”Matkustaja jäi kiinni roudatessaan kassissa ulos pölynimuria” – laivoilta lähtee matkustajien mukaan mitä erikoisempia tavaroita

Julkaistu:

Laivat
Näpistelijöiden matkaan on lähtenyt muun muassa Harri Hylje, pölynimuri ja näyttävän astiaston kahvikupit.
Pyyhkeitä, olutlaseja ja upottavan pehmeitä peittoja. Tallinnan- ja ruotsinlaivat ovat täynnä houkuttelevaa pientavaraa.

Kaikille pitäisi tietysti olla selvää, ettei pysyvää irtaimistoa viedä laivalta minnekään, mutta historian saatossa on silti sattunut ja tapahtunut.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd muistelee tapauksia vuosien varrelta.

– Laivoilta on hävinnyt trubaduurin spottivalot, sviitin sohvapöytä ja Harri Hylje -standi. Kerran eräs matkustaja jäi kiinni roudatessaan kassissa ulos pölynimuria, Nöjd kertoo.


Nöjdin mukaan laivoilta häviää myös ostoskärryjä. Niitä löytyy terminaalin ulkopuolelta, parkkipaikoilta ja sataman juna-aseman tienoilta.

Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund puolestaan kertoo, että näpistäjien keskuudessa todelliseksi suosikiksi näyttää nousseen vastikään uusittu kahvilan näyttävä astiasto.

– Astiastoon kuuluvat kahvimukit ovat olleet todella ison hävikin kohteena, joten todennäköisesti niitä on kulkeutunut myös matkustajien mukana ulos laivasta. Olemme joutuneet vaihtamaan kahvimukin tavalliseen valkoiseen kahvikuppiin, koska hävikki oli niin suuri.

Hyteistä on kadonnut pyyhkeitä ja kylpytakkeja

Sitäkin tapahtuu, että matkustajat näpistävät hytissä, missä tekoa ei olla todistamassa.

Tallink Siljan Marika Nöjdin mukaan hyteistä saattaa kadota esimerkiksi kylpytakkeja ja tyynyjä.

Eckerö Linen Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everin mukaan joskus hyteistä yritetään viedä lakanoita ja pyyhkeitä.

– Mutta mehän tiedämme, kuka hytissä on asunut, ja meillä on matkustajiemme yhteystiedot, Toikka-Everi huomauttaa.


Viking Linen Christa Grönlund kertoo, että laivoilla matkustaa jatkuvasti myös rekkakuskeja, jotka tuovat viimeksi ottamansa likaisen pyyhkeen hyttiin ja ottavat sieltä puhtaan mukaansa.

– Ei ole ollenkaan harvinaista, että meillä huomataan olevan kilpailijan pyyhe menossa likapyykkiin, Grönlund kertoo.

Oma lukunsa on ilkivalta.

– Valitettavasti joskus irtainta päätyy mereen saakka, mikä on todella ikävä asia. Esimerkkinä mainittakoon kansibaarin kalusteet, pehmusteet ja juomalasit, Nöjd kertoo.

Juomalasin saa tietyissä tilanteissa viedä kotiin

Laivayhtiöistä huomautetaan, että näpistykset ja varkaudet ilmoitetaan eteenpäin.

Jos näpistys huomataan vasta matkustajan poistuttua laivasta, Grönlundin mukaan hytin matkustaja selvitetään ja häneen otetaan yhteyttä mahdollisen korvauksen tiimoilta.

Iso osa haitantekijöistä saadaan kiinni kattavan kameravalvonnan ja järjestyksenvalvonnan avulla.


Toisaalta, löytyy laivoilta sellaistakin tavaraa, jota saa viedä mukanaan hyvällä omallatunnolla.

Tallink Siljan laivoilta saa ottaa mukaan sviittien ja De Lux -hyttien spa kit -paketit, kylpytossut, minibaarin antimet ja hyttitervehdykset, kuten hedelmälajitelmat, jotka kuuluvat hytin hintaan.

– Mukaansa saa ottaa myös risteilyosaston jakamat palkinnot ja myyjien kaupoissa jakamat pienet näytepakkaukset, tax free -katalogit ja ravintoloissa joskus juomalasin, jos se on kampanjadrinkki ja erikoislasi kuuluu hintaan, Nöjd kertoo.

Toikka-Everin mukaan myös Eckerö Linella on myynnissä 25-vuotisjuhladrinkki, jonka ostaessaan voi viedä juhladrinkkilasin kotiinsa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt