Kustaanmiekka on niin hankala paikka matkustaja-alukselle, että se hakee vertaistaan koko maailmassa – katso, miten Silja Serenade ja Viking Gabriella selvittävät sen

rac

Julkaistu:

Kustaanmiekan salmi on kapea ja tekee mutkan.
Kustaanmiekan salmi Suomenlinnan ja Vallisaaren välissä on poikkeuksellinen salmi. Mistään ei välttämättä löydy toista paikkaa, jossa isot alukset kulkevat läpi niin kapeasta ja mutkaisesta välistä.
  • Jutun alussa olevalta videolta pääset katsomaan, kuinka Silja Serenade ja Viking Gabriella lipuvat salmen läpi. Samalla selviää, mitä Kustaanmiekassa liikkuvien pienveneilijöiden olisi hyvä ymmärtää vaaratilanteiden välttämiseksi.
Väylä Kustaanmiekassa on kapeimmillaan 80 metriä leveä. Siitä kulkee jatkuvasti yli 30 metriä leveitä aluksia.

Salmen kapeus ei ole ainoa haaste, sillä väylä tekee tiukan S-mutkan. Siksi laivan pituus on vielä tärkeämpi mitta kuin sen leveys.

– Maailmalla on varmasti paljon kapeita paikkoja. Mutta minulle ei ainakaan tule mieleen lähellekään vastaavanlaista paikkaa, missä pitää tehdä isolla laivalla S-mutka, sanoo kokenut merikarhu, alueluotsi­vanhin Jukka Ketonen Finnpilotista.

Yksin vieraat eivät salmesta kulje. Kaikki yli 70 metriä pitkät tai 14 metriä leveät alukset tarvitsevat tuekseen luotsin.

Poikkeuksena ovat salmesta säännöllisesti kulkevat ruotsinlaivat. Niiden väki on hankkinut itselleen linjaluotsin pätevyyden ohjata oma laivansa Kustaanmiekasta.


Muissa tapauksissa luotsi ottaa laivan komentoonsa, kun se lähestyy salmea.

– Tämä on sellainen paikka, että hyvin usein ruorimiehet ja päällikötkin jännittävät sitä, Ketonen on huomannut.

Käskyjä kuunnellaan ulkomaisten sotalaivojenkin kansilla silloin erityisen tarkkaavaisesti.

Tosin silloin tällöin jännitys saa aikaan sen, että ruori kääntyy päinvastaiseen suuntaan kuin on on käsketty. Siksi luotsin täytyy myös seurata, että laiva lähtee varmasti sinne minne pitikin.


Kovalla tuulella ei edes yritetä. Jos tuulen nopeus on enemmän kuin 12 metriä sekunnissa, suuret ulkomaiset risteilijät odottavat suosiolla sen tyyntymistä.

Tutut ruotsinlaivat selviävät kovemmastakin myrkystä, mutta ovat nekin joskus joutuneet jäämään merelle odottelemaan.

Suurin salmesta koskaan kulkenut alus oli M/S Oriana, joka vieraili Helsingissä kesällä 1995. Oriana oli kokonaista 260 metriä pitkä.

Päivä oli peilityyni ja kaikki sujui toiveiden mukaan. Luotsit eivät kuitenkaan halunneet kokeilla samaa enää uudestaan. Vähänkään tuulisella säällä se olisi muuttunut vaaralliseksi.

Orianan visiitin jälkeen Kustaanmiekasta ohjattaville aluksille asetettiin enimmäiskokoraja, Ketonen kertoo. Yli 230-metristä alusta sinne ei enää viedä.

Raja saattaa muuttua, sillä laivatkin ovat muuttuneet. Isot risteilijät uivat aiempaa matalammalla ja niissä on korkeammat kansirakenteet. Se tekee niistä entistä herkempiä tuulelle.

Kun laivat kasvavat, Kustaanmiekka hiljenee.

Vielä reilu vuosikymmen sitten puolet Helsingissä käyvistä risteilijöistä tuli Kustaanmiekan läpi Eteläsatamaan. Nyt risteilijöiden koko on kasvanut niin paljon, etteivät ne enää mahdu salmesta. Silloin ne ohjataan Länsisatamaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt