Tiesitkö, miksi lentokoneessa on aina pyöreäkulmaiset ikkunat? - Matkat - Ilta-Sanomat

Tiesitkö, miksi lentokoneessa on aina pyöreäkulmaiset ikkunat?

Lentokoneissa on aina pyöreäkulmaiset ikkunat. Kyse on turvallisuudesta.

Julkaistu: 17.3. 13:10

Matkustajalentokoneissa oli neliönmuotoiset ikkunat vielä 1950-luvuilla.

Tällä hetkellä lentomatkoja ei juuri tehdä. Nyt on kuitenkin aikaa miettiä asioita, joita ei muuten tule ajatelleeksi.

Olemme aikaisemmin kertoneet muun muassa sen, miksi lentoemännät vetävät nousun aika käsiinsä mustat nahkahansikkaat. Vastaus on löytynyt myös sille, miksi lentokoneiden ikkunoissa on pieni reikä.

Lentokoneessa yhtenäistä tuntuu olevan ainakin se, että kaikille mieltä askarruttaville kysymyksille löytyy järkiperäinen selitys.

Selitys löytyy myös sille, miksi kaikissa lentokoneissa on kulmistaan pyöreät ikkunat.

Pyöreiden ikkunoiden historia juontaa 1950-luvulle, jolloin kaupalliset matkustuskoneet nousivat suosioon. Ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajalentokone oli nimeltään De Havilland Comet, jonka matkalentonopeus oli kaksinkertainen tuon ajan potkurikoneisiin verrattuna.

Kone myös lensi korkealla, sillä kaupalliset matkustajalentokoneet olivat alkaneet nostaa lentokorkeutta säästääkseen rahaa ohuemmassa ilmanalassa, jossa oli vähemmän ilmanvastusta. Korkealla matkustamo piti kuitenkin paineistaa.

Nykyään jokaisessa lentokoneessa on pyöristetyt ikkunat, joiden kanssa paineen pakkautuminen vähenee huomattavasti.

Ennen pitkää De Havilland Comet alkoi kärsiä paineistuksen ja korkealla lentämisen aiheuttamasta rungon väsymisestä.

Ongelmia oli muun muassa neliönmuotoisten ikkunoiden kanssa, joihin kohdistui lennon aikana vaarallisen korkea paine. Kun rasitus oli toistuvaa, kulmat eivät kestäneet enää paineenvaihtelua.

Vuonna 1954 peräti kaksi de Havilland -konetta repeytyi kahtia kesken lennon. Useita kymmeniä matkustajia menehtyi.

Traagisista onnettomuuksista kuitenkin opittiin.

Nykyään jokaisessa lentokoneessa onkin pyöreät ikkunat, joiden kanssa paineen pakkautuminen vähenee huomattavasti. Ikkunoiden paineensietokykyä myös testataan ennen koneiden käyttöönottoa.

Lähteet: Finavia, aerotime.aero

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?