Lentoemäntä Riina paljastaa, mistä suomalaisen tunnistaa koneessa – selvä ero ruotsalaisiin

Julkaistu:

Lentoemäntä
Lentoemäntä Riina Keinonen-Mäkelä tunnistaa suomalaisen heti, kun tämä astuu koneeseen.
Lentoemäntänä työskentelevä Riina Keinonen-Mäkelä, 30, tapaa työssään päivittäin useita eri kansalaisuuksia.

Ammattilaisen ihmistuntemus on harjaantunut työvuosina niin, että Keinonen-Mäkelä osaa sanoa vaikka silmät kiinni, kuka matkustajista on suomalainen.

– Sen olen huomannut, että suomalaiset ovat aika reippaita tervehtimään. Kaikki kansalaisuudet eivät välttämättä tervehdi, mutta suomalaisista etenkin ne, jotka ovat lähdössä lomalennolle, tervehtivät aina.


Keinonen-Mäkelän huomio saattaa ihmetyttää heitä, jotka ovat tottuneet pitämään suomalaisia tuppisuina.

Matkustajina suomalaiset ovat kuitenkin saaneet ennenkin hatunnoston matkailualan ammattilaisilta. Muun muassa matkaopas Maarit kertoi taannoin Ilta-Sanomille, että suomalainen on miellyttävä matkailija, joka osaa myös olla iloinen saamastaan hyvästä palvelusta.

Suomalainen odottaa kiltisti

Suomalainen siis tervehtii lentohenkilökuntaa reippaasti, mutta on silti esimerkiksi ruotsalaisiin verrattuna kaino matkustaja.

– Suomalainen ei juuri koskaan käytä istuinpaikan yläpuolella olevaa kutsunappia, ellei ole ihan oikea hätätilanne. Esimerkiksi ruotsalaiset käyttävät sitä hanakasti. Usein he saattavat painaa kutsunappia kysyäkseen sellaista asiaa, joka voisi hyvin odottaa siihen asti, että tullaan kärryllä kohdalle.

Matkustussujuvuuden kannalta suomalaiset ovat kutsunappia käyttäessään oikeilla linjoilla, sillä napin käyttö on varattu erikoistilanteisiin, Keinonen-Mäkelä huomauttaa.

– Suomalaiset odottavat kiltisti ja tulevat kysymään asiaa vaikkapa keittiössä, Keinonen-Mäkelä sanoo.

Matkustajan epäasiallinen kommentti jäi mieleen

Lentoemännän ammatti on Riina Keinonen-Mäkelän unelmatyö, johon hän hakeutui uudelleen pienen tauon jälkeen.

Nainen painottaa, että hyviä kohtaamisia on työssä huomattavasti useammin kuin huonoja.

Monet ovat kiitollisia pienestäkin avusta, kuten siitä, että henkilökunta saa järjestettyä matkustajien istuinpaikat uudelleen ja paremmin.

Erityisesti lomalennoilla suomalaismatkailijat ovat pääosin hyvällä tuulella.

– Tunnelma on rento ja vähän vitsiäkin heitetään, Keinonen-Mäkelä sanoo.

Ongelmatilanteet puolestaan liittyvät melkein poikkeuksetta alkoholinkäyttöön.


Lyhyillä reittilennoilla harva ehtii humaltua liiaksi, mutta kaukolennoilla henkilökunta saattaa joutua sanomaan, että tarjoilu on tietyn henkilön osalta keskeytettävä.

– Ihmiset ottavat usein itseensä. Nämä tilanteet ovat ikäviä, mutta niistäkin on selvitty, kun selitän heille, että koneesta on päästävä omin jaloin pois. Muutaman tunnin päästä asia on usein heille jo ok.

Toisinaan alkoholin evääminen johtaa epäasiallisiin huomautuksiin.

– Kerran yksi mies sanoi minulle, että sinutkin voisi korvata välipala-automaatilla. Kysyin häneltä sitten, että välipala-automaattiko täällä sammuttaa tulipalot ja evakuoi matkustajat koneesta.

Tavallisin virhe

Turvallisuusnäkökulman kannalta myös matkustajien pinttyneet tavat voivat olla uhka sujuvalle matkanteolle.

Keinonen-Mäkelän mukaan tavallisin matkustajien tekemä virhe on laittaa lapsi nukkumaan lentokoneessa lattialle jalkojen juureen.

– Sitä ei saisi tehdä, sillä kirkkaallakin säällä voi tulla ilmakuoppa. Lisäksi vaaratilanteissa happinaamari tulisi saada laitettua mahdollisimman nopeasti.

Samasta syystä käytävällä ei tulisi seistä ja ravata turhan päiten.

Samaa kommentoi Norwegian-lentoyhtiön Helsingin tukikohdan matkustamohenkilöstön esimies Kati Enkovaara taannoin Ilta-Sanomille.

– Vaikka jaloittelu on tärkeää erityisesti pitkillä lennoilla, suosittelemme pääsääntöisesti istumista koneessa turvavyö kiinnitettynä, Enkovaara sanoi.
Mitkä matkustajien tavat ärsyttävät sinua lentokoneessa? Kommentoi alle!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt