Syy, miksi lentoemännät eivät välttämättä halua auttaa sinua matkatavaroiden kanssa

Julkaistu:

Lentoemännät
Yhdysvaltalainen lentoemäntä pyytää, etteivät matkustajat kysyisi apua matkatavaroidensa kanssa. Miksi näin?
Lentomatkailuun liittyy monia seikkoja, jotka saattavat jännittää tai stressata. Yksi tällainen on ehdottomasti koneeseen nousu. Kun kanssamatkustajat parveilevat levottomina ympärillä, ja oma paikka pitäisi jotenkin löytää, saattaa rauhallisemmankin verenpaine kohota.

Ei sovi unohtaa myöskään käsimatkatavaroita ja niiden pakonomaista sullomista täyteen tavaratilaan. Kuulostaako tutulta?

Travel and Leisure -matkajulkaisu totesi hiljattain, että moni pyytää samaisessa tilanteessa apua lentohenkilökunnalta, jotta laukut saisi yläparvelle rivakammin. Yhdysvaltalainen lentoemäntä Jamela Hardwick on kuitenkin sanonut, että näin ei kannattaisi tehdä.

”Ilmaista työtä”

Suurin syy sille, miksi matkatavarat on syytä laittaa itse tavaratilaan, on yksinkertaisesti se, että tämä ei välttämättä kuulu lentohenkilökunnan työnkuvaan.

– Lentoemännät eivät käytännössä saa palkkaa, ennen kuin lentokoneen ovet sulkeutuvat. Jos siis loukkaannumme, kun laitamme tavaroita täyteen tilaan, emme saa kirjatuksi tätä työajalla sattuneeksi loukkaantumiseksi, Hardwick perustelee.

Toisin sanoen lentoemännille saatetaan maksaa vain ajasta ilmassa, eikä lainkaan siitä, miten he auttavat matkustajia löytämään paikkansa – tai ahtaamaan kamojansa. Se voi olla heille vain ylimääräistä, käytännössä ilmaista työtä.

– Kun siis ensi kerralla nouset koneeseen, harkitse, tarvitsetko todella lentoemäntien apua. Ja muista ainakin kiittää, kun nouset koneesta, lehdessä muistutetaan.

Suomessa asia ei ole näin

Finnairin viestinnästä kerrotaan, että Suomessa tilanne ei ole vastaavanlainen kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.

– Finnairissa työaika käynnistyy suunnitellun työvuoron käynnistyessä ja jo ennen koneeseen siirtymistä, Finnairin viestintäpäällikkö Mari Rouvi painottaa.

– Toisin sanoen lentoyhtiömme matkustamomiehistö ohjaa ja auttaa asiakkaita jokaisessa lennon vaiheessa, eli myös käsimatkatavaroiden kanssa.

Älä tilaa Coca-Cola Lightia

Matkatavaroihin liittyvän paljastuksen lisäksi Hardwick nosti Inside Edition -lehdessä esiin lentokoneiden tarjoilut.

Hardwickin mukaan hän saati yksikään naisen kollegoista ei koskaan tilaa lämpimiä juomia heidän lentojensa aikana.

– Teessä ja kahvissa olevat pillit on nimittäin vain harvoin puhdistettu kunnolla, hän toteaa.

Lisäksi lentoemännällä on takataskussaan vinkki limuja tilaaville: älkää suosiko Coca-Cola Lightia.

– En tiedä, mistä se johtuu, mutta Coca-Cola Lightin kaatamisessa menee paljon kauemmin aikaa, koska se poreilee ja sihisee enemmän kuin mikään muu virvoitusjuoma. Samassa ajassa ehtisimme kaataa kolme juomaa!

Lähteet: Travel and Leisure, Inside Edition

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt