista kylkeä ja laita ulompi käsi korvan päälle kevyesti painoksi. Tee kuusi syvähengitystä.

3. Yläkropan avaus

Aseta vapaankäden kämmenselkä alaselkää vasten. Työnnä vatsa ulos ja sitten rintakehä. Taivuta tunnustellen niskaa niin pitkälle taakse kuin hyvältä tuntuu. Tee kuusi syvähengitystä.

4. Lapojen ja jalkojen venytys

Taivuta kädet lattiaa kohti niin alas kuin saat, anna niskan roikkua rennosti. Päälaki on kohden lattiaa. Tee kuusi syvähengitystä.

5. Lantio ja pohkeet

Viimeistele venytyssarja laittamalla ulompi käsi vyötärölle. Pyöritä lantiota kolme kertaa molempiin suuntiin. Koeta tehdä mahdollisimman suuri ympyrä lantiollasi. Tämä voi tuntua aluksi vaikealta, koska jalat ovat ristikkäin. Ajan myötä asento helpottuu.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?