Mies osti perheelleen lennot – yksi virhe maksoi lähes 3 400 euroa

Julkaistu:

Matkat
Oululaismies sai maksaa kovan hinnan lentolipun väärästä paluupäivämäärästä.
Oululaismies kertoo ostaneensa Finnairin lentoliput nelihenkiselle perheelleen Australian Melbourneen tarkoituksena olla paikan päällä pidemmän aikaa.

Tuli kuitenkin ylivoimainen este. Perheen aikuiset ja lapset eivät voineetkaan olla töistä ja koulusta poissa kyseistä jaksoa.

Kuusi kuukautta lentolippujen ostosta oululaismies päätti siirtää lennon paluupäivämäärää. Uudella paluulennolla oli oululaismiehen kertomuksen mukaan tilaa, mutta lentolippujen päivämäärän siirto ei onnistunut.

– Muuta vaihtoehtoa kuin uusien paluulippujen ostaminen ei esitetty, vaikka kyllä ilmoitettiin että uusille, aikaistetuille paluulentopäiville olisi hyvin vielä tilaa.

Koska lentolippujen paluupäivämäärää ei voinut muuttaa, perhe päätyi ostamaan uudet paluuliput. Hintaa neljälle hengelle tuli lopulta 3 389,96 euroa. Meno-paluu oli aiemmin maksanut hieman enemmän, 4 513 euroa.

Oululaismies pitää vaatimusta kokonaan uusien paluulippujen ostamisesta kohtuuttomana.

– Jo maksetut paluuliput tulevat olemaan täysin käyttämättömiä, mistä koituu Finnairille perusteetonta voittoa.

Finnairille lähettämässä palautteessaan hän toivookin korvausta muutoksesta aiheutuneista kuluista.


Sopimuksiin ei voi tehdä rajoituksetta muutoksia

Ilta-Sanomien tarkastamien asiakirjojen mukaan oululaismiehen lentoliput olivat Finnairin Basic-lipputyyppiä.

Kyseisessä lipputyypissä muutokset ennen matkaa tai matkan aikana eivät ole sallittuja. Myöskään matkan peruutuksesta ei saa takaisinmaksua eikä nimenmuutos ole mahdollinen.

Johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta, mitä asiassa voi tehdä?

Saastamoinen ei voi ottaa kantaa yksittäistapaukseen, mutta muistuttaa, että lentolippujen osalta on tärkeää huomata, että kutakin lipputyyppiä koskevat omat ehtonsa.

– Lakisääteistä muutosoikeutta niihin ei ole. Joillakin kuluttajilla on käsitys, että sopimuksiin voi rajoituksetta tehdä muutoksia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tietokantaan on tullut vuoden aikana 14 tapausta, joissa on jollakin lailla kysymys lippujen päivämäärien muuttamisesta.

– Lentoliikennettä koskevia valituksia tulee meille yli pari tuhatta vuodessa, joten siihen nähden tätä aihetta koskevat yhteydenotot ovat vähäisiä.

Saastamoisen mukaan on hyvin tavanomaista, että halvimmissa lipputyypeissä päivämäärien muutosoikeutta on rajoitettu.

Kuluttajan kannalta voi kuitenkin olla hämäävää, että lentoyhtiöillä on muutosmahdollisuuksien ilmoittamisessa eri käytäntöjä.

– Käytetyissä termeissä ei ole vakiintunutta ja yhtenäistä linjaa, vaan ne vaihtelevat yhtiöittäin. Tämä on hyvä tiedostaa, Saastamoinen sanoo.

Asiantuntija suosittelee tutustumaan varaustilanteessa kyseisen lipputyypin ehtoihin ja toimimaan huolellisesti.

– Lentoyhtiön tulee antaa sopimusehdot selkeästi ja ymmärrettävästi kuluttajan tietoon. Jos ohjeet on kerrottu ymmärrettävästi, lähtökohtaisesti niiden ehtojen mukaan mennään.

Jos lentolipun sopimusehdot niin sanovat, lentoa ei voi siirtää.

Yksittäistapauksessa ehdot voivat kuitenkin johtaa kohtuuttomuuteen kuluttajan kannalta.

– Kohtuuttomuutta arvioitaessa on merkitystä muun muassa peruutuksen syyllä, ajankohdalla ja sillä, onko lentoyhtiö pyrkinyt rajoittamaan vahinkoa, sanoo Saastamoinen.

Aiemmissa tapauksissa lentoyhtiö on voinut joutua palauttamaan lippujen hintaan sisältyneet verot ja maksut, joita se ei ole joutunut lentolipun käyttämättä jättämisen takia maksamaan viranomaisille.

Otti yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan

Oululaismies kertoo ottaneensa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan.

– Vakuutusyhtiö ei korvaa tämänkaltaista vahinkoa. Luottamus Finnairin toimintaan on osaltani ja perheeltäni mennyt täysin.

Mies on sitä mieltä, että Finnairin on korvattava heille vähintään peruuntuvasta paluulennosta maksetut verot ja lentokenttämaksut.

– Lautakunnan päätöksessä voi riitatapausten myötä kestää kuitenkin jopa yli kuusi kuukautta, mies harmittelee.

Finnair: Lipputyypeissä eroja

Mari Kanerva Finnairin viestinnästä kertoo, etteivät he voi kommentoida yksittäistapauksia.

Kanervan mukaan Finnairilla on kuitenkin eri lipputyyppejä, ja matkustajan tulisi varmistaa varausta tehdessä, että lippu sopii juuri omiin tarpeisiin.

– Lipputyyppien erot ja ehdot ovat nähtävillä varausjärjestelmässä lippua ostettaessa. Varausjärjestelmässä on nähtävillä valitun lipputyypin muutos- ja peruutusoikeudet ennen kuin asiakas jatkaa lipun maksuvaiheeseen.



Basic-lipputyypin lisäksi Finnairilla on joillakin reiteillä käytössä Light-lipputyyppi, jota ei voi muuttaa tai peruuttaa, jos matkasuunnitelmiin tulee muutoksia. Tiettyihin lipputyyppeihin voi sen sijaan tehdä muutoksia veloituksetta tai lisämaksua vastaan.

Kanervan mukaan matkustajan tulisi varmistua siitä, että hänellä on asianmukainen vakuutusturva sellaisia tapauksia varten, jolloin matkustajan täytyy peruuttaa matkustuksensa.

– Jos varaus on tehty vähintään seitsemän päivää ennen lennon aikataulun mukaista lähtöä, voi sen perua 24 tunnin sisällä varauksesta maksutta asiakaspalvelumme kautta. Suosittelemmekin vielä tarkistamaan varatun matkan tiedot varausvahvistuksesta, jotta voi välttyä ikäviltä erehdyksiltä esimerkiksi matkustusajankohdan valinnassa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt