Näin paljon matkailuautoilu maksaa – älä anna kokonaissumman yllättää

Halpa harrastus matkailuautoilu ei ole, mutta vapauden tunne korvaa harmin.

Matkailuauton hankkiminen on iso taloudellinen satsaus, mutta vastapainona on vapauden huuma.

31.5.2021 15:30

Pandemian alussa se iskee: matkailuautohuuma.

Ulkomaille ei ole mahdollista lähteä, mutta kulkeminen on veressä. Kotoa on päästävä pois, vaikka sitten autolla.

Olemme kahden aikuisen perhe, joten alussa kuvittelemme, että nuorekas retkeilyauto riittää. Ajatus mukana kulkevasta suihkusta, reilumman kokoisista sängyistä ja lisätilasta alkaa kuitenkin houkuttaa.

Tyylisekoista viis, otamme vuokralle matkailuauton!

Olemme onnekkaita, sillä saamme pääkaupunkiseudulta vuokralle hyväkuntoisen, kymmenen vuotta vanhan matkailuauton 600 eurolla per viikko. Keskikesällä joudumme maksamaan enemmän, 900 euroa viikossa.

Kohtaamme myös pettymyksiä. Loppukesällä vuokraamme uudestaan kulkupelin, mutta vuokra-auto osoittautuu pommiksi. Kuvissa on helppo valehdella.

Tuttavapiirissä uusi harrastus herättää sekä ihastuneita huokauksia että epäuskoisia naurahduksia. Nuoremman ikäpolven myötä perinteisen karavaanarikulttuurin sisään on alkanut muodostua uudenlaisia alakulttuureja, mutta osa pitää matkailuautoilua yhä vanhemman väen juttuna.

Meitä liikkumisen vapaus viehättää yhä enemmän. Syksyllä alamme etsiä omaa asuntoautoa.

 Yleisen kustannustason nousu on nostanut uusien matkailuautojen hintatasoa merkittävästi.

Alkuperäinen budjetti kasvaa kasvamistaan, sillä hajuttomat, riittävän pienet ja matkailuautot, jotka eivät ole ikäloppuja, viedään käsistä. Lopulta löydämme omamme, vuoden 2003 Fiat-Eura-Mobilin 20 000 eurolla.

Kun olen niellyt sen, että harrastus ei tule olemaan edullinen, on helpompi jatkaa eteenpäin. Hyväksyn, että koronakevät 2021 on luultavasti nostanut käytettyjen matkailuautojen hintoja.

SF-Caravan ry:n varapuheenjohtaja Timo Tarvainen vahvistaa arvioni oikeaksi. Tarvaisen jututtamien autokauppiaiden mukaan käytettyjen matkailuautojen hinnat ovat nousseet koronan myötä 5– 10 prosenttia.

– Vastaavasti yleisen kustannustason nousu on nostanut uusien matkailuautojen hintatasoa merkittävästi.

Matkailuauton hankkiminen on iso taloudellinen satsaus. Rahaharmin kuittaa vapauden huuma. Se on matkailuautoilussa paras palkinto.

Vain taivas tuntuu olevan rajana, kun katsoo matkailuautojen hintoja. Suomessakin voi törmätä parkkipaikalla 300 000 euroa maksaneeseen kulkupeliin, Tarvainen huomauttaa.

Vaatimattomampaankin tyytyvä aloittelija joutuu maksamaan ensiautostaan usein enemmän kuin aluksi ajatteli. Viiden tonnin vehkeitä on tarjolla, mutta sellainen saattaa hyvinkin olla homepommi.

– Jos et halua mädälle haisevaa autoa, hinnat lähtevät käytettyjen autojen kohdalla 15 000 eurosta ylöspäin. Poikkeus toki vahvistaa säännön.

Kauppojen jälkeen tutkimme tarkemmin muita kustannuksia. Ja niitähän riittää!

Ainoa matkailuajoneuvolle pakollinen vakuutus on liikennevakuutus, jonka voi saada hyvillä bonuksilla 120 eurolla per vuosi.

Vakuutusten hintavertailu kannattaa.

– Nykyään melkein kaikki vakuutusyhtiöt antavat tarjouksen bonushistorian, Tarvainen muistuttaa.

Valitsemme osakaskon, joka kattaa muun muassa autopalveluturvan, paloturvan, eläintörmäysturvan ja varkausturvan, mutta ei laajaa kolariturvaa.

Tarvaisen mukaan osakaskon saa edullisesti, noin 150–250 eurolla vuodessa, mutta täyskaskosta saa pulittaa, auton arvosta riippuen 400– 1 000 euroa vuodessa.

Tarvainen suosittelee aina tarkastamaan oman ajoneuvovakuutuksen ehdot. Esimerkiksi erillinen, 60 eurosta aina useisiin satoihin maksava tuulilasivakuutus voi olla tarpeen.

– Vanhaan Fiatiin tuulilasin vaihtaa edullisesti, mutta integroidussa se voi olla yllättävän kallis.

Vakuutusten lisäksi matkailuautosta on maksettava ajoneuvoveroa, keskikokoisesta autosta 750 euroa vuodessa. Ei ihme, että monet karavaanarit ottavat auton liikennekäytöstä pois jo silloin, kun se on pari viikkoa käyttämättä. Tuolloin ei makseta ajoneuvoveroa.

– Liikennekäytöstäpoisto maksaa 5,50 euroa. Samalla loppuu liikennevakuutus. Pääsääntöisesti myös laajasta kaskosta lähtee törmäyssuoja. Tätä kannattaa kysyä vakuutusyhtiöltä, ettei tule yllätyksiä.

Vaatimattomampaankin tyytyvä aloittelija joutuu maksamaan ensiautostaan usein enemmän kuin aluksi ajatteli.

Kun vakuutukset ovat kunnossa, on aika lähteä matkaan.

Tankillinen dieseliä maksaa toukokuussa reilun 90 euroa, ja puolikas tankillinen kuluu jo matkalla Turkuun ja takaisin pääkaupunkiin.

Yöpyminen ystävien pihalla ei maksa mitään, mutta jos tie vie leirintäalueelle tai matkaparkkiin, saa taas kaivaa lompakon esille. Osassa matkaparkkeja voi yöpyä ilmaiseksi, varustellummat maksavat 20 eurosta ylöspäin per yö. Leirintäalueilla pääsymaksu on yleensä 30 eurosta ylöspäin.

– Sähköstä ja henkilömaksuista maksetaan leirintäalueella erikseen, Tarvainen kertoo.

Ensimmäisen reissun jälkeen auto voi olla jo kurainen. Auton peseminen itse onnistuu, mutta syväpesu ammattilaisella on hyvä tehdä kerran tai kaksi vuodessa. Tähän menee 50– 70 euroa kerta. Jos matkailuauton haluaa laittaa talliin talven ajaksi, saa huvista maksaa pääkaupunkiseudulla jopa sata euroa kuukaudessa.

– Lisäksi on huollot ja katsastukset. Katsastukseen menee 50– 80 euroa ja normaaliin keväthuoltoon 300– 500 euroa vuodessa. Ylimääräistä joutuu maksamaan, jos tulee jakohihnan vaihtoa tai muuta.

 Lisäksi on huollot ja katsastukset. Katsastukseen menee 50– 80 euroa ja normaaliin keväthuoltoon 300– 500 euroa vuodessa.

Kun matkailuautolla on kulkenut muutaman reissun, osaa varmasti jo sanoa, mitä kaikkea varustelusta mahdollisesti puuttuu. Onko uusi markiisi tarpeen? Tarvitaanko retkituoleja tai lisää astioita?

Rahaa saa palamaan tähänkin huviin.

Onneksi rahaharmin kuittaa vapauden huuma. Se on matkailuautoilussa paras palkinto.

Mikä on leiriytymisen ja yöpymisen ero?

Matkailuautoilu ei ole halpa harrastus. Mitä, jos rahaa alkaisi säästää tien päällä, jättäisi vaikkapa leirintäalueet väliin ja jäisi luontoon?

Ylikomisario Heikki Porola Helsingin poliisista muistuttaa, että lähtökohtaisesti kaikki leiriytyminen on matkailuautolla kiellettyä ilman maanomistajan lupaa.

– Leiriytyminen on sallittua vain leiriytymiseen sallituilla alueilla. Pääsääntöisesti ne ovat leirintäalueita. Jos alkaa näkymään grilliä, lepotuolia ja tämän tyyppisiä asioita, puhutaan leiriytymisestä, Porola sanoo.

Yöpyminen matkailuautossa on sen sijaan sallittua missä vain, jos sitä ei ole erikseen kielletty.

– Jos perhe pysäköi asianmukaisesti ja yöpyy vaikkapa pysäköintialueella, kukaan tuskin tietää, onko auto tyhjillään vai ei. On siis sallittua pysähtyä, nukkua ja lähteä eteenpäin, Porola sanoo.

SF-Caravan ry:n varapuheenjohtaja Timo Tarvaisen mukaan Suomi on siitä erityinen paikka, että kulkemistamme helpottavat jokamiehenoikeudet. Niiden mukaan saa oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua.

– Ei tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan saakka, niin sama ei enää onnistukaan.

Tarvainen ei halua määritellä, mikä on oikea yöpymistapa matkailuautolla, mutta hän suosittelee karavaanareille leirintäalueita ja matkaparkkeja jo siitä syystä, että niissä jätehuolto on mahdollisuus hoitaa oikeaoppisesti.

– Jos roskia jää väärään paikkaan, se näkyy myös viranhaltijoiden suhtautumisessa karavaanariharrastukseen. Kuntapäättäjiltä on jo tullut kyselyitä, voidaanko karavaanareiden yöpyminen jotenkin kieltää.

Porolan mukaan valituksia luvattomista leiriytyjistä ei tule poliisille paljon.

– Näin on ainakin täällä Helsingissä. Tilanne voi olla muualla eri.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?