Tiesitkö, miksi kännykkä täytyy asettaa koneessa lentotilaan? - Matkat - Ilta-Sanomat

Tiesitkö, miksi kännykkä täytyy asettaa koneessa lentotilaan?

Matkapuhelimet täytyy sulkea tai asettaa lentotilaan lennon ajaksi.

Matkapuhelimet täytyy sulkea tai asettaa lentotilaan lennon ajaksi.

Julkaistu: 2.2. 12:00

Oletko miettinyt, miksi matkapuhelimet täytyy sulkea tai asettaa lentotilaan lennolla – tai miksi ikkunaverhot täytyy nostaa laskun ajaksi?

Joka kerta, kun lentokone on lähdössä rullaamaan kohti kiitotien päätä, tulee matkustamohenkilökunnalta tuttu kuulutus: matkapuhelimet on suljettava tai asetettava lentotilaan. Onko kyseessä joku ikiaikainen jäänne vai onko sääntö perusteltu?

Useimmissa puhelimissa on oma asetustilansa, jossa lentotilan saa kytkettyä päälle. Jos lentotilaa ei saa asetettua, on puhelin suljettava kokonaan. Lentotila sulkee muun muassa matkapuhelinverkko-, WLAN- ja Bluetooth-yhteydet sekä estää FM-radion käytön.

Lentotilassa puhelimella ei siis voi sen paremmin soitella kuin lähettää viestejäkään eikä sillä voi vastaanottaa signaaleja muilta laitteilta. Sen sijaan sillä voi esimerkiksi pelata tai napata kuvia lentomatkan aikana.

Finnair vaatii kännykät lentotilaan

Matkapuhelimia koskevat säännökset ovat jonkun verran lieventyneet viime vuosina. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA päivitti vuonna 2014 eurooppalaisille lentoyhtiöille suunnattua ohjeistustaan, ja nyt lentoyhtiöt voivat halutessaan sallia mobiililaitteiden käytön lennon aikana.

Aiemmin matkapuhelimien lentotila piti kytkeä päälle etukäteen ja laitteet täytyi sammuttaa kokonaan nousun ja laskun ajaksi.

Eri lentoyhtiöiden käytännöt kännyköiden käytöstä lennolla vaihtelevat hieman. Esimerkiksi Finnair kertoo noudattavansa liikenne- ja viestintäviraston ohjeistusta, jonka mukaan matkapuhelinten täytyy edelleen olla lentotilassa, jos niitä haluaa käyttää lennon aikana. Kannettavaa tietokonetta saa käyttää, kunhan langaton verkko ei ole päällä.

Signaalit häiritsevät lentokoneen laitteistoa

Lentotilasääntöä perustellaan sillä, että kännykän lähettämät signaalit voivat häiritä lentokoneen herkkää laitteistoa, kuten navigointijärjestelmää. Vaikka kännykkä lojuisi vain käyttämättömänä käsimatkatavaran sivutaskussa, saattaa se silti etsiä verkkoa päällä ollessaan. Silloin se myös häiritsee ohjaamon elektroniikkaa ja vastaanottolaitteita.

Lentoyhtiöllä tai lentokoneen kapteenilla on tarvittaessa aina oikeus kieltää matkapuhelimien ja muiden kannettavien elektronisten laitteiden käyttö missä tahansa lennon vaiheessa.

Ikkunaverhot ylös

Kun lentokone lähtee laskeutumaan, on matkustajien nostettava ikkunasuojat ylös. Toki maisemia voi silloin ihastella, mutta onko muitakin syitä?

Finnairin viestintäpäällikkö Mari Rouvin mukaan lentokoneen ikkunoiden tulee olla auki laskun aikana, jotta matkustajien silmät tottuvat ulkona olevaan valoon.

Oletko kummastellut, miksi ikkunaverhot täytyy nostaa lentokoneessa, kun laskeutuminen aloitetaan?

Oletko kummastellut, miksi ikkunaverhot täytyy nostaa lentokoneessa, kun laskeutuminen aloitetaan?

Vastaavasti lentokoneen matkustamon valaistusta himmennetään laskun aikana, jos laskeutuminen tapahtuu yöllä.

Finnair perustelee verhojen nostamista myös sillä, että koneesta on mahdollista nähdä silloin ulos, mikä on myös turvallisuustekijä.

Varavirtalähteet aiheuttavat lentomatkustajissa hämmennystä

Matkatavarasäännöksissä on kohtia, jotka toistuvasti herättävät lentomatkustajissa kummastusta. Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin, miten nopeasti yleistyneet varavirtalähteet eli power bankit ovat yleistyneet viime vuosina nopeasti, ja se näkyy lentokenttien turvatarkastuksessa.

Vastoin yleistä luuloa varavirtalähteitä ei nimittäin saa laittaa ruumaan menevien matkatavaroiden joukkoon, vaan ne täytyy pakata käsimatkatavaroihin. Syynä on se, että varavirtalähteet ovat paloturvallisuusriski.

Lähteet: Traficom, Lonelyplanet.com, Lonelyplanet.com

Tuoreimmat osastosta