Näin matka kannattaa maksaa, jotta ongelmien iskiessä rahasi eivät lennä taivaan tuuliin

Julkaistu:

Matkailu
Varasitko matkan luottokortilla, verkkopankkimaksulla tai jollakin muulla tavalla? Mahdollisten korvausten kannalta matkan maksutavalla on väliä.
Matkayhtiö Thomas Cookin konkurssi ja taannoiset artikkelit lentoyhtiö Norwegianin ongelmista saavat monet miettimään, mitä omille rahoille tapahtuu, jos lentoyhtiö tai matkatoimisto menee konkurssiin tai matka peruuntuu.

Sillä todellakin on väliä, miten matkansa maksaa, kertoo johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).

Paras turva matkailijalla on, kun hän varaa matkansa luottokortilla.

– Verkkopankkimaksuille ei ole vastaavaa turvaa kuin luottokorttimaksuissa, joissa kuluttaja voi vaatia hyvitystä myös luottokorttiyhtiöltä, jos ei saa ennakkoon maksamaansa palvelua, Marttala sanoo.

Esimerkiksi lentoyhtiön konkurssitilanteessa kuluttajan asema on heikko, sillä kuluttaja on vain yksi velkoja muiden joukossa.

Luottokortti auttaa. Silloin voi vaatia lipun hinnanpalautusta suoraan luottoyhtiöltä konkurssipesän sijaan, Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa.

Matkapaketeilla vakuusjärjestelmä

Jos olet sen sijaan ostanut matkapaketin, eli lennon ja hotellin yhdistelmän, rahojasi suojaa matkanjärjestäjän konkurssitilanteessa vakuusjärjestelmä, jota valvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Jos yritys siis joutuu maksukyvyttömäksi, matkan tilaaja saa korvaukset vakuuden kautta.

– Korvaukset maksetaan riippumatta maksutavasta, Marttala sanoo.

Jos lento on osa matkapakettia, vakuuskäytännöt koskevat myös lentomatkailijaa.

– Lomalennot ovat yleensä matkatoimistojen tiettyyn kohteeseen tilaamia. Jos lento on osa matkapakettia, voi matkustaja saada korvausta matkatoimiston vakuudesta. Pelkkiä lentoja vakuudet eivät koske.

Luottokortissa voi olla matkavakuutus

Jos luottokorttiin sisältyy matkavakuutus, voi myös omasta sairastumisesta saada korvausta.

– Tavalliseen luottokorttiin tällainen ominaisuus ei sisälly. Luotonantajan vastuu liittyy virhe- tai konkurssitilanteisiin, joissa matkanjärjestäjä ei hoida tai pysty hoitamaan vastuitaan.

Lue myös:

Lentojen lisäturvat usein turhia – samat edut sisältyvät vakuutukseen tai moneen luottokorttiin

Oliko lentosi myöhässä? Näin paljon voit saada korvauksia vielä kolmekin vuotta myöhemmin

Mitä matkavakuutus korvaa ja mitä ei? Vakuutusyhtiöt vastaavat 6 erikoistapaukseen

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt