Matkustajat pyytävät selfieihin ja kehuvat ulkonäköä – lentoemäntä Natalia, 29, paljastaa, miksi huoliteltu ulkonäkö kuuluu ammattiin

Julkaistu:

Lentoemäntä
Natalia haluaa myös korjata ihmisten käsityksiä lentoemännän työhön liittyen.
Venäjältä kotoisin oleva Natalia Chernyshova, 29, luo lentoemännän uraa Suomessa. Savonlinnassa asuva Natalia aloitti viime joulukuussa työskentelyn latvialaisessa lentoyhtiössä, joka operoi Savonlinnan ja Helsingin väliset reittilennot.

Natalia muutti 17-vuotiaana Suomeen äitinsä kanssa. Lentoemännäksi hän päätyi opiskelemalla matkailualaa sekä ammatti- että ammattikorkeakoulussa.

– Jo 11-vuotiaana puhuin äidilleni, että isona minusta tulee lentoemäntä.


Ihmisten kanssa työskentelemisestä nauttiva Natalia tietää löytäneensä kutsumusammattinsa.

– Minulle tämä on huippuammatti – ainoa työ, jota oikeasti haluaisin tehdä tulevaisuudessa. Kilpailu tässä ammatissa on kovaa, mutta siitä huolimatta suunnitelmissani on jatkaa isommassa lentoyhtiössä täällä Suomessa.

Lentoemännän työ erilaista kuin monet luulevat

Natalia tietää, että monilla on tietynlaisia käsityksiä lentoemännän työstä.

– Lentoemännän työ on paljon vaativampaa kuin monet ajattelevat sen olevan. Kuulin, että monilla on mielikuva, että lentoemäntä on ”tarjoilija ilmassa”. Voin kertoa, että lentoyhtiön järjestämässä koulutuksessa meillä ei ollut ollenkaan kurssia, jossa olisi opetettu tarjoilemaan ruokia ja juomia.

Sen sijaan koulutuksessa painotettiin turvallisuutta, ensiapua ja pelastustoimia.

– En ole huomannut glamouria tässä ammatissa, mutta ehkä työssä on sellaista tiettyä ”tyylikkyyttä”. Siitäkin huolimatta täällä tehdään raskasta työtä, jossa pitää olla tarkka ja vastuullinen.


Natalia myös muistuttaa, että lentoemännän työvuorot ovat useissa lentoyhtiöissä epäsäännölliset ja rankat.

– Työvuorot voivat alkaa milloin vain. Esimerkiksi kello kolmelta yöllä tai kymmeneltä illalla, ja ne voivat kestää muutamasta tunnista muutamaan vuorokauteen.

Koska Natalia työskentelee kotimaan lennoilla, ovat hänen työvuorojensa kellonajat kuitenkin säännölliset.

– Minun työvuoroni alkavat samaan aikaan: joko puoli kuudelta aamulla tai yhdeltä päivällä.



Matkustajat pyytävät yhteiskuviin

Suurin osa Natalian asiakkaista on suomalaisia, joista lentoemännällä riittää ylistyssanoja.

– He ovat huippuja! Heidän kanssaan on todella helppoa ja mieluisaa työskennellä. Suomalaiset asiakkaat ovat rauhallisia, kohteliaita ja hyväkäytöksisiä.


Natalia kertoo, ettei ole kuullut matkustajilta yhtään epäasiallista kommenttia.

– Useimmiten saan kommentteja kiinalaisilta matkustajilta. He kehuvat minua kauniiksi ja kysyvät, voisinko ottaa kuvan heidän kanssaan. Suostun mielelläni selfieihin heidän kanssaan.

Myös suomalaiset asiakkaat kehuvat, mutta hieman maltillisemmin.

– Suomaiset ovat yleensä hyvin ujoja puhumaan, kysymään tai kommentoimaan. Siitä huolimatta saan heiltä välillä kohteliaita kommentteja, kuten ”olet todella kaunis” tai ”sinulla on kauniit silmät”.



Vaikka matkustajien käytöksessä ei ole valittamista, on lentoemännällä esittää myös yksi toive.

– Jos jokainen matkustaja kuuntelisi tarkkaan turvademot ja ohjeet, jotka me annamme, sekä tutustuisi huolella penkin taskussa sijaitseviin turvakortteihin, helpottuisi työmme huomattavasti.

Tämän vuoksi lentoemännät panostavat ulkonäköönsä

Moni lentokoneessa matkustanut on huomioinut lentoemäntien huolitellut tyylit. Kuinka tärkeä osa viimeistellyt hiukset ja meikki ovat lentoemännän työtä?

– Mielestäni nykyisin todella monet lentoyhtiöt hakevat lentoemäntiä ja stuertteja, joilla on mieluisa ulkonäkö. Jotkut jopa laittavat tämän hakukriteereihin.

Natalia kertoo, että monilla lentoyhtiöillä koulutukseen kuuluu myös meikkauskurssi.

– Lähes kaikki lentoyhtiöt määrittelevät esimerkiksi sen, millainen manikyyri, meikki ja kampaus lentoemännällä saa olla. Esimerkiksi eräällä maailman suurimmista lentoyhtiöistä punainen huulipuna on pakollinen vaatimus.

Natalia ymmärtää hyvin vaatimukset. Hänelle laittautuminen ei ole ongelma, sillä hän meikkaa joka tapauksessa lähes päivittäin. Töihin laittautumiseen hän käyttää aikaa noin tunnin verran.

– Matkustamohenkilökunta on lentoyhtiön kasvot, joten lentoemäntien ja stuerttien ulkonäön pitää olla siisti ja huoliteltu. Luulen myös, että ulkonäöllä on sellainen merkitys, että matkustajat kuuntelevat ja tottelevat mielellään asiallisesti pukeutuneita, laittautuneita ja hyvännäköisiä työntekijöitä.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt